har börjat träna,protein|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
har börjat träna,protein
trunks
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1470
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 1, 2009 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

tjenare har börjat träna nu igen efter 2 år
på grund av skada o tänkte nu angående jag andvänder protein pulver som heter diet fuel body sience

men jag tänkte räcker det eller ska man ta nåt annat efter träningen?

jag tar den drynken 3 gg per dag

morning eftermiddag och efter träningen.

ville typ att muskel massa skulle synas mera på kroppen o så.

och tänkte måltid vad ska man äta med har svårt där med

våre bra med om ni kunde hemvissa till nån bra tränings forum om ni vet nån 🙂

tack i förhand

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1232920
September 1, 2009 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

Hoppas det är ok att länka till andra forum, men det är ju totalt annan inriktning än här.

http://www.kolozzeum.com/forum/

Finns en (minst) träningstråd här i allmänt oxå där det diskuteras protein, gainers osv.

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1232922
September 1, 2009 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

http://forum.body.se/

Sveriges bästa träningsforum, enligt mig 😉

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1232931
September 1, 2009 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

trunks wrote: men jag tänkte räcker det eller ska man ta nåt annat efter träningen

Gainer kanske? om du nu inte äter en kebabtalrik direkt efter träning. eller EAA (Aminosyror)

menar du att du vill ha större muskler eller menar du att du vill att det du har nu ska synas bättre (typ minska på kroppsfettet)?

jag rekommenderar jag Bodys forum och Optimal Body http://www.optimalbody.se/forum/

sen kanske en Pre Workout produkt vore kul att ha, om du nu ändå handlar från MMSports så rekomenderar jag Vip-X billig och bra.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1232944
September 1, 2009 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Gör en klassisk tränings-period där du bulkar upp (lägger på dig muskler) och sedan deffar bort kroppsfett (skifta träningen mot mera kondition och mycket lågintensivt typ promenader)

Du behöver inte använda en magiskt dyr proteinpulver för att få "effekt". Whey-80 eller Whey-100 från Sun Nutrition borde duga. Det är viktigt att ha en bra balans mellan kost och träning.

För att se tränad ut som du menar krävs en kombination av mycket muskelmassa och lite kroppsfett. Det går att göra det med endast en av dessa men det är både svårt och dåligt för kroppen.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1232957
September 1, 2009 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

trunks wrote: tjenare har börjat träna nu igen efter 2 år
på grund av skada o tänkte nu angående jag andvänder protein pulver som heter diet fuel body sience

men jag tänkte räcker det eller ska man ta nåt annat efter träningen?

jag tar den drynken 3 gg per dag

morning eftermiddag och efter träningen.

och tänkte måltid vad ska man äta med har svårt där med

tack i förhand

Det viktigaste efter träning är inte protein, det är kolhydrater (här finns en massa dyra alternativ, köp bara vanligt maltodextrin, det är nästan gratis).
Det är ingen idé att köpa något dyrt protein med flashigt namn, köp det billigaste vassleproteinet (mjölkprotein) du hittar bara, kolozzeum har schyssta som dessutom smakar bra.
Det finns bättre "protein"-tillskott än vassle, kallat EAA (aminiosyror istället för protein). Men vassle är att föredra om du har svårt för att få i dig tillräckligt med mat då det är mer energirikt.
Du dricker tre drinkar om dagen för att öka ditt energiintag antar jag? Ett kaloriöverskott ska bestå av kolhydrater och fett (vegetabiliskt fett är absolut att föredra), inte av proteiner. Så satsa på att äta mer mat istället och ta bara en proteindrink innan du tränar om du känner för att ta ett proteintillskott.

Angående vad du ska äta.. Ät allt. Ät så mycket du orkar och ät lite till. Förutsatt att du tränar hårt 3-4ggr i veckan. Men det är förstås alltid vettigt att hålla sig till lite nyttigare mat, med lite grönt etc.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1232959
September 1, 2009 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Kreatin IS the shit!!!!!!!

Shikar
Member
Medlem
1232961
September 1, 2009 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med Coore i det han skrev ovan, efter träning är det snabba kolhydrater som gäller. Dextropur blandat med saft är en bra mix enligt mig. Dricker själv detta varje gång jag har varit ute och sprungit, gott och nyttigt.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1232968
September 1, 2009 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Instämme med i Coore i det mesta. Ät ordentlig mat istället för att pressa proteinlösningar.

Coore wrote: Det finns bättre "protein"-tillskott än vassle, kallat EAA (aminiosyror istället för protein). Men vassle är att föredra om du har svårt för att få i dig tillräckligt med mat då det är mer energirikt.

För min del känts det som att EAA borde fördärvas av magen med tanke på hur surt det är. Aminosyror är ju inte speciellt bra på att hantera sura miljöer överlag, däremot protein borde ju ta sig ner i tarmen betydligt lättare och där tas upp och brytas ner till aminosyror. Är det behandlat på något speciellt sätt för att det ska klara av magsyran?
Mest nyfiken för jag vet du nämnt det innan, men jag tycker det känns bara dyrt och onödigt krångligt eftersom kroppen troligen kan ta upp och bryta ner protein bättre än rena aminosyror.

//Andreas

trunks
Kommer du hit ofta?
Medlem
1232982
September 1, 2009 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: menar du att du vill ha större muskler eller menar du att du vill att det du har nu ska synas bättre (typ minska på kroppsfettet)?.

vill att det ska synas bättre minska på fettet då.

sen till Coore fråga den protien jag dricker står att ger optimal aminosyrebalans för både muskelökning och återhämtning
och innehåller höga värden av aminosyrorna BCAA.

min träning består förtillfället styrketräning måndag 2 timmar
och thaiboxing på onsdag och fredag. resten av dagar så vilar jag mig från en gammal ryggskad som finns kvar då men håller på bli bättre.

men tänkte typ ville ha en kropp typ som mma figthers:)
så vill satsa hårt på att få en sån kropp

Poontus
Member
Medlem
1232983
September 1, 2009 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: För min del känts det som att EAA borde fördärvas av magen med tanke på hur surt det är. Aminosyror är ju inte speciellt bra på att hantera sura miljöer överlag, däremot protein borde ju ta sig ner i tarmen betydligt lättare och där tas upp och brytas ner till aminosyror. Är det behandlat på något speciellt sätt för att det ska klara av magsyran?
Mest nyfiken för jag vet du nämnt det innan, men jag tycker det känns bara dyrt och onödigt krångligt eftersom kroppen troligen kan ta upp och bryta ner protein bättre än rena aminosyror.

//Andreas

det är väl inte riktigt det som studierna visat, snarare motsatsen. sen så är det ju inte så dyrt heller, snarare drygt, en burk EsaPro till exempel 289kr som har 64-128 portionen beroende på hur mycket man tar. 2;25kr per portion i den lägre portionen. en portion whey-80 kostar ~4;42kr (159/36)

Shikar
Member
Medlem
1232984
September 1, 2009 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

trunks wrote: vill att det ska synas bättre minska på fettet då.
*TEXT*

Lägg gärna in ett till två pass i veckan kondition också. Blir det för tufft kan du gå några rejäla promenader istället.

Poontus
Member
Medlem
1232985
September 1, 2009 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

trunks wrote: min träning består förtillfället styrketräning måndag 2 timmar
och thaiboxing på onsdag och fredag.

så långt träningspass och sådan träning köp malto eller gainer helt klart.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1232993
September 1, 2009 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Instämme med i Coore i det mesta. Ät ordentlig mat istället för att pressa proteinlösningar.

För min del känts det som att EAA borde fördärvas av magen med tanke på hur surt det är. Aminosyror är ju inte speciellt bra på att hantera sura miljöer överlag, däremot protein borde ju ta sig ner i tarmen betydligt lättare och där tas upp och brytas ner till aminosyror. Är det behandlat på något speciellt sätt för att det ska klara av magsyran?

//Andreas

http://www.kolozzeum.com/forum.....p?t=127561

Coore
Member
Medlem
1232995
September 1, 2009 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Instämme med i Coore i det mesta. Ät ordentlig mat istället för att pressa proteinlösningar.

//Andreas

Det studier jag har sett har visat på att EAA ska stimulera proteinsyntesen ganska mycket mer än vanligt vassle.
Sen vill jag bara påpeka att "ganska mycket" i det här sammanhanget i själva verket är ganska små skillnader. Man behöver absolut inget proteintillskott bara för man tränar. Men jag personligen tycker att det är rätt skönt att ta ett proteintillskott och känner att jag har råd med det.
Jag har kört både vassle och EAA och jag upplever att EAA är billigare i längden då man tar så extremt lite varje gång.

trunks wrote: vill att det ska synas bättre minska på fettet då.

sen till Coore fråga den protien jag dricker står att ger optimal aminosyrebalans för både muskelökning och återhämtning
och innehåller höga värden av aminosyrorna BCAA.

min träning består förtillfället styrketräning måndag 2 timmar
och thaiboxing på onsdag och fredag. resten av dagar så vilar jag mig från en gammal ryggskad som finns kvar då men håller på bli bättre.

Detta hittade jag om det proteinet du tittar på:
"BODY SCIENCE DIET 50%VASSLE ISOLAT 50%KASSEIN 81%PROTEIN3%KOLHYDRATER1%FETT."
Jag ser inte poängen med att ha så mycket kassein i ett protein som du ska ta i samband med träning. Det tar längre tid för kroppen att bryta ner kassein och är helt enkelt för långsamt för att ha det i träningssyfte.

Hela poängen med EAA är att det är rena aminiosyror, det som bildas när kroppen bryter ner proteiner. Detta gör att du får "ett snabbare proteintillskott".

2 timmar är ett väldigt långt träningspass, träna mer intensivt i en timma istället så har du en timma över till att äta mat sen! 😎

trunks
Kommer du hit ofta?
Medlem
1233000
September 1, 2009 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Detta hittade jag om det proteinet du tittar på:
"BODY SCIENCE DIET 50%VASSLE ISOLAT 50%KASSEIN 81%PROTEIN3%KOLHYDRATER1%FETT."
Jag ser inte poängen med att ha så mycket kassein i ett protein som du ska ta i samband med träning. Det tar längre tid för kroppen att bryta ner kassein och är helt enkelt för långsamt för att ha det i träningssyfte.

Hela poängen med EAA är att det är rena aminiosyror, det som bildas när kroppen bryter ner proteiner. Detta gör att du får "ett snabbare proteintillskott".

2 timmar är ett väldigt långt träningspass, träna mer intensivt i en timma istället så har du en timma över till att äta mat sen! 😎

aha 🙂 oki ska nog göra det då 🙂

men thaiboxing är ju 2 timmar med startar kl 18.00 så kan inte sänka tiden där så men annars med dom andra så kan jag köra 1 timme intensivt.

tänkte då ska man ta köpa malto eller gainer då som poontus rekomenderade? om det är ja så våre bra om du kunde länka en bra vara av dom som säljer 🙂 tackar i förhand och vad är det som skilljer sig från malto och gainer

Poontus
Member
Medlem
1233001
September 2, 2009 - 1:22 am
sp_Permalink sp_Print

gainer=mat om vi säger att du redan skulle äta mycket mat och ofta och som jag skrev innan om du trycker exempelvis en kebabtalrik direkt efter träningen då skulle du inte behöva malto eller gainer, men om du nu inte äter som en häst och har möjlighet att äta direkt efter träningen så är det riktigt bra.

maltodextrin=kolhydrater http://www.gymvaruhuset.com/es.....tid=159221 (iof slut just nu)
gainer=proteinrik kolhydratmix
gainern är lite mer alsidig, du får i dig det mesta som du behöver, visst varierar det lite från tillverkare, Twinlab har kreatin i sin, mitt senaste inköp av 22kg Critical Mass den innehåller bland annat CLA, MCT fett. men det som jag tycker är viktigast är att det ska smaka gott, att plåga i sig en burk på 4KG är inge kul och då slarvara man kanske med att ta det också. men om vi säger att det smakar milkshake då förenar man ju nytta med nöje eller hur man nu ska uttrycka det, nu smakar som tur är dom flesta gainers på marknaden idag bra.

Coore
Member
Medlem
1233004
September 2, 2009 - 6:51 am
sp_Permalink sp_Print

Thaiboxning är inte styrketräning, så där kan du köra ett 2 timmars pass.

Har du gott om pengar kan du köpa en gainer. Jag tycker dock att det är väldigt bortkastade pengar, så jag blandar hellre en gainer själv av maltodextrin och något billigt vassleprotein.

Du behöver egentligen inte ha någon länk, köp det billigaste vasslet du hittar och det billigaste maltodextrinet.

Fördelen med gainer/malto gentemot mat är att du kan få i dig det så snabbt efter träningen. Du kan inte har möjlighet att äta direkt efter träningen, och då är det ett bra alternativ. Det är alltså viktigt att få i sig snabba kolhydrater så snabbt som möjligt efter träningen. Inte för att du bygger större muskler då, utan för att kroppen återhämtar sig fortare och du kan träna hårdare.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1233069
September 2, 2009 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: det är väl inte riktigt det som studierna visat, snarare motsatsen. sen så är det ju inte så dyrt heller, snarare drygt, en burk EsaPro till exempel 289kr som har 64-128 portionen beroende på hur mycket man tar. 2;25kr per portion i den lägre portionen. en portion whey-80 kostar ~4;42kr (159/36)

Länk till studie?

Dehman wrote: http://www.kolozzeum.com/forum.....p?t=127561

Inte en enda källa anges?

//Andreas

Poontus
Member
Medlem
1233085
September 3, 2009 - 12:50 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pu.....stractPlus
för fler studier så finns en lista här
http://www.eiselt.se/tools/EsaPro.htm

edit: finns en massa referenser här också: http://www.mmsports.se/product.....038;page=1

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 335
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL