November 22, 2001
PooSlice wrote:
Ska vi göra sjukvården dyrare för att folk uttnyttjar den? Ska vi göra bussarna dyrare för att folk uttnyttjar den? Ska vi införa avgift på gymnasium för att folk uttnyttjar studiebidragen?
Självklart kommer sjukvården bli dyrare om fler utnyttjar den.
Tror du det sitter någon tomte o trollar fram pengar någonstans?
Om folk utnyttjar bussarna mer borde de bli billigare då bolagen kanske börjar göra en vinst ochinte behöver sitta o suga skattepengar (annan grej jag hatar för övrigt, låt folk som vill åka buss betala för det.).
Samma med studiebidrag. Skulle det bli en boom med folk som går i skola måste det ju finansieras på något sätt.
Som sagt, det finns ingen tomte som trollar fram pengarna.
November 29, 2003
Json_81 wrote: Nej ilg@dd, de som ligger bakom din förkylning är vår kära vänsterideologi, de tycker du har varit sjukskriven för lite.
Mer bidrag till dig!Nej, men seriöst. Snus må vara obevisat än så länge att det ger cancer men cigaretter är väl inget snack om saken?
Att de som nyttjar detta får betala en högre avgift eftersom de flesta av dem kommer behöva mer sjukvård är väl en rättvis och naturlig avgift?
Jag nyttjar ju själv snus då och då, men jag tycker inte det är något fel i höjningen.
Det där tycker jag är lite korkat faktiskt.
November 22, 2001
whak wrote: [quote=Json_81]Nej ilg@dd, de som ligger bakom din förkylning är vår kära vänsterideologi, de tycker du har varit sjukskriven för lite.
Mer bidrag till dig!Nej, men seriöst. Snus må vara obevisat än så länge att det ger cancer men cigaretter är väl inget snack om saken?
Att de som nyttjar detta får betala en högre avgift eftersom de flesta av dem kommer behöva mer sjukvård är väl en rättvis och naturlig avgift?
Jag nyttjar ju själv snus då och då, men jag tycker inte det är något fel i höjningen.
Det där tycker jag är lite korkat faktiskt.
Vad?
Det översta var inte seriöst o det tror jag ilg@dd förstår 🙂
Det andra, varför ska alla icke-rökare drabbas av att vissa vill stoppa i sig gift?
December 3, 2003
Json_81 wrote: [quote=PooSlice] Ska vi göra sjukvården dyrare för att folk uttnyttjar den? Ska vi göra bussarna dyrare för att folk uttnyttjar den? Ska vi införa avgift på gymnasium för att folk uttnyttjar studiebidragen?
Självklart kommer sjukvården bli dyrare om fler utnyttjar den.
Tror du det sitter någon tomte o trollar fram pengar någonstans?
Om folk utnyttjar bussarna mer borde de bli billigare då bolagen kanske börjar göra en vinst ochinte behöver sitta o suga skattepengar (annan grej jag hatar för övrigt, låt folk som vill åka buss betala för det.).
Samma med studiebidrag. Skulle det bli en boom med folk som går i skola måste det ju finansieras på något sätt.
Som sagt, det finns ingen tomte som trollar fram pengarna.
Men varför ska jag som betalar bussbiljetten få det dyrare om några smiter in gratis?
Varför ska jag betala medlemsavgift i biblioteket för att några tar med sig böcker hem utan att lämna tillbaka?
January 7, 2006
PooSlice wrote: Men varför ska jag som betalar bussbiljetten få det dyrare om några smiter in gratis?
Varför ska jag betala medlemsavgift i biblioteket för att några tar med sig böcker hem utan att lämna tillbaka?
För att biblioteket tvingar folk som inte lämnar tillbaka böcker att betala. Jag glömde en gång en bok och fick brev om att de skulle skicka räkningen till inkasso om jag inte lämnade böckerna inom 14 dagar, och det gjorde jag 🙂
November 22, 2001
PooSlice wrote:
Men varför ska jag som betalar bussbiljetten få det dyrare om några smiter in gratis?
För att någon måste betala för tjänsten om den ska finnas.
Ju fler som missbrukar den desto mer måste resten betala.
Varför ska jag som köper mina böcker själv betala för att du och massa andra ska kunna gå till biblioteket är väl en bättre frågeställning.
November 27, 2003
Glömde ju denna:
https://www.nordichardware.se/.....42270.html
Måste ju ändå vara en förbättring?
//Andreas
July 27, 2002
Delph1 wrote: Glömde ju denna:
https://www.nordichardware.se/.....42270.htmlMåste ju ändå vara en förbättring?
//Andreas
Nej nej, ännu en (dessutom norrlänning) förlorad ifrån våran starka kulturberikade njutningsprodukt.
March 27, 2003
ilg@dd wrote: [quote=Mean Machine][quote=Callister]Snuset ska man inte röra, det är en svensk kultur med nationalekonomiska intressen.
Sant, plocka bort fanskapet helt tillsammans med andra totalt onödiga tobaksprodukter, då dessa inte gör någon som helst nytta någonstans, förutom i plånboken på den feta chefen på något företag, och tillochmed han har förmodligen förstått att rökning är dåligt.
Man har senaste året fått in runt 1750 miljoner (1 750 000 000:-) i tobaksskatt enbart på snus.. (Baserat på 500 000 snusare, bara en gissning.)
Själv känner jag inte en käft som insjuknat i någon snusrelaterad sjukdom.
Det vore klart vettigare att tokbeskatta all nöjeskörning med bil, båt, MC.
150% extra höjning av drivmedelskatten (bensin, Diesel.). Sedan kan man deklarera åtgången av bensin till/från arbetet och få tillbaks denna extraskatt, resten är att betrakta som ren nöjesåkning till ingen nytta, och skall därför kosta..
Crossar bör för övrigt förbjudas i städer och dess närhet, eftersom dom inte fyller någon som helst funktion där.
Samer däremot bör få ha sådana under barmarkstiden.
Tror du inte folk skulle fuska med det systemet?
December 3, 2005
November 27, 2003
Adam wrote: [quote=ilg@dd][quote=Mean Machine][quote=Callister]Snuset ska man inte röra, det är en svensk kultur med nationalekonomiska intressen.
Sant, plocka bort fanskapet helt tillsammans med andra totalt onödiga tobaksprodukter, då dessa inte gör någon som helst nytta någonstans, förutom i plånboken på den feta chefen på något företag, och tillochmed han har förmodligen förstått att rökning är dåligt.
Man har senaste året fått in runt 1750 miljoner (1 750 000 000:-) i tobaksskatt enbart på snus.. (Baserat på 500 000 snusare, bara en gissning.)
Själv känner jag inte en käft som insjuknat i någon snusrelaterad sjukdom.
Det vore klart vettigare att tokbeskatta all nöjeskörning med bil, båt, MC.
150% extra höjning av drivmedelskatten (bensin, Diesel.). Sedan kan man deklarera åtgången av bensin till/från arbetet och få tillbaks denna extraskatt, resten är att betrakta som ren nöjesåkning till ingen nytta, och skall därför kosta..
Crossar bör för övrigt förbjudas i städer och dess närhet, eftersom dom inte fyller någon som helst funktion där.
Samer däremot bör få ha sådana under barmarkstiden.
Tror du inte folk skulle fuska med det systemet?
Du har väl en bestämd sträcka mellan jobb och hem? Du jobbar väl ett visst antal dagar? ur ska du fuska med det? Sluta anklaga alla för att vara låga individer. Andelen fuskare är inte så himla många som det blå blocket och ni anhängare håller på att spotta ur er hela tiden. ilg@dd försöker i alla fall komma med en lösning här istället för att man ska genomföra kollektiv bestraffning.
//Andreas
August 9, 2005
Det är bara bra att snus och cigaretter blir dyrare. Dels är det illa för alla runt någon som röker, men framför allt för dom som använder produkterna. Nu får man förhoppningsvis till en minskning av produktanvändningen och framför allt mer pengar till staten, som kan gå till sjukvården som betalar vården till alla som förstört sina kroppar med snus och cigaretter.
Om jag skulle få bestämma skulle alkoholskatterna höjas också, av samma anledning. För att minska användningen, men framför allt för att kunna ge mer pengar till sjukvården, som behandlar alla alkoholskador.
January 13, 2003
ilg@dd wrote:
Men en 100% ökning av skatt på snus och 50% mer skatt på cigg är inte orättvist?
🙄
Nej, nikotin är fortfarande världens giftigaste drog hur mycket du än tjatar om att den ska bli dyrare. Var glad att den är laglig, den skulle lätt kunnat vara narkotikaklassad på studs med tanke på att all narkotika ÄR mindre giftig än nikotin.
Nikotin blir inte bättre än något annat knark oavsett hur mycket du gnäller. 🙄
July 27, 2002
beta wrote: [quote=ilg@dd] Men en 100% ökning av skatt på snus och 50% mer skatt på cigg är inte orättvist?
🙄
Nej, nikotin är fortfarande världens giftigaste drog hur mycket du än tjatar om att den ska bli dyrare. Var glad att den är laglig, den skulle lätt kunnat vara narkotikaklassad på studs med tanke på att all narkotika ÄR mindre giftig än nikotin.
Först säger du att nikotin är världens giftigaste drog och sen att det är den minst farliga drogen?
Om vi tar alkohol, cannabis och nikotin så är nikotin minst farlig. Det går inte att jämföra dessa droger då alkohol, cannabis eller något annan drog skapar ett rus vilket kan ställa till det för dig och din omgivning. Så är icke fallet med nikotin.
November 27, 2003
Callister wrote: [quote=beta][quote=ilg@dd] Men en 100% ökning av skatt på snus och 50% mer skatt på cigg är inte orättvist?
🙄
Först säger du att nikotin är världens giftigaste drog och sen att det är den minst farliga drogen?
Om vi tar alkohol, cannabis och nikotin så är nikotin minst farlig. Det går inte att jämföra dessa droger då alkohol, cannabis eller något annan drog skapar ett rus vilket kan ställa till det för dig och din omgivning. Så är icke fallet med nikotin.
Nikotin ger inte rus per se, men relaxation istället. Abstinensen som nikotin ger däremot är inte att leka med.
//Andreas
March 27, 2003
Delph1 wrote:
Du har väl en bestämd sträcka mellan jobb och hem? Du jobbar väl ett visst antal dagar? ur ska du fuska med det? Sluta anklaga alla för att vara låga individer. Andelen fuskare är inte så himla många som det blå blocket och ni anhängare håller på att spotta ur er hela tiden. ilg@dd försöker i alla fall komma med en lösning här istället för att man ska genomföra kollektiv bestraffning.//Andreas
Nej, alla har inte en bestämd sträcka mellan jobb och hem.
Nej, alla jobbar inte fem dagar i veckan, ibland 4 ibland 7.
Jag anklagar inte alla för att vara fuskare, men jag lovar ett det fuskas mycket med körjournalerna idag och med ytterligare ett sådant system tror jag fusket i detta systemet blir ungefär lika stort...
Det är trevligt att ilg@dd försöker lösa nationalekonomiska problem, jag tror dock inte att fler skattesystem är lösningen på detta bekymmer.
Fusket tror jag beror på att folk (i allmänhet) känner att det knappt går att tjäna pengar på annat sätt, "tack vare" mycket beskattningar...
Så, det var min åsikt. 🙂
EDIT: Stavning
4 Guest(s)