Har du märkt någon förbättring sedan valet?|Page 11|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Har du märkt någon förbättring sedan valet?
dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
sp_UserOfflineSmall Offline
1112608
January 22, 2007 - 11:08 pm
sp_Permalink sp_Print

kicking_kangaroo wrote: [quote=ilg@dd]Iofs tror jag inte stenhårt på opinionsundersökningar, men detta är inte speciellt oväntat i mina ögon:
AB: Alliansen faller fritt
EXP: Alliansen slår rekord - i att tappa väljare
DN: Fortsatt nedåt för regeringspartier

Trots allt så är det inte speciellt konstigt, för så har det varit i alla tider. Ingen ledning kommer ge dig guld och gröna skogar på 4 månader. Och då så är folk som du missnöjda (även om dom inte är precis som du, för dom valde rätt) för att allt inte hände direkt. Det är trots allt minst 3 år och 8 månader som nuvarande partier kommer att vara vid makten (om inte något helt galet skulle hända och omval blir). Känns så överdrivet alltsammans.

Den största anledningen till att folk bävar över ge sin sympati till borgarna just nu är att nu kom sänkningarna och höjningar.
Borgarna har aldrig sagt hur det kommer bli "bättre" dom har bara sagt att det kommer bli det.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1112644
January 23, 2007 - 8:01 am
sp_Permalink sp_Print

Olegh wrote: Fusionsenergi? 🙂 Är det isf. verkligen pengar som saknas?

Allt som inte fungerar behöver mer pengar 😉

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1112646
January 23, 2007 - 8:06 am
sp_Permalink sp_Print

Olegh wrote:
Nej, mängden pengar är säkerligen inte konstant, men däremot är våra tillgångar kraftigt begränsade. Visst de tillgångar moder jord svarar för kan i många fall vara en så gott som oändlig källa om det sköts snyggt, men det gör det definitivt inte i den utsträckningen som behövs.

Alltså, mer pengar = mindre reurser -> massor med pengar = ännu mindre resurser -> Onödigt mycket pengar = ja, vad händer nu då?

Men det rör väl inte dig i ryggen antar jag?

Jag skulle nog vilja säja tvärtom. För att kunna skapa ett hållbart samhälle så behövs det mycket pengar. Detta pga att det kostar stora summor att utveckla miljövänliga alternativ och det behövs köpstarka konsumenter för att kunna köpa de hållbara (och tyvärr dyrare) alternativen.
Jämför gärna miljösituationen i u-länder med västeuropa, i u-länderna så används smutisga energikällor och orenade bilar t.ex. Medan det i Västeeuropa aldrig sålts så många hybrid/biogasbilar och vindkraften byggs ut som aldrig förr.

Nu var det egentligen inte det som tråden handlade om utan om man märkt någon förbättring sedan valet. Även om jag kan tycka att frågan är tidigt ställd så, ja jag har märkt en klar förbättring.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1112773
January 23, 2007 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=Olegh]
Nej, mängden pengar är säkerligen inte konstant, men däremot är våra tillgångar kraftigt begränsade. Visst de tillgångar moder jord svarar för kan i många fall vara en så gott som oändlig källa om det sköts snyggt, men det gör det definitivt inte i den utsträckningen som behövs.

Alltså, mer pengar = mindre reurser -> massor med pengar = ännu mindre resurser -> Onödigt mycket pengar = ja, vad händer nu då?

Men det rör väl inte dig i ryggen antar jag?

Jag skulle nog vilja säja tvärtom. För att kunna skapa ett hållbart samhälle så behövs det mycket pengar. Detta pga att det kostar stora summor att utveckla miljövänliga alternativ och det behövs köpstarka konsumenter för att kunna köpa de hållbara (och tyvärr dyrare) alternativen.
Jämför gärna miljösituationen i u-länder med västeuropa, i u-länderna så används smutisga energikällor och orenade bilar t.ex. Medan det i Västeeuropa aldrig sålts så många hybrid/biogasbilar och vindkraften byggs ut som aldrig förr.

Nu var det egentligen inte det som tråden handlade om utan om man märkt någon förbättring sedan valet. Även om jag kan tycka att frågan är tidigt ställd så, ja jag har märkt en klar förbättring.

Den borgerliga alliansen drar inte in mer pengar. Dom bara flyttar runt dom.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1112778
January 23, 2007 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Den borgerliga alliansen drar inte in mer pengar. Dom bara flyttar runt dom.

Har någon påstått något annat?

Ingen regering trollar fram pengar, man flyttar runt dem på det sätt man tror är bäst för landet. Alltså tror jag inte det du säger överraskat någon, jag tror inte heller något sagt emot.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1112794
January 23, 2007 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

När är det skatte sänktningen går in ?

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1112811
January 23, 2007 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: När är det skatte sänktningen går in ?

Den har väl redan gått in?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1112813
January 23, 2007 - 11:00 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: [quote=Death On Wings]När är det skatte sänktningen går in ?

Ingen sänkt skatt på det man får från A-Kassan iaf..
cry

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1112847
January 24, 2007 - 8:46 am
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: [quote=Death On Wings]När är det skatte sänktningen går in ?

Verkar så. I december för min del prel. skatt beräknad på 26801kr = 7180kr i skatt, i oktober prel. skatt beräknad på 28834kr = 9470kr i skatt.
Så 2k mindre i lön i december men det gör ju inte rätt för nästan 2,5k mindre i skatt. Men jag kan ha snurrat ihop det helt, skulle en skattesäkning gått in vid nyår borde det inte synas förän på lönen man får i februari. 😕

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1112887
January 24, 2007 - 2:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag fick en dryg 1000 lapp extra i lön och ca 250:- mer i a-kasseavgift.

Bra ekvation såhär långt 🙂

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1112891
January 24, 2007 - 2:42 pm
sp_Permalink sp_Print

På mitt lönepapper så står det.

Skatt ber på

35.0
25570

Det måste stå fel eller något. för jag har då inte skattat den summan, fick ju ut 17958 spänn så det borde ligga runt 30% eller så

Edit: Fick skatta 7612kr

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1112892
January 24, 2007 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: På mitt lönepapper så står det.

Skatt ber på

35.0
25570

Det måste stå fel eller något. för jag har då inte skattat den summan, fick ju ut 17958 spänn så det borde ligga runt 30% eller så

De räknar bort grundavdraget oxå.
Det ligger väl på ca 30000 nu? Så de räknar drygt 2000 per månad som du slipper skatta för.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1112914
January 24, 2007 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: På mitt lönepapper så står det.

Skatt ber på

35.0
25570

På mitt lönebesked står det 1300 kr och 0 kr skatt :D/

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1112997
January 24, 2007 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.skattungen.se/jobba.....00024.html

"3. Skattefritt upp till 17 099 kronor, inkomståret 2007

Skolungdomar och studerande kan tjäna upp till 17 099 kronor utan att betala någon skatt. Om så är fallet för dig kan du fylla i ett intyg och lämna direkt till din arbetsgivare, helst innan du börjar jobba. Du behöver alltså inte lämna någon uppgift till Skatteverket. Intyget hittar du i broschyren Sommar- och extrajobb - Information till skolungdom och studerande, SKV 430. Här finns också information om vad som händer om du tjänar mer än 17 099 kronor. Då måste du nämligen betala skatt."

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 51
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL