November 5, 2001
Har kommit över tre högtalare som jag tänkte koppla till TV:n men vet inte riktigt hur. Först och främst måste anslutningarna bytas (se bild). Är det bara att knippsa av och sätta dit nya? Hur ska jag koppla dom till TV:n? Är ju liksom tre stycken. Behöver kanske införskaffa en förstärkare eller nått sånt där?
August 27, 2003
:eye:
Nu pratar vi riktigt gammla grejer. Det där är äldsta modellen på DIN-kontakter med två ledare och har du tur kanske du kan hitta en gammal tandeberg stärkare som har dessa kontakter innan RCA tog över. Hugga av kontakter går också bra, bara att löda på RCA kontakter då. Köpes på classe eller biltema. Då kan du koppla in dem i vilken stärkare som helst.
Men sen är frågan om det är lönt att slösa 100kr på nya kontakter till dessa arkeolog fynd.
November 5, 2001
macrus wrote: Om du ska köpa förstärkare är det itne bättre o köpa ett surroundsystem till tvn då, blir väl ungefär samma pris och ändå bättre ljud. Snackar inte om några värsting grejer. Jag menar en förstärkare är ju inte allt för billig om du ska köpa ny, eller har jag fel?
Kollade vad nya förstärkare kostar och de var lite dyrare än jag tänkt mig. Försöker få tag i nått gammalt från samma tidsålder som högtalarna istället.
May 23, 2002
macrus wrote: Om du ska köpa förstärkare är det itne bättre o köpa ett surroundsystem till tvn då, blir väl ungefär samma pris och ändå bättre ljud. Snackar inte om några värsting grejer. Jag menar en förstärkare är ju inte allt för billig om du ska köpa ny, eller har jag fel?
En förstärkare ger mycket större möjligheter och bättre ljud...
July 13, 2004
Arny wrote: Verkar som många har hållt på en del med gammla högtalare. Isf borde nån av er ha en förstärkare skräpandes nånstans 😉
Jag har en. Fast den är trasig :(. Men helst seriöst så måste du åka ner till någon av byns secondhand butik och kolla om dom har något. Har man tur så finns det en bra stärkare för 50kr. Det borde du iaf ha pengar till 🙄 😉
November 5, 2001
.ToL wrote: [quote=Arny]Verkar som många har hållt på en del med gammla högtalare. Isf borde nån av er ha en förstärkare skräpandes nånstans 😉
Jag har en. Fast den är trasig :(. Men helst seriöst så måste du åka ner till någon av byns secondhand butik och kolla om dom har något. Har man tur så finns det en bra stärkare för 50kr. Det borde du iaf ha pengar till 🙄 😉
Jag gör väl så då. Vet inte riktigt var det ligger nån loppis i Skövde bara. Ska leta runt lite...
Edit: Kom på att det ligger en vid Kvantumhuset. Har öppet på tisdag så då blir det en tur dit 🙂
2 Guest(s)