Har du märkt någon förbättring sedan valet?|Page 9|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Har du märkt någon förbättring sedan valet?
Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
sp_UserOfflineSmall Offline
1111461
January 18, 2007 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=Adam][quote=Death On Wings]Har bara kännt av en ökning av min avgift till mitt fack det är väll allt än så länge.

Så inget positivt. Förväntade mig inte något av en sådan regering.

Dom åker efter deras period det är jag nästan 100 på.

Har du inte fått högre lön då?

Inte fått någon lön detta år än så det vet jag inte.
Högre lön vet jag inte om jag får men kanske lägre skatt wink

Mmm, okej.. fel av mig! 🙂
Det vore intressant om alla kunde "rapportera in" hur mycket mer/mindre pengar dom får i plånboken i år och hur mycket deras A-kasseavgift förändrats...

Det borde finns en hyffsad spridning här på NH, bilden borde bli ganksa bra.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1111470
January 18, 2007 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Från 289 till 535 kr.

Så ser ändringen ut för min A-kassa.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1111511
January 18, 2007 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

A-Kasseersättningen oförändrad vad jag vet.
Däremot en höjning av A-Kasseavgiften från 247:-/Månad till 355:-/Månad.
Ökade kostnader för snus ca:300:-/Månad. Högre bilskatt och högre bilförsäkring, har dock inte sett vilka summor det handlar om ännu.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1111549
January 19, 2007 - 6:05 am
sp_Permalink sp_Print

200 -> 210 till facket, 100->240kr tilil a-kassan. Knappast oöverkomligt.

//Andreas

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1111611
January 19, 2007 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Med skattesänkningen och höjningen av A-kassan så blir netto för oss + 1100:- i månaden om jag sedan tar med den bortagna avdragsrätten för att vara med i olika intresseorganisationer så krymper det väl med några hundra.

Men summa sumarum så blir det i alla fall ett vackert plus i kassan, tack Fredrik!

Till råga på allt så har SIF förbättrat sin inkomstförsäkring så den numera gäller i 150 dagar isf 100 vid arbetslöshet, utan höjd avgift.
Intresseorganisationerna kan om de vill minsann.

Så totalt sett så får jag mer pengar i plånboken och en ökad trygghet vid arbetslöshet, inte illa.

Olegh
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 148
1111649
January 19, 2007 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: Med skattesänkningen och höjningen av A-kassan så blir netto för oss + 1100:- i månaden om jag sedan tar med den bortagna avdragsrätten för att vara med i olika intresseorganisationer så krymper det väl med några hundra.

Men summa sumarum så blir det i alla fall ett vackert plus i kassan, tack Fredrik!

Till råga på allt så har SIF förbättrat sin inkomstförsäkring så den numera gäller i 150 dagar isf 100 vid arbetslöshet, utan höjd avgift.
Intresseorganisationerna kan om de vill minsann.

Så totalt sett så får jag mer pengar i plånboken och en ökad trygghet vid arbetslöshet, inte illa.

Vad kul 😀

Tror du man trollar fram dessa pengar?

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1111679
January 19, 2007 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Olegh wrote: Vad kul 😀

Reinfeldt visar bara vad sympati är 😉

Det finns ingen anledning att ta mer än 40 % skatt från någons lön, det är knappast en lyckad taktik för ökad sysselsättning att jaga bort alla rika i landet.
Nej, lägre skatt för höginkomsttagare (även andra) is the way to go!

Adam
Member
Medlem
1111681
January 19, 2007 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=Olegh]Vad kul 😀

Det finns ingen anledning att ta mer än 40 % skatt från någons lön, det är knappast en lyckad taktik för ökad sysselsättning att jaga bort alla rika i landet.

40% var ju inte så farligt... 😉
Finns dom som betalar uppåt 65% av sin lön...

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1111683
January 19, 2007 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: 40% var ju inte så farligt... 😉
Finns dom som betalar uppåt 65% av sin lön...

Jo, det vet jag, och jag tycker allt över 40 % är orimligt.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1111684
January 19, 2007 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag måste ställa 3 frågor som Reinfeldt aldrig har svarat på.

Hur blir det fler jobb med sänkt a-kassa?

Hur gynnar att rika blir rikare näringslivet?

Hur gynnar högre avgifter småföretagare?

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1111706
January 19, 2007 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Jag måste ställa 3 frågor som Reinfeldt aldrig har svarat på.

Det blir större skillnad mellan att jobba och att inte göra det. I dagsläget finns det många som inte har anledning att söka jobb, då de klarar sig lika bra på a-kassa. Det är helt enkelt tänkt att öka motivationen att skaffa jobb.

Som sagt, det ska löna sig att jobba. Om någon lagt ner mycket arbete på att tjäna mycket pengar, ska han också få behålla betydligt mer än en person som tjänar mindre. Dessutom är rika och ekonomiska orättvisor viktiga för en fungerande ekonomi, annars kommer det inte finnas några andra arbetsgivare än staten.

Högre avgifter gynnar inte småföretagare, och det är oförsvarligt att inte sänka dem med tanke på vad som sades innan valet.

dree
Member
Medlem
1111714
January 19, 2007 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=dree]Jag måste ställa 3 frågor som Reinfeldt aldrig har svarat på.

Det blir större skillnad mellan att jobba och att inte göra det. I dagsläget finns det många som inte har anledning att söka jobb, då de klarar sig lika bra på a-kassa. Det är helt enkelt tänkt att öka motivationen att skaffa jobb.

Som sagt, det ska löna sig att jobba. Om någon lagt ner mycket arbete på att tjäna mycket pengar, ska han också få behålla betydligt mer än en person som tjänar mindre. Dessutom är rika och ekonomiska orättvisor viktiga för en fungerande ekonomi, annars kommer det inte finnas några andra arbetsgivare än staten.

Högre avgifter gynnar inte småföretagare, och det är oförsvarligt att inte sänka dem med tanke på vad som sades innan valet.

Dom tar igen den sänkta inkomst skatten på höjd bilförsäkring och a-kasse avgift t.ex.

När det gäller företagarna så har dom tagit bort en hel del avdrag och höjt arbetsgivaravgiften.

Dom enda som tjänar på nya regeringen är dom som äger en stor fastighet eller har en förmögenhet.

När det gäller att rika flyr sverige... alla rika har sina pengar i schweiz.

Adam
Member
Medlem
1111720
January 19, 2007 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote:
Dom enda som tjänar på nya regeringen är dom som äger en stor fastighet eller har en förmögenhet.

Nej, så skulle inte jag vilja se det... De som tjänar på den nya regeringen är den som arbetar. Generellt. Allt snack här är ju generellt.
(Sen att den som har en stor fastighet eller en förmögenhet ska få behålla en större del av denna är en annan, självklar, sak.)

Alla "rika" har inte sina pengar i Schweiz. Det finns många andra än Ingvar Kamprad som i folkmun klassas som rika. Tex den företagare som tjänar någon miljon och som genom sitt ev bolag har, säg 10 anställda. Dom ska man ju inte skrämma bort...

dree
Member
Medlem
1111725
January 19, 2007 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: [quote=dree] Dom enda som tjänar på nya regeringen är dom som äger en stor fastighet eller har en förmögenhet.

Nej, så skulle inte jag vilja se det... De som tjänar på den nya regeringen är den som arbetar. Generellt. Allt snack här är ju generellt.
(Sen att den som har en stor fastighet eller en förmögenhet ska få behålla en större del av denna är en annan, självklar, sak.)

Alla "rika" har inte sina pengar i Schweiz. Det finns många andra än Ingvar Kamprad som i folkmun klassas som rika. Tex den företagare som tjänar någon miljon och som genom sitt ev bolag har, säg 10 anställda. Dom ska man ju inte skrämma bort...

Det är skillnad på företag och förmögenhet... kolla på resten jag skrev.

Edit: Företaget jag jobbar med 11 anställda känner sig lurade med den nya regeringen. Dom trodde att allt skulle bli skitbra men nu har dom fått betydligt fler utgifter med dom nya reformerna.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1111736
January 19, 2007 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Dom tar igen den sänkta inkomst skatten på höjd bilförsäkring och a-kasse avgift t.ex.

När det gäller företagarna så har dom tagit bort en hel del avdrag och höjt arbetsgivaravgiften.

Det är inte så att sänkt inkomstskatt och höjda avgifter på bilförsäkring gynnar låginkomsttagare 😉

Höginkomsttagare tjänar mer på att betala saker själva, och därför tjänar de på sänkt inkomstskatt och höjd försäkringspremie. Ganska logiskt.

Olegh
Medlem
1111739
January 19, 2007 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=Olegh]Vad kul 😀

Helt rätt. En jäkla rävsax sitter vi i minst sagt. Och jo, det finns säkert anledning att ta 95%+ av vissas inkomster, bara det att det inte fungerar så enligt dagens normer.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1111744
January 19, 2007 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Olegh wrote: [quote=hULt0][quote=Olegh]Vad kul 😀

Helt rätt. En jäkla rävsax sitter vi i minst sagt. Och jo, det finns säkert anledning att ta 95%+ av vissas inkomster, bara det att det inte fungerar så enligt dagens normer.

Så att alla ska tjäna strax under 20 000 kr, alltså den svenska medellönen?

Planekonomi fungerar inte, och det behövs orättvisor för en fungerande ekonomi.

Ska bli intressant att se den som vill lägga extremt mycket tid för att bli VD då. Det skulle inte finnas motivation för någon att utbilda sig, klättra i hierarkin osv.
Dessutom skulle det finnas färre arbeten då nästan ingen skulle ha råd att anställa någon...

Olegh
Medlem
1111752
January 19, 2007 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=Olegh][quote=hULt0][quote=Olegh]Vad kul 😀

Så att alla ska tjäna strax under 20 000 kr, alltså den svenska medellönen?

Planekonomi fungerar inte, och det behövs orättvisor för en fungerande ekonomi.

Ska bli intressant att se den som vill lägga extremt mycket tid för att bli VD då. Det skulle inte finnas motivation för någon att utbilda sig, klättra i hierarkin osv.
Dessutom skulle det finnas färre arbeten då nästan ingen skulle ha råd att anställa någon...

Jisses, inget av det där har jag väl påstått? Det enda jag säger är att jag inte tror på dagens system. Inget av vad jag tycker eller säger är knappast genomförbart ö.ht. Människor funkar på ett visst sätt och försöker man tvinga dom att ändra sig slår det bakut.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1111757
January 19, 2007 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Olegh wrote: Jisses, inget av det där har jag väl påstått? Det enda jag säger är att jag inte tror på dagens system. Inget av vad jag tycker eller säger är knappast genomförbart ö.ht. Människor funkar på ett visst sätt och försöker man tvinga dom att ändra sig slår det bakut.

Du har sagt att många människor har för mycket pengar... Jag går igenom två-tre idéer över hur det skulle kunna fungera, eller, det skulle ju inte fungera.

Kanske lite OT, men jag hoppas du lever som du lär.
Jag är övertygad om att en klar majoritet vill hjälpa sina medänniskor så mycket som möjligt, men att man samtidigt ska ha rätt till det man förtjänat.

Olegh
Medlem
1111808
January 20, 2007 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=Olegh]Jisses, inget av det där har jag väl påstått? Det enda jag säger är att jag inte tror på dagens system. Inget av vad jag tycker eller säger är knappast genomförbart ö.ht. Människor funkar på ett visst sätt och försöker man tvinga dom att ändra sig slår det bakut.

Du har sagt att många människor har för mycket pengar... Jag går igenom två-tre idéer över hur det skulle kunna fungera, eller, det skulle ju inte fungera.

Kanske lite OT, men jag hoppas du lever som du lär.
Jag är övertygad om att en klar majoritet vill hjälpa sina medänniskor så mycket som möjligt, men att man samtidigt ska ha rätt till det man förtjänat.

Jag gör så gott jag kan. Men ärligt talat tror jag inte du har den blekaste om hur jag föreställer mig det hela, vi tänker helt enkelt för olika. Och nej, det skulle troligtvis inte fungera, men det gör det ju inte idag heller. Kanske i vårt lilla skitland, men tänk större.
Det här med förtjäna tycker jag är en rolig formulering. I mina ögon är inte tjäna och förtjäna samma sak vad gäller pengar. Att man skulle hjälpa sina medmänniskor så mycket så möjligt, javisst så länge det hålls inom familjen, eller vad menar du? Eller menar du att man vill, men kan inte eftersom det innebär att man får mindre pengar i börsen?

Återigen svävar jag så jäkla off topic. Lika bra jag håller mig borta från allt vad politiska diskussioner heter, då min ideologi är så fruktansvärt annorlunda.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 16
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL