August 22, 2001
Vänder mig till er som går på gymnasiet, vill ha lite tips på hur en bra praktikhandledare är.
Ska man få sluta tidigare ibland och så eller är det bara töntigt när man går på gymnasiet? Hjälp mig, jag minns inte hur det var (mamma mia).
Jag kommer vara hård men rättvis. Ett bra bemötande kommer självklart ge utdelning. Jag tolererar inte sena ankomster eller omotiverad frånvaro, ska man tala om det från början tycker ni eller ta det om situationen uppstår? Vad kännetecknar en bra respektive en mindre bra handledare?
January 17, 2002
Undervisa i underkläder? 🙄 😉
Nää, du ska ju belöna klassen med att få sluta tidigare om de uppfört sig, de som apat sig får stanna kvar, gör de inte det får de full frånvaro på lektionen. Så enkelt är det.
Du ska vara snäll och aldrig ryta, det sparar du tíll de extrema tillfällena då klassen förhoppningsvis gillar dig och skiter knäck då du skriker som ett lejon bakom katedern.
Annars så kan du alltid bju på fika och hoppas på det bästa 😉
EDIT: Med snäll och aldrig ryta menar jag att du är lugn och inte skäller, bara lugnt verkställer bestraffningen och återgår till undervisningen.
January 23, 2002
keffing wrote: öh vad är en praktikhandledare???
När du läser en utbildning och ska ut på praktik så får du en handledare på din praktikplats.
Det är en praktikhandledare.
Vaniljflickan ska alltså ta hand om nån elev å visa han/henne hur det går till på hennes jobb samt lämpligen ge han/henne lite arbetsuppgifter.
January 20, 2003
Praktik är ju ändå gratisjobb i princip oavsett om det tillhör någon utbildning eller ej, så kraven bör inte vara så höga.
De ska lära sig jobbet men inte behöva jobba lika mycket som ordinarie arbetare som får lön för jobbet och värsta av allt är att låta dem göra skitgörat som ingen annan vill göra.
August 22, 2001
Guufi wrote: Praktik är ju ändå gratisjobb i princip oavsett om det tillhör någon utbildning eller ej, så kraven bör inte vara så höga.
De ska lära sig jobbet men inte behöva jobba lika mycket som ordinarie arbetare som får lön för jobbet och värsta av allt är att låta dem göra skitgörat som ingen annan vill göra.
Så skulle jag a l d r i g göra. Såklart att jag vet att syftet är att hon ska lära sig vad arbetet handlar om, men jag ser det inte som gratis arbetskraft, jag är proffessionellare än så 🙂
Har ju faktiskt själv varit elev och vet väl på ett ungefär hur jag ska vara.
Ärligt talat har hon nog fått den bästa handledare hon kan få! 😉
May 19, 2003
var snäll låt han/henne göra saker inte bara inte sitta och slappa hela dagen. om han/henne har jobbat bra och det inte är så mycket arbete kvar så kan du släppa han/henne lite tidigare. låt han/henne prova göra saker med det menar jag att om han/henne gör fel bli inte tokarg utan förklara hur man ska göra och vad han/henne gjorde fel istälet.
behandla han/henne som du själv skulle vilja bli behandlad.
tror jag fått med det mesta hoppas det kan hjälpa dej.
June 20, 2002
Personligen ser jag ingen mening med att hålla kvar någon som inte har något att göra, så blir det på det viset tycker jag de ska få gå tidigare.
Samtidigt behöver man ju inte släppa de bara för att vara schysst.
Annat tycker jag man ska ta när det behövs.
Risken är att de bildar sig en uppfattning om att du är världens monster som kommer hänga upp de nakna i en flaggstång om de kommer 2 min för sent till jobbet om det är det första du börjar snacka om...
Edit: "Ta ingen skit" ska helt enkelt gälla åt båda hållen... 😉
Anklaga ingen för något de "kan tänkas göra"...
August 22, 2001
boogey wrote: Personligen ser jag ingen mening med att hålla kvar någon som inte har något att göra, så blir det på det viset tycker jag de ska få gå tidigare.
Samtidigt behöver man ju inte släppa de bara för att vara schysst.Annat tycker jag man ska ta när det behövs.
Risken är att de bildar sig en uppfattning om att du är världens monster som kommer hänga upp de nakna i en flaggstång om de kommer 2 min för sent till jobbet om det är det första du börjar snacka om...Edit: "Ta ingen skit" ska helt enkelt gälla åt båda hållen... 😉
Anklaga ingen för något de "kan tänkas göra"...
Sant du! Schysst ordspråk 😉
2 Guest(s)