Har du märkt någon förbättring sedan valet?|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Har du märkt någon förbättring sedan valet?
beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
sp_UserOfflineSmall Offline
1106256
January 1, 2007 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=beta][quote=ilg@dd] Men en 100% ökning av skatt på snus och 50% mer skatt på cigg är inte orättvist?
🙄

Nej, nikotin är fortfarande världens giftigaste drog hur mycket du än tjatar om att den ska bli dyrare. Var glad att den är laglig, den skulle lätt kunnat vara narkotikaklassad på studs med tanke på att all narkotika ÄR mindre giftig än nikotin.
Nikotin blir inte bättre än något annat knark oavsett hur mycket du gnäller. 🙄

Först säger du att nikotin är världens giftigaste drog och sen att det är den minst farliga drogen?

Om vi tar alkohol, cannabis och nikotin så är nikotin minst farlig. Det går inte att jämföra dessa droger då alkohol, cannabis eller något annan drog skapar ett rus vilket kan ställa till det för dig och din omgivning. Så är icke fallet med nikotin.

Läs igen, nikotin är den farligaste drogen och han ska vara glad att den är laglig eftersom den lätt kunnat vara narkotikaklassad då allt som är narkotikaklassat är mindre gifitigt än nikotin.

Klart man kan jämföra cigg med cannabis. 5 cigg innehåller 50mg nikotin motsvarande en dödlig dos för en vuxen man, teoretiskt sett är motsvarande siffra för cannabis (dvs en dödlig dos) 8kg hasch (ingen har ju någonsin avlidit av cannabis medans tusentals människor dör varje år av tobak och alkohol). För alkohol är det runt 4-5 promille vilket du kan själv kan räkna fram.
Rusen därmellan är svårare. Som du säger ger inte nikotin något större rus så länge man inte är extra känslig vid intaget (nikokick t.ex.) Men drar du in alkoholen så har alkoholen ett mycket mer destruktivt rus vilket cannabis inte alls har.

Heja FN och 2008 :bok:

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1106269
January 1, 2007 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Hallå där !

Denna tråd handlar inte om cannabis,alkohol och nikotin och dess effekter.
Som vanligt så går drogliberalen igång om cannabis.

Jag skulle uppskatta om du drar ner på den propagandan i detta forum.
Det finns andra forum som rör "ditt ämne".

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1106271
January 1, 2007 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: Nej, alla har inte en bestämd sträcka mellan jobb och hem.
Nej, alla jobbar inte fem dagar i veckan, ibland 4 ibland 7.

Och dessa skulle vara väldigt många då? och samtidigt; hur svårt är det att kolla upp eller isf kräva en bilaga på när man jobbat?

Jag anklagar inte alla för att vara fuskare, men jag lovar ett det fuskas mycket med körjournalerna idag och med ytterligare ett sådant system tror jag fusket i detta systemet blir ungefär lika stort...

Jag har långtidskörare i familjen, jag umgås med många genom dessa och det fuskas knappast i någon utsträckning värt namnet. Visst händer det att folk utnyttjar systemet, det gör det i alla världar oavsett vem som styr, men det hela är ur proportion. Massa skitpropaganda från de blå mest.

Det är trevligt att ilg@dd försöker lösa nationalekonomiska problem, jag tror dock inte att fler skattesystem är lösningen på detta bekymmer.
Fusket tror jag beror på att folk (i allmänhet) känner att det knappt går att tjäna pengar på annat sätt, "tack vare" mycket beskattningar...

Så, det var min åsikt. 🙂

EDIT: Stavning

Du får gärna tro det, men gräv lite i det är du snäll. Fördomar har vi alla, men tanken är att man ska försöka motarbeta dom. 😉

//Andreas

PooSlice
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 193
1106273
January 1, 2007 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=PooSlice]Men varför ska jag som betalar bussbiljetten få det dyrare om några smiter in gratis?
Varför ska jag betala medlemsavgift i biblioteket för att några tar med sig böcker hem utan att lämna tillbaka?

För att biblioteket tvingar folk som inte lämnar tillbaka böcker att betala. Jag glömde en gång en bok och fick brev om att de skulle skicka räkningen till inkasso om jag inte lämnade böckerna inom 14 dagar, och det gjorde jag 🙂

Jag menade ju självklart att man snor böckerna. Inte lånar.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1106280
January 1, 2007 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Adam]Nej, alla har inte en bestämd sträcka mellan jobb och hem.
Nej, alla jobbar inte fem dagar i veckan, ibland 4 ibland 7.

Och dessa skulle vara väldigt många då? och samtidigt; hur svårt är det att kolla upp eller isf kräva en bilaga på när man jobbat?

Ja det tror jag. Finns väldigt mycket säljare och servicetekniker och liknande som ligger ute stora delar av veckan...
Ang. kolla upp och kräva bilaga på när man jobbat... Hur skulle det fungera i praktiken? Skulle alla sätta sig på fredag em och sammanställa (utöver den körjournal staten redan kräver) en "bilaga" över var man varit i veckan för att på så vis få tillbaka den skatt företaget betalat på den bensin man har kört upp under veckan..!? Verkar lite krångligt..
Detta lär isof bli ytterligare en faktor som hämmar företagandet i detta land...

Delph1 wrote:

Jag anklagar inte alla för att vara fuskare, men jag lovar ett det fuskas mycket med körjournalerna idag och med ytterligare ett sådant system tror jag fusket i detta systemet blir ungefär lika stort...

Jag har långtidskörare i familjen, jag umgås med många genom dessa och det fuskas knappast i någon utsträckning värt namnet. Visst händer det att folk utnyttjar systemet, det gör det i alla världar oavsett vem som styr, men det hela är ur proportion. Massa skitpropaganda från de blå mest.

Bara att lyfta på hatten, dina kompisar är ärliga människor, om alla va sådana skulle landet sverige må mycket bättre. 🙂

Delph1 wrote:

Det är trevligt att ilg@dd försöker lösa nationalekonomiska problem, jag tror dock inte att fler skattesystem är lösningen på detta bekymmer.
Fusket tror jag beror på att folk (i allmänhet) känner att det knappt går att tjäna pengar på annat sätt, "tack vare" mycket beskattningar...

Så, det var min åsikt. 🙂

EDIT: Stavning

Du får gärna tro det, men gräv lite i det är du snäll. Fördomar har vi alla, men tanken är att man ska försöka motarbeta dom. 😉

//Andreas

Vad är det jag ska gräva i? 😕

Andreas Galistel
Member
Medlem
1106284
January 1, 2007 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: Ja det tror jag. Finns väldigt mycket säljare och servicetekniker och liknande som ligger ute stora delar av veckan...
Ang. kolla upp och kräva bilaga på när man jobbat... Hur skulle det fungera i praktiken? Skulle alla sätta sig på fredag em och sammanställa (utöver den körjournal staten redan kräver) en "bilaga" över var man varit i veckan för att på så vis få tillbaka den skatt företaget betalat på den bensin man har kört upp under veckan..!? Verkar lite krångligt..
Detta lär isof bli ytterligare en faktor som hämmar företagandet i detta land...

Men är det inte bättre att ge möjligheten än att bara dra alla över samma kam? Man måste ju inte utnyttja den, men nu får man ju en chans iaf. körjournalen borde vara nog dock, men man kan ju utöka eller förbättra den kanske för ytterligare säkerhet.

Statistiken över hur många som faktiskt fuskar 😉

//Andreas

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1106309
January 1, 2007 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Hallå där !

Denna tråd handlar inte om cannabis,alkohol och nikotin och dess effekter.
Som vanligt så går drogliberalen igång om cannabis.

Jag skulle uppskatta om du drar ner på den propagandan i detta forum.
Det finns andra forum som rör "ditt ämne".

Äsh, var ju en bra poäng på första inlägget om det jag skrev med tanke på att jag och ilg@dd hade med det i en diskution tidigare och det var bara en snabb peak mot hans whinande. Sen så fort någon påläst drogliberal kommer och nämner cannabis tillsammans med tobak eller nikotin kommer alla snedvridna propagandaoffer och börjar snacka om allt dom inte vet ett dugg om.
Saken är, propagandan har alltid förr, varit mot cannabis, förbudet mot cannabis finns pågrund av FALSK propaganda. Det jag gör är inte att jag sprider propaganda "så", jag sprider fakta om något som falsk propaganda förstörde. Alltså så borde alla anti-folk vara de som är tysta då det är de som fortfarande efter ett halvt sekel sprider samma gamla falska propaganda om och om igen. 😉

Sen är det ju rätt, han ska vara glad det är lagligt, fakta säger ju att nikotin är världens 3:e giftigaste ämnet som finns och den giftigaste drogen som finns (Strålning, vad är det? Jag får cancer och konstiga tumörer av min tobak som är laglig), det är väl klart där ska vara en jävulsk skatt på det då.

Edit: Mitt ämne? Berusningsmedel? Finns inga som använder mer än de här i allmänt ju. Finns ju gott om alkisar. Jag tycker synd om alla dom och vill få dom att få upp ögonen för vad idioter med för mycket makt trycker på dom (alkohol) som enda berusningsmedel. Klart jag vill få världen att se bättre alternativ, precis som du vill jag med få världen till en bättre plats. Woho, nu blev jag miss kanubiz med det tillägget.
:worship:

Adam
Member
Medlem
1106311
January 1, 2007 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Adam]Ja det tror jag. Finns väldigt mycket säljare och servicetekniker och liknande som ligger ute stora delar av veckan...

Men är det inte bättre att ge möjligheten än att bara dra alla över samma kam? Man måste ju inte utnyttja den, men nu får man ju en chans iaf. körjournalen borde vara nog dock, men man kan ju utöka eller förbättra den kanske för ytterligare säkerhet.

Statistiken över hur många som faktiskt fuskar 😉

//Andreas

Tror inte detta är någon lösning på problemet.. Och inte är det ontopic heller...! 🙂

Ang statistiken över fusket, det finns nog lika många olika siffror som det finns politiska läger. Sossarna trodde ju blåögt att ingen fuskade, borgarna anser/inser att det faktiskt finns ett utbrett fuskande. Att erkänna ett problem är väl första steget i att lösa samma problem...

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1106368
January 1, 2007 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

PooSlice wrote: Jag menade ju självklart att man snor böckerna. Inte lånar.

Läste lite fel där. Tycker det verkade väldigt konstigt 😛

Har inte biblioteket larm på sina böcker, på stadsbiblioteket i gbg har de väl såna där "larmmojänger" vid utgången?

wojt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1236
1106393
January 1, 2007 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

kicking_kangaroo wrote: Det är bara bra att snus och cigaretter blir dyrare. Dels är det illa för alla runt någon som röker, men framför allt för dom som använder produkterna. Nu får man förhoppningsvis till en minskning av produktanvändningen och framför allt mer pengar till staten, som kan gå till sjukvården som betalar vården till alla som förstört sina kroppar med snus och cigaretter.

Om jag skulle få bestämma skulle alkoholskatterna höjas också, av samma anledning. För att minska användningen, men framför allt för att kunna ge mer pengar till sjukvården, som behandlar alla alkoholskador.

När vi ändå är i farten varför inte lösa böter för att man har skoj.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1106548
January 2, 2007 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: Ang statistiken över fusket, det finns nog lika många olika siffror som det finns politiska läger. Sossarna trodde ju blåögt att ingen fuskade, borgarna anser/inser att det faktiskt finns ett utbrett fuskande. Att erkänna ett problem är väl första steget i att lösa samma problem...

Jag tror inte heller det finns någon riktig statistik över detta. Det är bara en massa snack, men jag gillar inte något av lägrenas ställning till det hela. Samtidigt som man måste erkänna problemet så man måste man samtidigt ha en bättre hållning än att gå ut och kalla väldigt många för fuskare. Det visar bara på dålig insyn och bristande respekt för de som faktiskt är beroende av systemet.

EDIT:
Sen är väl detta inte speciellt OT?

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1106566
January 2, 2007 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

2 dagar har man varit frånvarande, men det hann spåra ur ganska rejält på den stunden..
Hur svårt kan det bli?
En enkel JA eller NEJ-fråga.?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Adam
Member
Medlem
1106575
January 2, 2007 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Ja, man får diskutera politik i denna tråd.
😉

Vi diskuterar ju för fullt.. 🙄

Nåja, mitt svar är JA.
(Får man motivera?)

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1106621
January 2, 2007 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: 2 dagar har man varit frånvarande, men det hann spåra ur ganska rejält på den stunden..
Hur svårt kan det bli?
En enkel JA eller NEJ-fråga.?

För att det nästan alltid finns något positivt. Du tycker säkert att det är trevligt att du får lite mer pengar när du jobbar, men du ogillar att du får betala mer själv.

Det är kanske inte det ultimata exemplet, men jag tror du förstår.

Darakir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
1107077
January 3, 2007 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

JA!
Min ekonomi kommer att påverkas positivt.
De tar lite här, ger lite där.
Totalt sett går alla som har jobb plus tror jag.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1107087
January 3, 2007 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja man går kanske plus om man har ett arbete. Men till vilket pris? Jo mindre säkerhet när man förlorar sitt jobb.

Att höja skattesänkningarna till skyarna är patetiskt när andra utgifter ändå höjs.

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 608
1107101
January 3, 2007 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

wojt wrote: [quote=kicking_kangaroo]Det är bara bra att snus och cigaretter blir dyrare. Dels är det illa för alla runt någon som röker, men framför allt för dom som använder produkterna. Nu får man förhoppningsvis till en minskning av produktanvändningen och framför allt mer pengar till staten, som kan gå till sjukvården som betalar vården till alla som förstört sina kroppar med snus och cigaretter.

Om jag skulle få bestämma skulle alkoholskatterna höjas också, av samma anledning. För att minska användningen, men framför allt för att kunna ge mer pengar till sjukvården, som behandlar alla alkoholskador.

Allt roligt har inte med alkohol och tobak och göra. wink

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
1107125
January 3, 2007 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

kicking_kangaroo wrote: [quote=wojt][quote=kicking_kangaroo]Det är bara bra att snus och cigaretter blir dyrare. Dels är det illa för alla runt någon som röker, men framför allt för dom som använder produkterna. Nu får man förhoppningsvis till en minskning av produktanvändningen och framför allt mer pengar till staten, som kan gå till sjukvården som betalar vården till alla som förstört sina kroppar med snus och cigaretter.

Allt roligt har inte med alkohol och tobak och göra. wink

Man KAN ha roligt utan alkohol, men det är ju dumt att chansa wink

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1107127
January 3, 2007 - 11:04 pm
sp_Permalink sp_Print

kicking_kangaroo wrote: Det är bara bra att snus och cigaretter blir dyrare. Dels är det illa för alla runt någon som röker, men framför allt för dom som använder produkterna. Nu får man förhoppningsvis till en minskning av produktanvändningen och framför allt mer pengar till staten, som kan gå till sjukvården som betalar vården till alla som förstört sina kroppar med snus och cigaretter.

Varför inte höjja statliga skatten för alla idrottsutövare?
Där har vi en stor kostnad för staten och företagen... Även om en enstaka individ aldrig blir skadad, så finns ju risken att han/hon blir det..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 608
1107138
January 4, 2007 - 12:58 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=kicking_kangaroo]Det är bara bra att snus och cigaretter blir dyrare. Dels är det illa för alla runt någon som röker, men framför allt för dom som använder produkterna. Nu får man förhoppningsvis till en minskning av produktanvändningen och framför allt mer pengar till staten, som kan gå till sjukvården som betalar vården till alla som förstört sina kroppar med snus och cigaretter.

Varför inte höjja statliga skatten för alla idrottsutövare?
Där har vi en stor kostnad för staten och företagen... Även om en enstaka individ aldrig blir skadad, så finns ju risken att han/hon blir det..

En väldigt bra anledning är för att om man skulle göra det så kommer också kostnaderna för behandling av övervikt att öka. Dessutom är det väldigt svårt att kontrollera vilka som idrottar.

Och ja, det är en stor kostnad, men jag tror då att det skulle vara en större kostnad om alla bara satt hemma hela dagarna (förutom jobb, osv), då alla skador av övervikt och inaktivitet hade mångdubblats. Och som sagt, hur ska du kontrollera det, "Jaha, herr Olsson. Du var visst ute och sprang 3 km i torsdags. Det blir 3,90 kr mer skatt den här månaden.". Däremot är det inte så svårt att kontrollerat höja skatten på tobak och alkohol.

Och sen ilg@dd, om det hade varit S eller V, eller vad för något rött du håller varmt skulle varit med och höjt skatterna på tobak, hade du njutit lika mycket av att "blåsa" (förlåt, men att tro att du blåser staten för att du köper 5 stockar snus känns lite ehm... låt oss säga underhållande i mina ögon) staten då?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 52
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL