November 22, 2001
ilg@dd wrote:
En liten vink om var skattepengarna tar vägen finner du nästan längst ner på: http://www.skatteverket.se/dow...../13205.pdf
Dock är det för år 2001.
Förvånade att barnbidragen är nästan dubbelt högre än socialbidragen måste jag säga, det trodde jag faktiskt inte.
Där ser vi ett par goda exempel på vår tids största orättvisor.
Fastighetsskatt, arvsskatt, gåvoskatt.
Tre saker som är ren o skär stöld.
Json_81 wrote: [quote=ilg@dd] En liten vink om var skattepengarna tar vägen finner du nästan längst ner på: http://www.skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e04541800093/13205.pdf
Dock är det för år 2001.
Förvånade att barnbidragen är nästan dubbelt högre än socialbidragen måste jag säga, det trodde jag faktiskt inte.
Men en 100% ökning av skatt på snus och 50% mer skatt på cigg är inte orättvist?
🙄
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 17, 2005
ilg@dd wrote: [quote=Json_81][quote=ilg@dd] En liten vink om var skattepengarna tar vägen finner du nästan längst ner på: http://www.skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e04541800093/13205.pdf
Dock är det för år 2001.
Men en 100% ökning av skatt på snus och 50% mer skatt på cigg är inte orättvist?
🙄
Varför skulle skatt på skit vara orättvis?
Bjornstrom wrote: [quote=ilg@dd][quote=Json_81][quote=ilg@dd] En liten vink om var skattepengarna tar vägen finner du nästan längst ner på: http://www.skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e04541800093/13205.pdf
Dock är det för år 2001.
🙄
Ovanligt korkat inlägg av dej..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 17, 2005
ilg@dd wrote: [quote=Bjornstrom][quote=ilg@dd][quote=Json_81][quote=ilg@dd] En liten vink om var skattepengarna tar vägen finner du nästan längst ner på: http://www.skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e04541800093/13205.pdf
Dock är det för år 2001.
🙄
Okey, du kan inte säga mig varför?
Bjornstrom wrote: [quote=ilg@dd][quote=Bjornstrom][quote=ilg@dd][quote=Json_81][quote=ilg@dd] En liten vink om var skattepengarna tar vägen finner du nästan längst ner på: http://www.skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e04541800093/13205.pdf
Dock är det för år 2001.
🙄
Jodå..
Jag pratar tobak, du pratar skit..
Kan inte erinra mej att ämnet skit (I mer bildade sällskap kallat gödsel.) nämnts i den här tråden.
December 17, 2005
ilg@dd wrote: [quote=Bjornstrom][quote=ilg@dd][quote=Bjornstrom][quote=ilg@dd][quote=Json_81][quote=ilg@dd] En liten vink om var skattepengarna tar vägen finner du nästan längst ner på: http://www.skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e04541800093/13205.pdf
Dock är det för år 2001.
🙄
Jodå..
Kan inte erinra mej att ämnet skit (I mer bildade sällskap kallat gödsel.) nämnts i den här tråden.
haha, okey vi säger det.. Jag ska ialla fall tänka på dig när skatten höjs 😀
gott nytt år på dig
Bjornstrom wrote: [quote=ilg@dd]
Jodå..
haha, okey vi säger det.. Jag ska ialla fall tänka på dig när skatten höjs 😀
gott nytt år på dig
Detsamma.
(Undrans om inte alliansen ligger bakom min förkylning också.)
🙄 😀
November 22, 2001
Nej ilg@dd, de som ligger bakom din förkylning är vår kära vänsterideologi, de tycker du har varit sjukskriven för lite.
Mer bidrag till dig!
Nej, men seriöst. Snus må vara obevisat än så länge att det ger cancer men cigaretter är väl inget snack om saken?
Att de som nyttjar detta får betala en högre avgift eftersom de flesta av dem kommer behöva mer sjukvård är väl en rättvis och naturlig avgift?
Jag nyttjar ju själv snus då och då, men jag tycker inte det är något fel i höjningen.
August 11, 2001
Bjornstrom wrote: [quote=ilg@dd][quote=Bjornstrom][quote=ilg@dd][quote=Json_81][quote=ilg@dd] En liten vink om var skattepengarna tar vägen finner du nästan längst ner på: http://www.skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e04541800093/13205.pdf
Dock är det för år 2001.
🙄
Varför? Snusat har vi gjort i hundra år säkert, rökning kom senare. Det är samma sak som att säga att alkohol och bensin och andra lyxartiklar är skit. Smink, Blöjor...Du kan ta det hur långt som helst.
hmm, e det inte lite småsint att säga att snus och cigaretter är skit? Låt folk ha en egen vilja istället.
Sagt av en som varken snusar eller röker. Men kör dock bil
January 7, 2006
Jag tycker man ska betala för det man använder. Självklart ska det finnas något system som skyddar en när det går dåligt, men varför ska man ta från de rika och ge till de fattiga?
Sverige (och alla andra länder) behöver rika personer, att skrämma bort dem gynnar inte någon. Man kan se de allra rikaste som själviska personer som "har mest men bara vill ha mer", eller också kan man se dem som människor som jobbat sig till något och också borde ha rätt att behålla det.
Anledningen att vi behöver rika människor är ganska självklart; det behövs arbetstillfällen. Trots att arbetare mer än gärna berättar hur de gör allt de tunga arbetet och att tjänstemännen är världens mest själviska människor som inte behöver göra något, skulle ingen arbetare ha ett jobb utan en höginkomsttagare som köper en tjänst av den med lägre (i vissa fall även högre) lön.
I en fungerande ekonomi måste det finnas orättvisor, hur hemskt det än verkar. Det viktigaste är att alla från början har samma möjligheter, och sedan själv kan bestämma vad man vill göra med dem. Självklart gör inte detta att det blir en klassresa varje generation i en familj, men det underlättar. Högutbildade föräldrar kan oftast hjälpa sina barn med högre studier (både ekonomisk hjälp och hjälp med skolarbete), men det ska finnas möjlighet att få den hjälpen i skolan. Det finns det idag.
Och den sänkta a-kassan: är det inte ganska uppenbart varför den sänks? Målet är att göra det sämre för människor utan jobb, jag tror inte någon kan ge en annan förklaring. Men det ökar konkurrensen på arbetsmarknaden och det i kombination med ändrade lagar för arbetsgivare ger en lägre arbetslöshet då det blir många arbetssökande och även fler arbeten.
När det gäller utförsäljning av statliga företag är jag splittrad. Vinstdrivande företag är jättebra för ekonomin, men när staten är inblandad blir det sällan konkurrens på samma villkor för alla aktörer och då ska staten inte driva företag. En för stor statär inget att sträva efter, marknadsekonomi med fri konkurrens är egentligen det enda riktiga även om det gör att många människor blir lidande och därmed blir klasskillnaderna för stora. Därför fungerar det inte heller, men staten får absolut inte bli för stor och kontrollerande.
Cigarretter ska inte vara billiga, de gynnar inte någon. Många hälsoskadliga saker har ett syfte, det har inte cigarretter.
Jag tycker att man ska få röka om man vill det, men det ska inte drabba andras hälsa eller ekonomi. Alltså borde rökare få betala större del av sin sjukvård själva och jag tycker inte heller rökning i närheten av barn är lämpligt, men det kan man knappast kontrollera.
Nu är klockan rätt mycket, och jag kan ha formulerat mig dåligt på vissa ställen, säg till om jag ska förtydliga.
February 12, 2003
Callister wrote: Snuset ska man inte röra, det är en svensk kultur med nationalekonomiska intressen.
Sant, plocka bort fanskapet helt tillsammans med andra totalt onödiga tobaksprodukter, då dessa inte gör någon som helst nytta någonstans, förutom i plånboken på den feta chefen på något företag, och tillochmed han har förmodligen förstått att rökning är dåligt.
December 3, 2003
Json_81 wrote: En grej till apropå den sänkta a-kassan.
Hade inte folk utnyttjat systemet hade det inte funnits någon anledning.
Precis som med många andra fina saker så måste man skära in eftersom så många måste missbruka det.
Det kommer alltid finnas folk som utnyttjar systemet, så länge det är fler som nyttjar systemet på rätt sätt så går det bra. Ska vi göra sjukvården dyrare för att folk uttnyttjar den? Ska vi göra bussarna dyrare för att folk uttnyttjar den? Ska vi införa avgift på gymnasium för att folk uttnyttjar studiebidragen?
Om majoriteten ska rätta sig efter minoriteten så kommer allt gå åt skogen.
Sen måste jag säga att jag är så grymt trött på allt tjat om CHOCKHÖJD a kassa, alliansen och ministrar. Det blir bara tröttsamt att blossa upp ramaskrin efter varje liten grej.
Mean Machine wrote: [quote=Callister]Snuset ska man inte röra, det är en svensk kultur med nationalekonomiska intressen.
Sant, plocka bort fanskapet helt tillsammans med andra totalt onödiga tobaksprodukter, då dessa inte gör någon som helst nytta någonstans, förutom i plånboken på den feta chefen på något företag, och tillochmed han har förmodligen förstått att rökning är dåligt.
Man har senaste året fått in runt 1750 miljoner (1 750 000 000:-) i tobaksskatt enbart på snus.. (Baserat på 500 000 snusare, bara en gissning.)
Själv känner jag inte en käft som insjuknat i någon snusrelaterad sjukdom.
Det vore klart vettigare att tokbeskatta all nöjeskörning med bil, båt, MC.
150% extra höjning av drivmedelskatten (bensin, Diesel.). Sedan kan man deklarera åtgången av bensin till/från arbetet och få tillbaks denna extraskatt, resten är att betrakta som ren nöjesåkning till ingen nytta, och skall därför kosta..
Crossar bör för övrigt förbjudas i städer och dess närhet, eftersom dom inte fyller någon som helst funktion där.
Samer däremot bör få ha sådana under barmarkstiden.
February 12, 2003
ilg@dd wrote: Man har senaste året fått in runt 1750 miljoner (1 750 000 000:-) i tobaksskatt enbart på snus.. (Baserat på 500 000 snusare, bara en gissning.)
Själv känner jag inte en käft som insjuknat i någon snusrelaterad sjukdom.
Det vore klart vettigare att tokbeskatta all nöjeskörning med bil, båt, MC.
150% extra höjning av drivmedelskatten (bensin, Diesel.). Sedan kan man deklarera åtgången av bensin till/från arbetet och få tillbaks denna extraskatt, resten är att betrakta som ren nöjesåkning till ingen nytta, och skall därför kosta..
Crossar bör för övrigt förbjudas i städer och dess närhet, eftersom dom inte fyller någon som helst funktion där.
Samer däremot bör få ha sådana under barmarkstiden.
Kan lova dig att det kostat minst lika mycket pengar för arbetsgivare och vård.
Jag ser inte felet i att man ska kunna ha nöjen som inte kostar något fruktansvärt, eller missar jag nånting?
Crossar är till för körning på bana, inget annat, ser inte vad samerna ska med dem till heller. Fyrhjulingar vore optimalare, antar jag.
6 Guest(s)