August 7, 2001
Nu när jag har jobbat med handikappade i ett några år så är det en grej som jag har alltid retat mig på.
Konstruktionen på Handikapptoaletter.
Låset sitter så högt upp så att en rullstolsbunden knappt når det.
Få handikapptoaletter rymmer en permobil.
Handfatet sitter i ståhöjd på många och när det väl sitter i rullstolshöjd så kommer inte rullstolen in under handfatet pågrund av konstig design så dom knappt når kranen.
Det är sällan det finns plats för en rullstol att ställa sig bredvid toaletten så dom kan lyfta sig över.
Handtagen man kan fälla ner är ofta rangliga. Har tillochmed varit med när en sån gick sönder när en skulle lyfta sig. Tur att jag var med och hjälpte han iochmed att hade väldigt skör rygg.
Jag har sett handikapptoaletter som det inte går att att sitta på också pga att det är metalltoaleter som saknar sittring.
Toapappret sitter långtbort. Så handikappade med t.ex. korsett inte når.
Det är inte bara konstruktionen som är kass. Det är vanligt folk som använder handikapptoaletterna och lämnar inte en rullstolsbunden före. Handikappade går ofta på toa efter tid och det kan hända saker som inte är så bra om dom inte hinner gå i tid.
Dom enda enligt mig som ska ha tillträde till en handikapptoalett är Handikappade och föräldrar som ska byta blöja på sina barn eftersom skötbord ofta finns där inne.
August 7, 2001
HardCoder wrote: [quote=padda]Och det skall NH ändra på? 😉
Tja man måste ju börja någonstans 🙂 Ju fler som känner till situationen desto bättre.
Är inte detta en grej som borde tas upp med de handikappades riksförbund? Eller kommunen du bor i?
Dom kan ju inte göra så mycket eftersom det är företag som äger dom. Och det är företagen som anlitar byggfirmorna som bygger dom. Och dom byggarna konstruerar dom väldigt lustigt.
Jobbar ju på kommunen här och har goda kontakter med Handikappföreningen. 🙂
Padda: Det brukar gå att diskutera allt mellan himmel och jord här.
August 7, 2001
HardCoder wrote: Finns det inga riktlinjer för byggfirmorna?
De riktlinjerna borde ju de handikappades riksförbund kunna vara med och ta fram, tror med all säkerhet att byggfirmorna skulle vara intresserade av något sådant.
Dom har nog riktlinjer men sen när ekonomin kommer in i spelet för dom som bygger den så ritar dom om den lite och köper in andra grejer till toaletten. Fast det är bara en teori jag har.
Vet faktiskt inte exakt hur det är.
March 15, 2004
Är nog ganska säker på att byggfirmor har riktlinjer.
(Har varit med på en byggfirma och byggt en själv)
Saken är nog den att byggfirmors riktlinjer inte är särskilt uppdaterade. Dom gör som dom alltid har gjort med handikapptoaletter.
Egentligen tycker jag att de handikappades riksförbund borde ta tag i sånt och skicka ut en liten kort informationsbok som visar.
Om det nu är så att det är hos byggfirmorna problemet ligger, handikappades riksförbund kanske inte förstår problemet?
August 7, 2001
maedhros wrote: Är nog ganska säker på att byggfirmor har riktlinjer.
Saken är nog den att byggfirmors riktlinjer inte är särskilt uppdaterade. Dom gör som dom alltid har gjort med handikapptoaletter.
Egentligen tycker jag att de handikappades riksförbund borde ta tag i sånt och skicka ut en liten kort informationsbok som visar.Om det nu är så att det är hos byggfirmorna problemet ligger, handikappades riksförbund kanske inte förstår problemet?
Den som ritar är väl den som ska samla information. Handikappades riksförbund kan ju inte skicka ut det till alla byggfirmor.
March 15, 2004
dree wrote: [quote=maedhros]Är nog ganska säker på att byggfirmor har riktlinjer.
Egentligen tycker jag att de handikappades riksförbund borde ta tag i sånt och skicka ut en liten kort informationsbok som visar.Om det nu är så att det är hos byggfirmorna problemet ligger, handikappades riksförbund kanske inte förstår problemet?
Den som ritar är väl den som ska samla information. Handikappades riksförbund kan ju inte skicka ut det till alla byggfirmor.
håller delvis med dig, men på en byggritning så är inte allt sånt ut märkt, det står bara vart toaletten ska vara, höjd och liknande grejer är inte ut märkta.
det är såna saker som byggmästaren måste veta.
August 7, 2001
maedhros wrote: [quote=dree][quote=maedhros]Är nog ganska säker på att byggfirmor har riktlinjer.
håller delvis med dig, men på en byggritning så är inte allt sånt ut märkt, det står bara vart toaletten ska vara, höjd och liknande grejer är inte ut märkta.
det är såna saker som byggmästaren måste veta.
Det hade jag faktiskt ingen aning om. Jag trodde allt var utmärkt.
Ifall det är så, så är det ju information som gäller. Frågan är bara hur den ska komma ut.
1 Guest(s)