March 11, 2003
Json_81 wrote: Han åkte ut (tyvärr). Blev lite hård stämning i ett par trådar (ja, politik var inblandat :p).
Njae, det var ju knappast politiken som fick honom bannad. Snarare att han envisades med att förolämpa folk på löpande band.
Och faktumet att det inte har varit en enda dålig ton eller förolämpning sedan han åkte ut är ju ganska talande....
November 22, 2001
denstore wrote: Njae, det var ju knappast politiken som fick honom bannad. Snarare att han envisades med att förolämpa folk på löpande band.
Och faktumet att det inte har varit en enda dålig ton eller förolämpning sedan han åkte ut är ju ganska talande....
Nej, men vad jag kan minnas dök förolämpningarna bara upp när vi kom in på politik.
March 11, 2003
Vaniljflickan wrote: Kan du specificera hur du menar för jag kan se flera tolkningar. Hej förresten! Long time, no see. Otippat att hitta oldies i en tråd som den här.
Det är nog för att det finns många olika möjligheter till tolkningar. 😉
Dock så tänker jag nog så att det blondinbella representerar är ett internet styrt av produktplacering och den som skrivers privata inkomster. Det fanns en glädje i det fria och ideella, i det tidiga internet. Som faktiskt samtidigt var ganska artigt och välstrukturerat. Folk följde netiketten, och kunde prata om vad som helst, även med folk som inte hade samma åsikter som de själva.
Sure, visst fanns det reklam, men den var ganska fristående från kontexten. Idag känns det som att alldeles för stor andel av internet handlar om pengar, eller det rent privata. Själv anser jag nog att 90% av alla bloggar jag har läst handlar om att folk antingen vill göra sig ett namn, så att de ska kunna få inkomst från sitt skrivande, eller att de ska kunna vräka ur sig sina åsikter utan att behöva argumentera för sitt tyckande. Summa summarum, så blir det antingen kommersiellt, plastigt och tillgjort som t.ex. blondinbella, eller egofixerat, skränigt och oproffsigt. Lite som disco och punk, alltså. 😀
March 11, 2003
Json_81 wrote: Nej, men vad jag kan minnas dök förolämpningarna bara upp när vi kom in på politik.
Det beror ju på ifall man ska härleda 15-20 inlägg tillbaka i förolämpandet hela tiden. Politik finns i allting vi diskuterar, så det är ingen mening att säga att vi ska undvika den. Men om vi pratar parti och blockpolitik, så var det faktiskt inte enbart där som ilg@dd lyckades. Jag minns trådar om björnar, vargar, UFO:n, religion, airbrushning och barnuppfostran som urartade till förolämpningar, i stort sett enbart p.g.a. att en viss person inte kunde acceptera att Sverige och världen inte kretsade kring just honom själv och samhället där han bor.
November 22, 2001
denstore wrote: Det beror ju på ifall man ska härleda 15-20 inlägg tillbaka i förolämpandet hela tiden. Politik finns i allting vi diskuterar, så det är ingen mening att säga att vi ska undvika den. Men om vi pratar parti och blockpolitik, så var det faktiskt inte enbart där som ilg@dd lyckades. Jag minns trådar om björnar, vargar, UFO:n, religion, airbrushning och barnuppfostran som urartade till förolämpningar, i stort sett enbart p.g.a. att en viss person inte kunde acceptera att Sverige och världen inte kretsade kring just honom själv och samhället där han bor.
UFO'n minns inte jag, men björnar och vargar låter välbekant.
Kan nog vara så att mina drabbningar med honom mestadels varit politik så jag har inte tänkt på andra trådar.
August 22, 2001
Men vad bestod förolämpningarna i? Jag upplevde det som att han bara använde ett bryskt språk som det kanske inte låg så mycket genuint förakt bakom egentligen. För vad kan man förvänta sig av någon som faktiskt blir ifrågasatt av alla här inne, många gånger för sakens egen skull? Kombinationen av hans kontroversiella åsikter, besserwisser-ego och ovårdade språk gjorde honom till ett lätt offer för alla att hugga på. Jag säger inte att han är oskyldig till sin undergång men det känns som att vi i flocken trissade upp varandra och höll med de vältaliga slentrianmässigt. Han var redan dömd på förväg i varje diskussion.
Jag har inte varit här så mycket senaste tiden men vad jag kan se verkar ingen må bättre för att han är borta? Jag tycker definitivt att han fyllde en funktion. Hans åsikter fick iallafall mig att vända hjärnan ut och in för att förstå vem han är och vad han har med sig i ryggsäcken.
March 10, 2002
Vaniljflickan wrote: Men vad bestod förolämpningarna i? Jag upplevde det som att han bara använde ett bryskt språk som det kanske inte låg så mycket genuint förakt bakom egentligen. För vad kan man förvänta sig av någon som faktiskt blir ifrågasatt av alla här inne, många gånger för sakens egen skull? Kombinationen av hans kontroversiella åsikter, besserwisser-ego och ovårdade språk gjorde honom till ett lätt offer för alla att hugga på. Jag säger inte att han är oskyldig till sin undergång men det känns som att vi i flocken trissade upp varandra och höll med de vältaliga slentrianmässigt. Han var redan dömd på förväg i varje diskussion.
Jag har inte varit här så mycket senaste tiden men vad jag kan se verkar ingen må bättre för att han är borta? Jag tycker definitivt att han fyllde en funktion. Hans åsikter fick iallafall mig att vända hjärnan ut och in för att förstå vem han är och vad han har med sig i ryggsäcken.
Som man bäddar får man...
För övrigt mår jag hur bra som helst. Skönt att kunna surfa runt utan att läsa en massa substanslösa inlägg.
March 11, 2003
Vaniljflickan wrote: Men vad bestod förolämpningarna i? Jag upplevde det som att han bara använde ett bryskt språk som det kanske inte låg så mycket genuint förakt bakom egentligen. För vad kan man förvänta sig av någon som faktiskt blir ifrågasatt av alla här inne, många gånger för sakens egen skull? Kombinationen av hans kontroversiella åsikter, besserwisser-ego och ovårdade språk gjorde honom till ett lätt offer för alla att hugga på. Jag säger inte att han är oskyldig till sin undergång men det känns som att vi i flocken trissade upp varandra och höll med de vältaliga slentrianmässigt. Han var redan dömd på förväg i varje diskussion.
I min mening handlade det om ilg@dds oförmåga att kunna sätta sig in i andras situation och livsöde. Ingen klagade på honom som person baserat på var han bodde, vad han jobbade med, vad han röstade på eller egentligen hur han tänkte. Däremot var just de sakerna något han var väldigt snabb att dra upp i diskussioner. Stadsbor fick inte uttala sig om saker rörande småorter, studenter hade ingen talan då de var parasiter, alla som inte röstade som honom var dumma, saker som ilg@dd hade jobbat med kunde ingen annan någonting om.
Däremot tror jag att de flesta av ilg@dds belackare faktiskt försökte förstå honom av och till. Men när han genomgående svarar med någon smädelse, så är det snabbt något övergående.
November 27, 2003
Ilg@dd bidrog på många sätt till aktivitet här, men jag tror vi är klara med den delen av diskussionen.
Jag vill nog se mer av Rutger i all ärlighet, ryktet går ju att han är precis lika mycket av en metrosexuell som han alltid varit 😉
//Andreas
August 22, 2001
Json_81 wrote: Sök på inlägg skapade av honom så kan du se exakt vad han skrivit. Välj trådar som handlar om annat än datorer.
Kan bli en del läsning dock :p
Jag sparar det till den där dagen då jag inte vet vad jag ska hitta på.
Minns en söndag när jag var så där 8-9 år och hade tråkigt. Jag upplever aldrig hur det är att ha tråkigt längre. Det är så jag riktigt längtar efter att ha tråkigt!
August 22, 2001
Delph1 wrote: Jag vill nog se mer av Rutger i all ärlighet, ryktet går ju att han är precis lika mycket av en metrosexuell som han alltid varit 😉
//Andreas
Det är möjligt men han har många bra sidor också. Jag brukar få lysande tips på heminredning till exempel. 😀
Gillar den här:
"Metrosexuell är en ibland något nedsättande beskrivning på den trend hos heterosexuella västerländska män som av vissa [...] beskrivs som feminina då de intresserar sig för sådant som traditionellt hört till den kvinnliga (och stereotypt homosexuella) könsrollen, t.ex frisyrer, heminredning, mode och Fame Factory." Detaljerade drag minsann! 😀
1 Guest(s)