Är det månne Skantic eller Luxorlådor??
Är dom på 25watt+ så ska det vara bra ljud i dom..
Bra mycket bättre än i dagens plastburkar..Riktigt djup fin bas..
Inget för modern "musik" med snärtbas iofs..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 5, 2001
ilg@dd wrote: Är det månne Skantic eller Luxorlådor??
Är dom på 25watt+ så ska det vara bra ljud i dom..
Bra mycket bättre än i dagens plastburkar..Riktigt djup fin bas..
Inget för modern "musik" med snärtbas iofs..
De två små är Skantic. Vet inte effekten. Den stora är en Ferguson 3411 (nej Sulan, det är ingen traktor) på 20W.
November 5, 2001
azN- wrote: Jag har 2 Stoooora högtalare som är inkopplade till en förstärkare o sen in i datorn,mycket fint ljud i det ska jag säga 🙂
Behövde inte köpa en enda ny sladd...
Öhh, jag vet inte vad jag ska säga men ett grattis är väl på sin plats...eller...? 🙄 😛 :bgrin:
March 17, 2002
Har ni någon aning om vad gamla högtalare kan låta? 😀
Gamla högtalare (förutsatt att dom ändå är bra) har det totalt finaste ljudet man kan få 🙂
Det tycker jag iallafall med mina finska-tillverkade högtalare av MÄRKET, ja... MÄRKET Hi-Fi 🙂
Oldschool member since 2002.
February 16, 2004
Hugge wrote: :eye:
Nu pratar vi riktigt gammla grejer. Det där är äldsta modellen på DIN-kontakter med två ledare och har du tur kanske du kan hitta en gammal tandeberg stärkare som har dessa kontakter innan RCA tog över. Hugga av kontakter går också bra, bara att löda på RCA kontakter då. Köpes på classe eller biltema. Då kan du koppla in dem i vilken stärkare som helst.
Men sen är frågan om det är lönt att slösa 100kr på nya kontakter till dessa arkeolog fynd.
Bara att ta bort dem och skala eller de kontakter du nu behöver.
RCA-kontakter används väl på signalsidan inte på "effektsidan"?
November 5, 2001
frostfire wrote: haha farsan borde ha nån sån där förstärkare liggandes i källarn nånstanns =) .. fast att få honom att böka fram den är omöjligt och bara frakten är dyrare än att köpa ett par lödbara kontakter på classe för 25:- så ;P
KÖP KONTAKTER OCH LÖÖÖÖÖÖDA 😉
Har ingen förstärkare alls så det tjänar inget till att sätta dit RCA-kontakter innan dess. Dessutom vore det roligare att han en gammal. Nya är ju dyra.
June 5, 2004
Arny wrote: [quote=azN-]Jag har 2 Stoooora högtalare som är inkopplade till en förstärkare o sen in i datorn,mycket fint ljud i det ska jag säga 🙂
Behövde inte köpa en enda ny sladd...
Öhh, jag vet inte vad jag ska säga men ett grattis är väl på sin plats...eller...? 🙄 😛 :bgrin:
tackar, det känns skönt att det var ett så seriöst "grattis" också
June 28, 2001
Pojo wrote: [quote=Hugge]:eye:
Nu pratar vi riktigt gammla grejer. Det där är äldsta modellen på DIN-kontakter med två ledare och har du tur kanske du kan hitta en gammal tandeberg stärkare som har dessa kontakter innan RCA tog över. Hugga av kontakter går också bra, bara att löda på RCA kontakter då. Köpes på classe eller biltema. Då kan du koppla in dem i vilken stärkare som helst.
Men sen är frågan om det är lönt att slösa 100kr på nya kontakter till dessa arkeolog fynd.
nja det finns vissa budgetkompaktkit som använder sig av RCA till högtalarna.
annars är det skitsamma vad det är för kontakt, det är fortfarande bara plus och minus, orkar man inte köpa kontakter och vela så är det bara att trycka in kopparen i kontakten på förstärkaren.
Varför envisas folk att säga att det är bätre ljud i gamla högtalare ?
utvecklingen går frammåt hela tiden och det byggs bättre o bättre högtalare för varje dag, vissa tillverkare lägger ner enormt mkt resurser på att få raka fina frekvensövergångar osv.
Nytt HIFI slår gammalt vilken dag som hellst vill jag påstå.
Mind wrote: [quote=Pojo][quote=Hugge]:eye:
nja det finns vissa budgetkompaktkit som använder sig av RCA till högtalarna.
annars är det skitsamma vad det är för kontakt, det är fortfarande bara plus och minus, orkar man inte köpa kontakter och vela så är det bara att trycka in kopparen i kontakten på förstärkaren.
Varför envisas folk att säga att det är bätre ljud i gamla högtalare ?
utvecklingen går frammåt hela tiden och det byggs bättre o bättre högtalare för varje dag, vissa tillverkare lägger ner enormt mkt resurser på att få raka fina frekvensövergångar osv.
Nytt HIFI slår gammalt vilken dag som hellst vill jag påstå.
Till viss del sant..
Men det beror ju även på vilken typ av musik du lyssnar på..
Du får aldrig fram samma fina djupa runda bas i nyare plasthögtalare.
För klassisk musik, äldre blues med mycket basgång är di gamle outstanding.
Nyare rap/hoppopp och sånt med snärtigare bas, passar bättre i modernare historier av plast.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
2 Guest(s)