Hämnd = rättvisa|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hämnd = rättvisa
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 3, 2006 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur kommer det sig att så många anser att dessa två ord hör ihop?

Och hur kommer det sig att folk tror att hårdare och hemskare straff ger minskad brottslighet?

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1047523
June 3, 2006 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Beror på vad det gäller.

Men det är klart att man tänkeri såna banor när man utsatts för något. Antar att det har något med att man vill återställa självkänslan... Så för den enskilde personen tror jag inte det spelar någon roll om hämndaktionen leder till minskad brottslighet eller ej, det är den personliga "njutningen" man vill åt.

Edit: det är väl "öga för öga" som gör att man anser att hämnden är en sorts rättvisa, punkterar du min cykel så punkterar jag din...

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
1047524
June 3, 2006 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote:
Edit: det är väl "öga för öga" som gör att man anser att hämnden är en sorts rättvisa, punkterar du min cykel så punkterar jag din...

Nejnej, punkterar någon min cykel får den personen laga den, ANNARS punkterar jag cykeln för den personen.

csm101
Member
Medlem
1047526
June 3, 2006 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

azN- wrote: [quote=csm101] Edit: det är väl "öga för öga" som gör att man anser att hämnden är en sorts rättvisa, punkterar du min cykel så punkterar jag din...

Nejnej, punkterar någon min cykel får den personen laga den, ANNARS punkterar jag cykeln för den personen.

Jo, men tyvärr så agerar många innan man tänker ju. SÅ istälet för att punktera den andres cykel så kör man över den med bilen, bara för att hämnas OCH visa att man är jävligare...

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1047528
June 3, 2006 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Och hur kommer det sig att folk tror att hårdare och hemskare straff ger minskad brottslighet?

Tycker att bla USA är ett bra ex på att så är INTE fallet. (Att högre straff inte ger minskad brottslighet. Inte att folk tror det är så.)

csm101
Member
Medlem
1047532
June 3, 2006 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=obelix]Och hur kommer det sig att folk tror att hårdare och hemskare straff ger minskad brottslighet?

Tycker att bla USA är ett bra ex på att så är INTE fallet. (Att högre straff inte ger minskad brottslighet. Inte att folk tror det är så.)

Exakt.

Men samtidigt ska inte det tolkas som att man inte ska ha tunga straff för tunga brott.

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
1047540
June 3, 2006 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: ....
Och hur kommer det sig att folk tror att hårdare och hemskare straff ger minskad brottslighet?

Därför att det är sant! Hur skall en person som sitter inlåst begå brott? Hur skall en död person kunna begå brott?

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1047541
June 3, 2006 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

L0rden wrote: [quote=obelix]....

Därför att det är sant! Hur skall en person som sitter inlåst begå brott? Hur skall en död person kunna begå brott?

Kollar du på bla. USA så ser du att högre straff inte skrämer befolkningen från att begå brott. Så det hjälper inte. Snarare tvärtom.

Edit: Åker man sen in för en skitsak, måste sitta massor med år med personer som hållt på med värre saker så har det knappast någon possitiv effekt på en och när man väl kommer ut är man antagligen mer brottsbenägen än innan man åkte in.

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
1047547
June 3, 2006 - 7:07 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=L0rden][quote=obelix]....

Kollar du på bla. USA så ser du att högre straff inte skrämer befolkningen från att begå brott. Så det hjälper inte. Snarare tvärtom.

Edit: Åker man sen in för en skitsak, måste sitta massor med år med personer som hållt på med värre saker så har det knappast någon possitiv effekt på en och när man väl kommer ut är man antagligen mer brottsbenägen än innan man åkte in.

Syftade visserligen inte på återfalls statestik. Menade bara att ex. en pedofilm inte kan begår brott i fängelset.
(Visserligen kan de ju det i svenska fängelser, men ändå...)

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1047567
June 3, 2006 - 8:39 pm
sp_Permalink sp_Print

skulle va intressant att få veta hur hårda straff dom har i länder där det begås väldigt lite brott. Jag menar inte det sarkastiskt.

Men min tanke gick ungefär så här: Kanada har väl inte så där jättemkt brott eller? Har dom hårda/lätta straff? Det vet jag inte. Det verkar vara som här ungefär.
Men hur är det med Singapur eller Sydkorea? Har för mig att det inte är så jätte mkt brottslighet där. Jag TROR att dom två länderna straffar hårt iaf.

Det jag vill komma till är väl kanske att man inte kan hålla på att ta USA som ett exempel för att bevisa en poäng i det här sammanhanget. Dom är lite speciella liksom.

Jag tror hur som helst att det handlar om en balans. Om man vill bli av med brottslighet genom att öka på straffen måste man gå till såna extrema gränser att man skjuter sig själv i foten. Men är man för slapphänt går det väl inte heller så bra.
Balansen kanske borde ligga i att om man begår brott 1 gång, så får man ett "slapphänt" straff. Antar att dom allra flesta fattar att det dom gjorde var fel vid första straffet. Men för återfallsbrott ska det vara mkt hårdare. Osv...

Darakir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
1047902
June 5, 2006 - 7:29 am
sp_Permalink sp_Print

Det är rätt skönt med hämnd också, även om det inte minskar fortsatt brottslighet. Han någon gjort mig illa vill jag att denne ska lida. Helst skulle jag ta ett brännbollsträ och ta hand om saken själv, men i brist på laglighet så kan väl fängelse duga.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
1047907
June 5, 2006 - 8:01 am
sp_Permalink sp_Print

Stjäl man(/snattar tom) huggs handen av. Tror det skulle lindra brottsligheten i dess vagga bland de som redan är i landet. Sedan vet ni ju min inställning om sådana som är utanför. Där är det att om en i den invandrande familjen gör ett brott åker hela familjen ut. Även om omyndiga barn gör det. Tror det skulle sätta p för en hel del också.

Edit: Sen ett helt fascistiskt skulle ju kunna vara en idée med en polisstat. Gör man ett brott och blir haffad med byxorna nere så får poliserna dömma en.

Och ang hårdare straff, tror jag de föder lägre brottslighet. I ett land som Sverige om vi skulle ha dödstraff för alla brott över nivå ett så skulle deffenitft brottsligheten minska...

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1047923
June 5, 2006 - 8:30 am
sp_Permalink sp_Print

Vet inte om vi i sverige skulle vinna så mycket på hårdare straff, tycker att vi ska börja med att straffa brotslingar över huvud taget i stället.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
1047927
June 5, 2006 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Vet inte om vi i sverige skulle vinna så mycket på hårdare straff, tycker att vi ska börja med att straffa brotslingar över huvud taget i stället.

Det lät iofs som ett bra steg att börja med. Sen tar vi min metod om det inte hjälper.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1047957
June 5, 2006 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: skulle va intressant att få veta hur hårda straff dom har i länder där det begås väldigt lite brott. Jag menar inte det sarkastiskt.

Men min tanke gick ungefär så här: Kanada har väl inte så där jättemkt brott eller? Har dom hårda/lätta straff? Det vet jag inte. Det verkar vara som här ungefär.
Men hur är det med Singapur eller Sydkorea? Har för mig att det inte är så jätte mkt brottslighet där. Jag TROR att dom två länderna straffar hårt iaf.

Det jag vill komma till är väl kanske att man inte kan hålla på att ta USA som ett exempel för att bevisa en poäng i det här sammanhanget. Dom är lite speciella liksom.

Jag tror hur som helst att det handlar om en balans. Om man vill bli av med brottslighet genom att öka på straffen måste man gå till såna extrema gränser att man skjuter sig själv i foten. Men är man för slapphänt går det väl inte heller så bra.
Balansen kanske borde ligga i att om man begår brott 1 gång, så får man ett "slapphänt" straff. Antar att dom allra flesta fattar att det dom gjorde var fel vid första straffet. Men för återfallsbrott ska det vara mkt hårdare. Osv...

Kanada har rätt hårda straff.
Är det kravaller så tar polisen där fram automatvapen.
Iallafall enligt en polare som är därifrån.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1048049
June 5, 2006 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Vet inte om vi i sverige skulle vinna så mycket på hårdare straff, tycker att vi ska börja med att straffa brotslingar över huvud taget i stället.

Du fick mig att småle där, funny because it's Tr00.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1048115
June 5, 2006 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyrfing wrote: [quote=Death On Wings]Vet inte om vi i sverige skulle vinna så mycket på hårdare straff, tycker att vi ska börja med att straffa brotslingar över huvud taget i stället.

Du fick mig att småle där, funny because it's Tr00.

kanske beror på att vi har fångvård, inte rena straff wink

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
1048302
June 6, 2006 - 10:18 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker faktiskt som Kråkan.

Tänk om du vet att det är 95% att du åker fast, du kommer lida nått enormt fysiskt och psykist, förlora en del av ditt liv och för alltid bli märkt av det, då kanske du tänkte "nae, gör nog det ändå inte".

Tror det viktigaste är att förbättra antal skyldiga som dom tar, och att man ALLTID förlorar på ett brott, och offtre NÄSTAN vinner på det.
Och INGET är för litet för ett straff.

Och det ska inte vara fjomp straff där man bara hänger av en tid av sitt liv, arbetsläger är ett bra sätt, omvandla Polisen till en vinstgivande maskin 😀

Då vill man inte heller hämnas för man vet att den troligtvis kommer få sitt straff.

(låter fan lite halvgalen nu va 😛 ?)

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1048313
June 6, 2006 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Stjäl man(/snattar tom) huggs handen av. Tror det skulle lindra brottsligheten i dess vagga bland de som redan är i landet. Sedan vet ni ju min inställning om sådana som är utanför. Där är det att om en i den invandrande familjen gör ett brott åker hela familjen ut. Även om omyndiga barn gör det. Tror det skulle sätta p för en hel del också.

Edit: Sen ett helt fascistiskt skulle ju kunna vara en idée med en polisstat. Gör man ett brott och blir haffad med byxorna nere så får poliserna dömma en.

Och ang hårdare straff, tror jag de föder lägre brottslighet. I ett land som Sverige om vi skulle ha dödstraff för alla brott över nivå ett så skulle deffenitft brottsligheten minska...

Dom som gör så grova brott som man skulle få dödsstraff för skulle inte göra mindre brott. Det är ju också en risk att oskyldiga avrättas.

Att skicka ut invandrarfamiljer för deras barn gör brott?
Det skulle vara helt sjukt enligt min mening.
Tänk dig att du är 13år och flyttar till ett annat land som inte är likt ditt eget och ska börja på en skola. Du hamnar i bråk och du kan ju backa ur men vad ska ditt gäng tycka?
Hormonstinna tonåringar bråkar, det går inte att komma ifrån och min erfarenhet säger att det är svenskar som hetsar bråken.
Snatterier är också framhetsade genom grupptryck oftast.
Många scenarion som man kan dra om det.

"Sen ett helt fascistiskt skulle ju kunna vara en idée med en polisstat. Gör man ett brott och blir haffad med byxorna nere så får poliserna dömma en. " <- Judge Dredd? :bgrin:

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
1048319
June 6, 2006 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Dom som gör så grova brott som man skulle få dödsstraff för skulle inte göra mindre brott. Det är ju också en risk att oskyldiga avrättas.

Att skicka ut invandrarfamiljer för deras barn gör brott?
Det skulle vara helt sjukt enligt min mening.
Tänk dig att du är 13år och flyttar till ett annat land som inte är likt ditt eget och ska börja på en skola. Du hamnar i bråk och du kan ju backa ur men vad ska ditt gäng tycka?
Hormonstinna tonåringar bråkar, det går inte att komma ifrån och min erfarenhet säger att det är svenskar som hetsar bråken.
Snatterier är också framhetsade genom grupptryck oftast.
Många scenarion som man kan dra om det.

"Sen ett helt fascistiskt skulle ju kunna vara en idée med en polisstat. Gör man ett brott och blir haffad med byxorna nere så får poliserna dömma en. " <- Judge Dredd? :bgrin:

Tänkt så hära, det är ungeför 100pers som står för majoriteten av brott i norrland, och det skulle inte dröjja länge innan alla var döda, så ja, vad händer då :bgrin: ?

Sen på min skola dör det förvisso inte är spec mycket gängbråk så är dom VÄLDIGT sällan ens påverkade av svensksvenskar.

Och hormoner är ett skäl att få misshandla folk? NEJ för fan tycker jag, straff åldern borde sänkas mycket, misshandla en 13åring en annan unge > straff.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 345
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL