June 30, 2001
Ordet halloween betyder egentligen All hellows even, vilket betyder alla helgons afton. Det är en gammal keltisk tradition. Halloween firades egentligen den sista oktober, natten då sommaren tog slut. Den natten trodde man också att onda varelser och spöken var ute och härjade. Därför tände man eldar för att skrämma bort dem. Det kan man idag se på alla pumpor utskurna till läskiga huvuden med ljus inuti.
I folktron härskade Samhain över de döda och just den här natten tillät han dem att återvända till sin judiska boning innan han överlämnades till himmelriket. Halloween är alltså en ritual till att minnas de anhöriga som avlidit. Nuförtiden åker massor av folk till kyrkogårdarna och tänder ljus på halloween.
June 13, 2001
Fredagsnovellen: (Based on a true story)
Det är fredag kväll, och min sambo och min dotter har efter ett par besvärliga timmar äntligen somnat i sovrummet (som ligger precis brevid ytterdörren)
Jag och min hund glor på Tv, och då!!!
Bzzzzzzzzzzzzzzzt!!!(dörrklockan) *VOFF* *VOFF* *VOFF* *VOFF*....KÄFTEN !!!! (skrek jag med bestämd röst till min hund.)
5 sekunder passerade i ilfart.
Bzzzzzzzzzzzzzzzt!!!(dörrklockan igen) *VOFF* *VOFF* *VOFF* *VOFF*....KÄFTEN !!!!
ytterligare 3 sekunder passerar i ilfart.
BZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZT!!! (Dörrklockan för tredje gången och jag har inte ens kommit upp ur soffan) *VOFF* *VOFF* *VOFF* *VOFF* *VOFF* *VOFF* *VOFF* *VOFF* *VOFF* HÅÅLLL KÄÄÄFTEEEN!!!! (hunden tystnar, ungen skriker min sambo skriker)
Jag går bort till dörren, i tro om att det är svärmor som sagt att hon skulle komma som stod utanför dörren och jag slet upp den lite nonchalant.
BUS ELLER GODIS!!!!!
Utanför står det 5 stycken snorungar i helt vanliga goretex-kläder .. en har någon ful dammig häx-hatt på sig resten ser ut som dom precis kommit från skolan och inte brytt sig om det där med att lä ut sig.(i bakgrunden står ett par äldre grabbar och spottar och sparkar på väggen in till vårt sovrum. och dom glor med sina förorts-bambi-ögon på mig...
jag glor tillbaks..
dom glor.
jag glor. (med mitt halvrakade ansikte..batteriet i rakapparaten tog slut och sladden är plötsligt borta)
BUS ELLER GODIS!!! skriker dom i kör så att det brummar till i mina trummhinnor som det kan göra när ett väldigt högt pitchat ljud träffar just trummhinnorna med en överskridande gräns av runt 130 decibel.
Jag muttrar att dom ska vänta. och går in i storarummet för att plocka fram den gamla halvmögliga toblerone paketen som legat där ett halvår.
(hunden morrar lite, ungen gnäller, sambon muttrar)
Jag går till ytterdörren igen och slänger till dom 2 bitar var (jumbopack stora bitar) säger- om ni äter sånt... och smäller igen dörren.
FY OCH BLÄ VAD VI HAR BLIVIT AMERIKANISERADE!!!!!!
Och inte fan har dom vett att klä ut sig heller dom små glinen..
nu lever man i ständig terror en hel helg, vad göra?
snälla bullen., hjälp mig.
September 1, 2002
Halloween är ett kommersiellt jippo som inte har nånting med den svenska kulturen att göra. Att Sverige "firar" halloween på det amerikanska sättet är för mig likvärdigt med att vi skulle fira Mongoliets nationaldag!
Helloween, dock, är(hmm, var kanske) ett mycket bra power-metal-band!
Keeper-albumena äger!
June 13, 2001
Gamblor wrote: Halloween är ett kommersiellt jippo som inte har nånting med den svenska kulturen att göra. Att Sverige "firar" halloween på det amerikanska sättet är för mig likvärdigt med att vi skulle fira Mongoliets nationaldag!
Helloween, dock, är(hmm, var kanske) ett mycket bra power-metal-band!
Keeper-albumena äger!
Helloween Rulez. (Bara det att det har kommit en massa plagiatband efter helloween som typ .. Hammerfall som låter som råkopia ner till basistens flitiga fingrar)
September 1, 2002
kottetrance wrote:
Helloween Rulez. (Bara det att det har kommit en massa plagiatband efter helloween som typ .. Hammerfall som låter som råkopia ner till basistens flitiga fingrar)
Jo, men det är inte nödvändigtvis dåligt bara för det.
Många gillar ju Oasis, trots att de både ser ut och låter som The Beatles.
2 Guest(s)