På mönstringe gjorde man väl nån typ av IQ-test..
Hur det gick vette fasen, men jag fick göra lumpen iaf.
Ser ingen egentlig skrytfaktor i sånt där, iom att det finns uteliggare med en sjuhelsickes hög IQ..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 12, 2003
http://www.illvet.se/htm/IQTes.....index.html
Fick 124, jag. Och då ska det tilläggas att alla siffror rörde ihop sig rätt duktigt, eftersom jag är förbannat trött. 🙂
Klockan börjar bli party också, för den delen.
November 27, 2003
Säkert gjort ett tiotal. De som finns online är överlag ganska dåliga och de Mensa har är knappast bättre.
De mest avancerade testerna jag gjort gav högst resultat, men hade också störst varians.
obelix wrote: Kan väl passa på att tillägga att jag inte tror på dessa tester.
Man kan vara smart på olika sätt.
Instämmer till fullo.
//Andreas
June 18, 2001
Jo, jag har gjort en uppsjö av intelligenstest.
edit: det finns test och det finns test. Vissa har statistiskt sett en predicerande förmåga vad gäller studieresultat, framgång i arbete med mera. Mer intressant är dock att använda test för att punktmarkera avvikelser hos en individ som redan har visat brister i vardagslivet. Då kan man med hjälp av resultaten finna en lämplig åtgärd. Men det användningsområdet är långt ifrån att göra ett test på nätet och få en IQ-siffra som inte säger någonting.
January 7, 2006
Jag gjorde faktiskt ett senast i förrgår, men jag är säker på att IQ inte säger något. Att se mönster och sånt är ointressant, jag vet personer som fått liknande resultat på IQ-test som trots det är väldigt olika när det gäller hur snabbtänkta de är, hur lättlärda de är osv.
Det är nog inte omöjligt att hitta personer i mensa som man tycker är väldigt dumma. På samma sätt säger inte betyg något om hur smart man är heller.
Men för att svara på frågan; ja, jag har gjort ett antal IQ-test.
January 7, 2006
Coalan wrote: Ja. Om du vill ha högre poäng så går det ju faktiskt att träna upp det.
Självklart går det, även om det egentligen inte ska gå. Jag kan säga att min IQ förbättrats ganska ordentligt de senaste tio åren (ungefär 30 skiljer mellan senast gjorda iq-test och det som jag fick när jag var mindre). Men där spelar ju hjärnans utveckling viss roll också, jag är 16 år nu 😉
April 24, 2007
intressant att ni oxå tänker på det här med att man kan var smart på många sätt. man kan t.ex vara 10 år och aldrig sett en modern film eller ens en dator men ändå ha en IQ på 135...men ett otroligt högt IQ värde tyder ändå enligt mig på ett bättre intellekt (inte en b'ättre människa!)
September 3, 2001
vadå inte tror på iq test? det är ju självklart att det inte säger mkt om allmän smarthet eftersom det inte är det som dom mäter. Får man hög poäng på iqtest säger det ju att man är bra på just såna uppgifter, varken mer eller mindre. Om det nu är intressant eller inte beror på vad man är ute efter. Men jag håller med om att man inte kan dra slutsatser om social kompetens eller ledarförmågor från ett iqtest.
January 7, 2006
Kame_boy wrote: vadå inte tror på iq test? det är ju självklart att det inte säger mkt om allmän smarthet eftersom det inte är det som dom mäter. Får man hög poäng på iqtest säger det ju att man är bra på just såna uppgifter, varken mer eller mindre. Om det nu är intressant eller inte beror på vad man är ute efter. Men jag håller med om att man inte kan dra slutsatser om social kompetens eller ledarförmågor från ett iqtest.
Jag tror inte att någon sagt något om ifall IQ-test säger att någon är bra eller dålig på såna uppgifter, vad många sagt är att det är oviktigt/inte säger något om hur smart personen är. Att det säger hur bra man är på exakt såna uppgifter är ganska självklart 😉
2 Guest(s)