September 5, 2001
ilg@dd wrote: [quote=hawkie][quote=ilg@dd][quote=Nomic]
Och nej, jag tror inte pontén är dum i huvudet, efterbliven. Jag tror han är BETALD.
Får han lön från APB tror du?
Nej, men från de företag som är för fega att bedriva egen verksamhet inom området. Dvs de företag som står bakom APB.
Vill nog tro att ABP har en egen administration av löneutbetalningar.
Vars inkomst kommer ifrån...?
July 17, 2003
Lustigt att jag tycker precis tvärtom mot vad de flesta gör i den här tråden. Den riktigt stora tönten (det snällaste ord jag kan komma på) var Jens. Han vill tjäna pengar på det arbete som andra gör. Det är exakt det som blir nettoeffekten nämligen men de flesta här i tråden verkar inte gilla att tänka. Antipiratbyrån har agerat lite osmidigt, minst sagt, men i sak har de rätt. De som inte håller med mig kan ju roa mig med att motivera hur det är rätt med stöld.
-nisse
hawkie wrote: [quote=ilg@dd][quote=hawkie][quote=ilg@dd][quote=Nomic]
Och nej, jag tror inte pontén är dum i huvudet, efterbliven. Jag tror han är BETALD.
Får han lön från APB tror du?
Nej, men från de företag som är för fega att bedriva egen verksamhet inom området. Dvs de företag som står bakom APB.
Vill nog tro att ABP har en egen administration av löneutbetalningar.
Vars inkomst kommer ifrån...?
Från skiv/filmbloagen som i sin tur har inkomst från vanliga skattebetalare, som i sin tur kanske knegar på en syltfabrik i Bergsjö i Hälsingland..
Men vad har det med saken att göra?
Om du är anställd på Skogaholms som bagare, anser du då din inkomst kommer från Nisse Persson och Eufemia Sturesdotter i Älmhult som köpte en limpa från Skogaholms bagerier, vars deg du knådat?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 10, 2002
Nej, alltså det ska inte finnas några såna här "specialstyrkor" som utnämner sig själva till lagens upprätthållare, det är något man brukade kalla tjallare om jag inte minns fel och var man en sån i skolan fick man sig ofta en rejäl omgång.
Är det nånting jag lärt mig av att vara svensk är att ser man något olagligt har man inget i helvete att göra med det utan man går hem och käkar sin falukorv och dricker sin mellanmjölk och hoppas på att snuten tar hand om det.
Hur jävla jobbigt skulle det inte vara om man skulle köpa en fartkamera och starta upp en firma som stog vid sidan av vägen och kollade så alla höll fartgränsen och skulle man inte gjort det skulle man få en polisanmälan i röven.
Saken är den att ABP endast och enbart går runt pga de som har råd, de största film och skivbolagen, är giriga och vill inte tappa stålar. Kom inte och säg "Nää det är emot lagen dom har helt rätt!" dra åt helvete dom var på precis samma vis före lagen om utdelning inskaffades. För helvete de skrek ju på 70talet när kasettbanden kom! "Home-taping is killing music" och det är precis samma ramsa nu förrutom att tack vare media har det blivit så stort att lagar införts.
Så vi har då en privatbyrå för de som har råd, jag antar att anlita APB är jävligt dyrt, och iom det så stoppas just den här lilla delen av skitgrejer jag tror de flesta här kan hålla med om att det är, MTV-musik etc, och de mindre bolagens musik strömmar vidare mellan hus och hem. Har du råd? DÅ får du hjälp! Hade du inte råd? Dra åt helvete! Därav tror jag inte att jag åtminstone kommer påverkas alls av denna nya lag som kommer eftersom jag ligger inte på APBs radar, jag gillar varken Britney Spears eller den senaste Colin Nutley filmen.
Nä har man inte råd som företag får man inte skydd, det är lite som om man skulle privatisera sjukhusen och göra det svindyrt. "Jag bröt benet, aj det gör ont, kan ni gipsa det?" -"Hmm, här ser vi att du inte har råd med det. Du får försöka klara dig ändå!"
Och att ni som kallar det stöld än?? Det kommer jag inte ens kommentera för det är så urbota dumt.
Nej fan jag skiter i APB överhuvudtaget, det är skivbolagen jag vill få bort. En musikvärld där artister kan klara sig själva utan att de måste vara signade hos Bert Karlsson för att få sin låt spelad i radio.
Hur mycket tjänar en artist som säljer guld idag? 10 spänn per platta? Guld är väl 30000 skivor så enkel matte: 300000 spänn. Är man dessutom ett band som delar lika är det 75000 per skalle i ett fyrmannaband. Före skatt! Det blir typ fyra månadslöner om man har "ett vanligt jobb". Hur mycket tjänar skivbolaget?! Det är merchandise, spelningar och STIM-pengarna artister tjänar pengar på. Och det tankar iaf inte jag.
Sen har vi ju dom som gnäller om att musiken kommer dö(wth?) av att folk laddar ner den och att musiker kommer sluta göra musik.Alltså snälla.
På gott och ont, sanning och skämt.
Godnatt/ abishai
June 17, 2002
På tal om att artisterna inte tjänar så mycket på skivorna o så.. samma med att skådisar inte tjänar så mycket på DVDs...
Såg en Behind the Scens på MTV om "Ocean's 12"... Där satt Brad Pitt o George Cloonney o diskutera om det gick att se filmen redan. Den var inte släppt på bio då.. så då kom dom fram till att den säkert redan finns på nätet.. så dom uppmana folk att tanka den..
"yeah, go ahead and download, pirate, it." sa dom..=)
February 4, 2003
Det roliga är att han Ponten sa att ungdomar visst har råd med 20-25 kr för att hyra film. Men han insåg inte att man inte "orkar" åka iväg 10 km för att hyra en film och sen lika långt för att lämna den, när man kan tanka den på en halvtimme på nätet.
Dessutom sa Anders eller vad han hette (regisören av filmer) att de inte tjänar så mycket på "DVD". Deras inkomstkälla kom från BIOBESÖKARE (utan den skulle de ej överleva). Men varför sa de då att ungdomar har råd med 20-25kr? Det kostar 80kr att gå på bio sist jag var där.
De var väldigt motsägesfulla hela bunten tycker jag.
Jens Nylander överdrev och fick inte fram sin sak i alla lägen. Han borde lagt fram och statuerat sina exempel från början tycker jag. Utan att använda ord som "feta chefer", då det bara retar upp vissa. Ungdomarna är redan FÖR piratkopiering, onödigt att "nischa" för dem- och den äldre generationen tvivlar jag går på "sånt".
Någon tog dessutom upp marknadsekonomi. Att man ska betala det pris som marknaden sätter. De glömde att marknadsekonomi går ut på att priset reglerar av marknaden dessutom, och att bolagen/konkurransen gör att det kommer nya prissättningar, affärsideer och distrubutionssätt. Så är det INTE inom filmbranschen.
Som sagt. Problemet för filmindustrin är att folk piratkopierar. Folk går beviserligen inte på bio. Så vad vill de göra? Envist hoppas att folk ska sluta piratkopiera för att de VILL det och att DE SOM GÖR FILMEN vill att vi ska se den på bio? Tyvärr, det är vi som betalar skiten, det är vi som vill välja vart vi vill se den. Och om vi då inte kan betala en liten summa för att få den med bra kvalitet (kanske 15-25 kr för att hyra) så kommer vi tyvärr fortsätta som vi gör.
Det är vad jag tror i alla fall.
March 14, 2004
Dom måste börja tänka om. Om alla filmbolag tänker som Anders i debatten så förstår jag om dom går i kk hela högen. Bio är inte så populärt som han tror. Jag ser fan hellre en ny film hos en polare på projektorn än går på bio.
Fixa ett system där man kan hyra en film över nätet. Du betalar 20-30kr för en film, sedan har du 3 dagar på dig att se den innan den blir osebar (man får fixa något som gör det). Inte något system där man måste betala typ 120kr för en film för då är hela iden dömd att misslyckas. Lika dant med hemsidorna där man köper mp3. Det kostar 10kr på låt, då är det billigare att gå och köpa skivan. Skippa Bert Karlsson mf och gör så att andelen pengar som artisten skulle ha fått + lite till betalar man för en låt. Då skivbolagen ska ha 70% eller något sådant så skulle man kunna få ner priset regält. Till kanske 3kr per låt eller något sådant. Det är då vad jag anser lämpligt inte 10kr.
Skulle det bli så här så skulle då jag mer än gärna köpa musikenm då jag vet att den går direkt till artisten/artisterna och inte ner i Bert Karlssons ficka.
Lägg pengarna på detta i stället för att jaga fildelare. För när något vettigt alternativ har kommigt så kan man jaga dom som fortfarande fildelar. Som det är nu så finns det ju inget alternativ som slår fildalning.
January 8, 2001
Det smärtar mig något enormt att säga detta...
den enda vettiga i hela debattprogrammet var pontén.
övriga hade någonstans mellan inget och VÄLDIGT lite vettigt att komma med. tyvärr...
nästan alla argument som "de goda" kom med är sådant som bara folk under 25 år sväljer, det är inte dessa som behöver övertygas om att lagar och APB är åt skogen. det är de äldre generationerna som idag sitter som makthavare som måste övertygas.
det var mycket synd att inte Jonas Birgersson var med i debatten, han lyckades ju sälja it-bubblan till hela svenska folket för 5 år sedan, det känns som han skulle kunnat komma med lite bättre argumentation än "nu måste ni nyktra till på andra sidan" som stolpskotten Jens drog iväg minst 2 gånger.
Det allra tråkigaste med programmet tycker jag var att programledaren var/blev partisk efter ett tag, jag reagerade starkt på en kommentar han gjorde "nu har jag lagt upp åt dig anders..."(ej ordagrannt citat, men meningen var densamma). Det är iof inte så konstigt när det eg. bara kom två bra saker från vår sida.
1: Lagar är till för den stora massans bästa, lagarna idag är inte det...
2: storbolagen affärsmodell är kass.
March 11, 2003
skinner wrote: Tycker du att herr Pontén kom med något vettigt? Det tycker då inte jag. Tyckte du inte att artisten kom med något vettigt? Det tyckte då jag. Hon var ju i alla fall mest sakkunnig. Det hon snackade om stämmer ju.
Allvarligt talat, så kom hon med ett av de mest korkade kommentarerna i hela programmet. Att man kan vara så dum att man säger att det är OK att låta folk själva avgöra om det är acceptabelt att stjäla eller inte.
Hon tyckte det var bra med upphovsrättslagar, men de skulle visst bara gälla för små artister som henne själv. De stora, som Madonna, var det visst helt OK att stjäla ifrån.
Sen hennes idé med T-shirts är ju helt befängd. Redan som läget är nu, så finns det problem med kopiering, inte bara av musik, utan även av T-shirts. Hur svårt är det för någon normalhändig människa att fixa en T-shirt?
Allvarligt talat så missade de att diskutera en av de viktigaste frågorna. Vad kommer att hända när Pontén har lyckats stänga ner stora delar av fildelningen? Tror de verkligen att folk kommer att gå tillbaka till att betala producentbolagens ockerpriser? Det enda de kommer att ha lyckats med, är att skapa kanaler för riktiga kriminella, alltså organiserad brottslighet. De som tidigare kunde tanka sina grejer på nätet, och om de var musikintresserade, kanske gick och köpte orginalet. Nu kommer han istället bli tvungen att köpa en kopia, för kanske halva det riktiga priset, och alla incitament att gå och köpa orginalet lär vara totalt bortblåst.
Jag kom precis hem från Madrid, och där kan man köpa kopior i alla möjliga kvaliteér, på gatorna, i Metron, och i affärer. Varför? Jo för att folk lyssnar på musik, men de fattiga har inte råd med feta uppkopplingar.
March 14, 2004
denstore wrote: [quote=skinner]Tycker du att herr Pontén kom med något vettigt? Det tycker då inte jag. Tyckte du inte att artisten kom med något vettigt? Det tyckte då jag. Hon var ju i alla fall mest sakkunnig. Det hon snackade om stämmer ju.
Allvarligt talat, så kom hon med ett av de mest korkade kommentarerna i hela programmet. Att man kan vara så dum att man säger att det är OK att låta folk själva avgöra om det är acceptabelt att stjäla eller inte.
Hon tyckte det var bra med upphovsrättslagar, men de skulle visst bara gälla för små artister som henne själv. De stora, som Madonna, var det visst helt OK att stjäla ifrån.
Sen hennes idé med T-shirts är ju helt befängd. Redan som läget är nu, så finns det problem med kopiering, inte bara av musik, utan även av T-shirts. Hur svårt är det för någon normalhändig människa att fixa en T-shirt?
Allvarligt talat så missade de att diskutera en av de viktigaste frågorna. Vad kommer att hända när Pontén har lyckats stänga ner stora delar av fildelningen? Tror de verkligen att folk kommer att gå tillbaka till att betala producentbolagens ockerpriser? Det enda de kommer att ha lyckats med, är att skapa kanaler för riktiga kriminella, alltså organiserad brottslighet. De som tidigare kunde tanka sina grejer på nätet, och om de var musikintresserade, kanske gick och köpte orginalet. Nu kommer han istället bli tvungen att köpa en kopia, för kanske halva det riktiga priset, och alla incitament att gå och köpa orginalet lär vara totalt bortblåst.
Jag kom precis hem från Madrid, och där kan man köpa kopior i alla möjliga kvaliteér, på gatorna, i Metron, och i affärer. Varför? Jo för att folk lyssnar på musik, men de fattiga har inte råd med feta uppkopplingar.
Jo visst men hon hade då i alla fall fattat att internet är fraktiden, det värkade då inte filömsnubben ha fattat. Men visst kom hon med korkade saker.
November 27, 2003
denstore wrote: Allvarligt talat så missade de att diskutera en av de viktigaste frågorna. Vad kommer att hända när Pontén har lyckats stänga ner stora delar av fildelningen? Tror de verkligen att folk kommer att gå tillbaka till att betala producentbolagens ockerpriser? Det enda de kommer att ha lyckats med, är att skapa kanaler för riktiga kriminella, alltså organiserad brottslighet.
Håller med lite halvt om halvt.
För att citera snubben från Jurrasic Park: "Life will find a way". Du kan försöka stoppa piratkopieringen och du kan säkert lyckas stoppa mångt och mycket men allt detta är bara en sporre att försöka skapa nya sett att "göra informationen fri" som det så nobelt kallas 😉
Jag vill nog påstå att det är en organiserad brottslighet redan idag faktiskt. En bättre organiserad organisation får man nog faktiskt leta hårt och länge efter.
//Andreas
March 11, 2003
Delph1 wrote:
Jag vill nog påstå att det är en organiserad brottslighet redan idag faktiskt. En bättre organiserad organisation får man nog faktiskt leta hårt och länge efter.//Andreas
Brottslighet kan vara organiserad utan att vara organiserad brottslighet.
När det gäller fildelningen handlar det inte om ligor som distribuerar en stulen eller förbjuden produkt, för vinnings skull. Det är dock följden vi kommer att se som en effekt av Ponténs och APBs agerande.
November 27, 2003
denstore wrote: [quote=Delph1] Jag vill nog påstå att det är en organiserad brottslighet redan idag faktiskt. En bättre organiserad organisation får man nog faktiskt leta hårt och länge efter.
//Andreas
Brottslighet kan vara organiserad utan att vara organiserad brottslighet.
När det gäller fildelningen handlar det inte om ligor som distribuerar en stulen eller förbjuden produkt, för vinnings skull. Det är dock följden vi kommer att se som en effekt av Ponténs och APBs agerande.
Ah sant, men nu finns det ju ändå vissa pengar inblandade, främst från så kallade sponsorer då. Rör sig även om mycket om hårdvara, men det är iofs främst för att hålla kopieringen vid liv och inte ersättning för det dom gör.
//Anrdreas
March 14, 2004
M0rbid wrote: någon som vet om debatten går i repris? missade den 🙁
kolla på http://www.svt.se/debatt där kan du se hela med realplyer.
July 14, 2004
http://privatpersoner.eniro.se.....hat=wphone
ja jo visst, tjena, "Filmägarnas kontrollbyrå" Hur var det nu herr Pontén, du jobbade ju inte för filmbolagen 🙄 :bgrin:
March 14, 2004
http://www.aftonbladet.se/vss/.....66,00.html
Det är då ett steg på vägen i alla fall när dom beslutar att man inte ska jaga ungdommar.
Läsvärd debattartikel av Birgersson i dagens AB:
http://www.aftonbladet.se/vss/.....85,00.html
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
2 Guest(s)