September 20, 2001
Det gäller en Opel Manta B GSi-85 med skivbroms fram och trummor i bak...
Fick underkänt på besiktningen pga att handbromsen tar för dåligt. Tyvärr vet jag inte riktigt hur jag ska fixa detta, då det verkar vara lite mer avancerat än i vanliga fall, så jag hoppas att någon här vet 😀
Först så tog inte handbromsen någonting föränn man drog upp spaken max, och då kunde man fortfarande rulla på däcket, så jag spännde vajern under bilen. Resultatet av detta var att handbromsen känns som den tar längre ner, vid hack tre, och så kan man dra upp den ett par hack till, sen går det inte mer. Problemet är bara att det fortfarande går att rulla på däcket, så det enda som hände var att spaken tar längre ner, samt att fotbromsen fick en ökad effektivitet och det kändes som den tog både snabbare och bättre.
Nästa sak vi testade var att kolla hur bromsbackarna såg ut, men det var lungt, flera mm kvar på båda sidor. Farsan trodde han hade hittat felet, för auto-justeringsskruvarna hade rpstat lite på gängorna, så de kunde inte justeras av sig själva. Vi fixade detta, så att handbromsen ska kunna spänna upp bromsbackarna av sig själv. Detta gjorde att vajern blev slaker igen, så jag spännde om den. Dock med samma resultat som tidigare, när man tar i och drar åt så långt det går, så bromsas däcken ändå inte fullt.
Det skall även finnas en ytterligare justeringsmöjligthet på varje broms, ett par M8? bultar man ska kunna justera med, dessa har vi inte testat än.
Någon som har något bra tips på hur man kan lösa detta frustrerande problem?
1 Guest(s)