August 7, 2001
kicking_kangaroo wrote: [quote=ilg@dd]Iofs tror jag inte stenhårt på opinionsundersökningar, men detta är inte speciellt oväntat i mina ögon:
AB: Alliansen faller fritt
EXP: Alliansen slår rekord - i att tappa väljare
DN: Fortsatt nedåt för regeringspartier
Trots allt så är det inte speciellt konstigt, för så har det varit i alla tider. Ingen ledning kommer ge dig guld och gröna skogar på 4 månader. Och då så är folk som du missnöjda (även om dom inte är precis som du, för dom valde rätt) för att allt inte hände direkt. Det är trots allt minst 3 år och 8 månader som nuvarande partier kommer att vara vid makten (om inte något helt galet skulle hända och omval blir). Känns så överdrivet alltsammans.
Den största anledningen till att folk bävar över ge sin sympati till borgarna just nu är att nu kom sänkningarna och höjningar.
Borgarna har aldrig sagt hur det kommer bli "bättre" dom har bara sagt att det kommer bli det.
October 18, 2006
Olegh wrote:
Nej, mängden pengar är säkerligen inte konstant, men däremot är våra tillgångar kraftigt begränsade. Visst de tillgångar moder jord svarar för kan i många fall vara en så gott som oändlig källa om det sköts snyggt, men det gör det definitivt inte i den utsträckningen som behövs.Alltså, mer pengar = mindre reurser -> massor med pengar = ännu mindre resurser -> Onödigt mycket pengar = ja, vad händer nu då?
Men det rör väl inte dig i ryggen antar jag?
Jag skulle nog vilja säja tvärtom. För att kunna skapa ett hållbart samhälle så behövs det mycket pengar. Detta pga att det kostar stora summor att utveckla miljövänliga alternativ och det behövs köpstarka konsumenter för att kunna köpa de hållbara (och tyvärr dyrare) alternativen.
Jämför gärna miljösituationen i u-länder med västeuropa, i u-länderna så används smutisga energikällor och orenade bilar t.ex. Medan det i Västeeuropa aldrig sålts så många hybrid/biogasbilar och vindkraften byggs ut som aldrig förr.
Nu var det egentligen inte det som tråden handlade om utan om man märkt någon förbättring sedan valet. Även om jag kan tycka att frågan är tidigt ställd så, ja jag har märkt en klar förbättring.
August 7, 2001
Josey Wales wrote: [quote=Olegh]
Nej, mängden pengar är säkerligen inte konstant, men däremot är våra tillgångar kraftigt begränsade. Visst de tillgångar moder jord svarar för kan i många fall vara en så gott som oändlig källa om det sköts snyggt, men det gör det definitivt inte i den utsträckningen som behövs.Alltså, mer pengar = mindre reurser -> massor med pengar = ännu mindre resurser -> Onödigt mycket pengar = ja, vad händer nu då?
Men det rör väl inte dig i ryggen antar jag?
Jag skulle nog vilja säja tvärtom. För att kunna skapa ett hållbart samhälle så behövs det mycket pengar. Detta pga att det kostar stora summor att utveckla miljövänliga alternativ och det behövs köpstarka konsumenter för att kunna köpa de hållbara (och tyvärr dyrare) alternativen.
Jämför gärna miljösituationen i u-länder med västeuropa, i u-länderna så används smutisga energikällor och orenade bilar t.ex. Medan det i Västeeuropa aldrig sålts så många hybrid/biogasbilar och vindkraften byggs ut som aldrig förr.
Nu var det egentligen inte det som tråden handlade om utan om man märkt någon förbättring sedan valet. Även om jag kan tycka att frågan är tidigt ställd så, ja jag har märkt en klar förbättring.
Den borgerliga alliansen drar inte in mer pengar. Dom bara flyttar runt dom.
January 7, 2006
dree wrote: Den borgerliga alliansen drar inte in mer pengar. Dom bara flyttar runt dom.
Har någon påstått något annat?
Ingen regering trollar fram pengar, man flyttar runt dem på det sätt man tror är bäst för landet. Alltså tror jag inte det du säger överraskat någon, jag tror inte heller något sagt emot.
macrus wrote: [quote=Death On Wings]När är det skatte sänktningen går in ?
Den har väl redan gått in?
Ingen sänkt skatt på det man får från A-Kassan iaf..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 13, 2003
macrus wrote: [quote=Death On Wings]När är det skatte sänktningen går in ?
Den har väl redan gått in?
Verkar så. I december för min del prel. skatt beräknad på 26801kr = 7180kr i skatt, i oktober prel. skatt beräknad på 28834kr = 9470kr i skatt.
Så 2k mindre i lön i december men det gör ju inte rätt för nästan 2,5k mindre i skatt. Men jag kan ha snurrat ihop det helt, skulle en skattesäkning gått in vid nyår borde det inte synas förän på lönen man får i februari. 😕
November 22, 2001
Death On Wings wrote: På mitt lönepapper så står det.
Skatt ber på
35.0
25570Det måste stå fel eller något. för jag har då inte skattat den summan, fick ju ut 17958 spänn så det borde ligga runt 30% eller så
Edit: Fick skatta 7612kr
De räknar bort grundavdraget oxå.
Det ligger väl på ca 30000 nu? Så de räknar drygt 2000 per månad som du slipper skatta för.
January 7, 2006
Death On Wings wrote: På mitt lönepapper så står det.
Skatt ber på
35.0
25570Det måste stå fel eller något. för jag har då inte skattat den summan, fick ju ut 17958 spänn så det borde ligga runt 30% eller så
Edit: Fick skatta 7612kr
På mitt lönebesked står det 1300 kr och 0 kr skatt :D/
January 7, 2006
http://www.skattungen.se/jobba.....00024.html
"3. Skattefritt upp till 17 099 kronor, inkomståret 2007
Skolungdomar och studerande kan tjäna upp till 17 099 kronor utan att betala någon skatt. Om så är fallet för dig kan du fylla i ett intyg och lämna direkt till din arbetsgivare, helst innan du börjar jobba. Du behöver alltså inte lämna någon uppgift till Skatteverket. Intyget hittar du i broschyren Sommar- och extrajobb - Information till skolungdom och studerande, SKV 430. Här finns också information om vad som händer om du tjänar mer än 17 099 kronor. Då måste du nämligen betala skatt."
3 Guest(s)