September 27, 2004
Det känns mycket riktigt fel fel att dra alla över en kam/kant.
Problemet är att det är ett litet antal som helt enkelt ser sej som större än klubben (spelare/styrelse/tränare kommer och går men fansen består) och därigenom för sej själva rättfärdigar vilka idiotier som helst.
Detta fåtal, för det är ett fåtal, får dock tyvärr med sej ett antal fler personer (företädesvis yngre) som tycker det är jättetufft att kravalla men inte vågar/kan dra igång något själva.
Kan man få bort fåtalet så skulle bråken minska oerhört mycket, det kanske inte skulle vara mer bråk på fotboll än vad det är på en nattklubb en Lördag om det lyckades.
Stockholmsfenomen? Jo pyttsan, det finns en hel del skit ute i landet också men det säljer inte lika mycket tidningar som krigsrubriker om Stockholmslagen
Vi hatar inte, vi älskar
DIF alltid
September 28, 2003
Aelrik wrote: [quote=fastbullit]det är fett sjukt att folk kan bli så upphetsade över en sport där massa idioter från två olika parter ränner efter en j**la boll och försöker skjuta den i ett nät. Poängen undgår mej alltid, på något vis (liksom vem bryr sej vems nät som får mest bollar i sej?). Ni måste ju höra hur idiotiskt det är!!
edit:
[quote=lista på vettiga människor som]death on wings
Å andra sidan låter allt jävligt osannolikt tråkigt bara man analyserar ner det.
Det är väldigt viktigt att skilja på fotbollssupportrar och fotbollshuliganer. Ena gruppen älskar sporten, andra älskar laget.
kanske det, men dem beter sej lika jävla illa
January 12, 2004
snyde wrote: [quote=skiroy]Vad är det du förstår?
Att sabba en match på detta sätt finns det inget försvar för.
Jag anar att syftet var att framtvinga en omspelsmatch.
Vad jag förstår är situationen AIK och dess fans befinner sig i. Sveriges bästa lag under Stuart Baxters tid har förvandlats till ett riktigt skitlag, det är ju självklart att FB-grabbarna (och alla andra också, för den delen) blir förbannade. Nedflyttning och förnedring är ju ingen liten grej för ett lag som AIK.
Att sabba en match på detta sätt finns det inget försvar för. ska de vara lite proffsiga och slåss på gatorna istället för på läktarna, men man får faktiskt ha i åtanke vilken situation de befinner sig i. Jag tror inte att syftet var att framtvinga en omspelsmatch, syftet var snarare att få utlopp för sina känslor. Detta är dock, som sagt, ingen ursäkt.
Snälla, säga att du skämtar... 😮
Det är aldrig rätt med våld av något slag...
January 5, 2002
obelix: Självklart är det aldrig rätt med våld av något slag*, men firmorna slåss mest med varandra (utanför planen) varför det bara drabbar dem själva. Jag struntar fullkomligt i det.
* I det här fallet. Det finns fall då våld är rätt, dock har dessa inte med topic att göra 🙂
January 12, 2004
snyde wrote: obelix: Självklart är det aldrig rätt med våld av något slag*, men firmorna slåss mest med varandra (utanför planen) varför det bara drabbar dem själva. Jag struntar fullkomligt i det.
* I det här fallet. Det finns fall då våld är rätt, dock har dessa inte med topic att göra 🙂
Det är där du har fel, det är många som drabbas, inte bara sportfånar som inte har någon hjärna, det är folk runt omkring som drabbas...
Btw.
Jag menade inte att det är fel att bruka våld vid självförsvar.
Jag räknar inte det som våld, var nog lite otydlig på den punkten...
January 5, 2002
obelix wrote: Det är där du har fel, det är många som drabbas, inte bara sportfånar som inte har någon hjärna, det är folk runt omkring som drabbas...
Btw.
Det lilla jag "forskat" i det hela visar på att grupperna ringer varandra, bestämmer möte någonstans och sedan drar dit för att spöa skiten ur varandra. Det är den typen av våld jag anser är helt ok, men jag kan ju ha uppfattat det fel också. Tråkigt nog slutar det ju ibland med en del "collateral damage", och sådant är ju aldrig bra.
Vi lär vara ganska överens om att våld i självförsvar och liknande är acceptabelt, det var dumt av mig att ens ta upp det 🙂
December 15, 2002
Vad jag förstått om händelsen då "Tony"? som var anhängare till Blåvitt blev ihjälslagen i en uppgörelse mellan firmorna så lär ju knappast hans familj tycka att detta vara så kallat helt ok våld som du uttrycker de snyde.
Den här typen av uppförande hör helt enkelt inte hemma i en civiliserad värld, de kan aldrig försvaras.
Spela matcherna inför tomma läktare tills de blir bättring. Majoriteten måste säga stopp och visa lite civilkurage. Hoppas verkligen att Åbro står på sig och helt drar bort sitt sponsorstöd till AIK också. Klubbarna har en skyldighet att en morfar tryggt kan ta med sitt barnbarn på en fotbollsmatch och därefter käka en korv utanför arenan istället för att behöva ducka undan för flygande föremål m.m
January 14, 2002
snyde wrote: [quote=obelix]Det är där du har fel, det är många som drabbas, inte bara sportfånar som inte har någon hjärna, det är folk runt omkring som drabbas...
Btw.
Det lilla jag "forskat" i det hela visar på att grupperna ringer varandra, bestämmer möte någonstans och sedan drar dit för att spöa skiten ur varandra. Det är den typen av våld jag anser är helt ok, men jag kan ju ha uppfattat det fel också. Tråkigt nog slutar det ju ibland med en del "collateral damage", och sådant är ju aldrig bra.
Vi lär vara ganska överens om att våld i självförsvar och liknande är acceptabelt, det var dumt av mig att ens ta upp det 🙂
top secret information from the scanner :bgrin: :
aik's supportrar jagade in hammarbys supportrar i tunnelbane systemen igår då hela röda linjen (tror jag det var..) stannade i XX antal minuter. där drabbas många andra..
June 23, 2002
Det ni inte fattar när snyde säger på gatorna är nog att han menar att när det är bråk så är det oftast uppgjort, tex rötäggen från ena laget och det andra träffas i en park och gör upp. Det är så de "tunga" huligan firmorna gör upp.
Ger man sig in i leken får man leken tåla
Blir så lack på att detta ska förstoras så mycket samtidigt som tex för några veckor sen då kaffeknappens supportrar gav sig på några oskyldiga peking supportrar, och det var värre än detta kan jag ju säga för er som inte sett. Öppet våld på läktaren mot oskyldiga pekingsupportrar. Fyfan säger jag bara, ja men alla kvällstidningar gillar att racka ner på Gnaget och BA, så har det varit genom alla tider och kommer vara. En del för att de stormade var för att polisen gick in och ställde sig där innan det ens hade hänt nåt efter målet. Men visst fan ska man inte bete sig sådär då det är sport. Tycker det är dåligt att en liten grupp supportrar förstör för Gnaget och resten av supportrarna även om man är missnöjd med styrelsen. Det är även jag men inte fan skulle jag försöka storma planen.
Klart som fan matchen skulle spelas klart, de kunde garantera allas säkerhet ju. Inget att tveka på då. Det är ju knappast bättre o blåsa av den, tänk kravallerna det skulle bli då samt att fotboll ska avgöras på plan och inte på läktaren.
Ja det blir ju troligen spel inför tomma läktare mot ÖIS vilket blir ett ganska hårt straff, men inte enligt fjant tränaren i ÖIS, KNAPPAST att det är fördel Gnaget att spela inför tomma läktare.
September 27, 2004
macrus wrote: En del för att de stormade var för att polisen gick in och ställde sig där innan det ens hade hänt nåt efter målet.
Om man inte klarar av att se en polis utan att känna att man måste kravalla så kanske man ska ta och söka hjälp.
Fakta:
Det finns inga ursäkter för sådant här beteende (varken från "kaffeknappen" som du så vitsigt skriver eller från "galgarna" som jag så vitsigt nu skriver).
Det är överdramatiserat i tidningarna, men det spelar ingen roll för det som står på spel här är fotbollens anseende och för den stora majoriteten så är det vad som står i tidningarna som gäller för sanning.
Den stora majoriteten är där klubbarna har sin största mängd åskådare och återväxt av supportrar.
Sponsorer vill inte förknippas med rubriker av den här typen.
June 23, 2002
Mr Baggins wrote: [quote=macrus] En del för att de stormade var för att polisen gick in och ställde sig där innan det ens hade hänt nåt efter målet.
Om man inte klarar av att se en polis utan att känna att man måste kravalla så kanske man ska ta och söka hjälp.
Det var inte för bara det, en del sa jag. Du kanske inte har hängt med så mycket med vakterna och poliserna har ju inte behandlat supportrarna väl hur som helst, har varit misshandel och diverse från deras sida. Men inte fan tycker jag man ska storma för det. Men det var helt enkelt för mycket negativt och ville visa sina ilka och missnöje. Inte för att jag stödjer det dom gjorde men jag fattar fortfarande varför de gjorde det.
December 5, 2001
macrus wrote: Det ni inte fattar när snyde säger på gatorna är nog att han menar att när det är bråk så är det oftast uppgjort, tex rötäggen från ena laget och det andra träffas i en park och gör upp. Det är så de "tunga" huligan firmorna gör upp.
Det är inte det. Snyde säger att han förstår dem som gjorde uppror på Råsunda.
Edit: Liksom du...eller?
Tycker det är dåligt att en liten grupp supportrar förstör för Gnaget och resten av supportrarna även om man är missnöjd med styrelsen. Det är även jag men inte fan skulle jag försöka storma planen.
Inga supportrar förstör för sin klubb. Kalla dem nåt annat men inte supportrar för dem stödjer sitt lag i alla lägen.
June 23, 2002
Sardaukar wrote: [quote=macrus]Det ni inte fattar när snyde säger på gatorna är nog att han menar att när det är bråk så är det oftast uppgjort, tex rötäggen från ena laget och det andra träffas i en park och gör upp. Det är så de "tunga" huligan firmorna gör upp.
Det är inte det. Snyde säger att han förstår dem som gjorde uppror på Råsunda.
Edit: Liksom du...eller?
Tycker det är dåligt att en liten grupp supportrar förstör för Gnaget och resten av supportrarna även om man är missnöjd med styrelsen. Det är även jag men inte fan skulle jag försöka storma planen.
Inga supportrar förstör för sin klubb. Kalla dem nåt annat men inte supportrar för dem stödjer sitt lag i alla lägen.
Du syfta på nåt annat jag menade nu när han sa om det ska vara fight ska det vara utanför arenan och han har även förtydligat det engång i tråden såg jag nu.
September 27, 2004
Nu ska vi väl inte göra nån chat av det här iofs.
Det som gör att jag inte kan ha någon förståelse för det här är att man borde kunna räkna ut med aschlet hur sådana här saker kommer att slås upp i tidningar och vad det får för återverkningar för klubben.
Jag minns t.ex. säsongen-96 när DIF hade lägre sponsorintäkter än Spånga beroende på TT, jag minns matchen utan publik på Stadion-96.
Jag minns skriverierna efter planstormningen mot Bajen-93.
Jag stod i klacken under det glada 80-talet då diverse korvståndsvandaliseringar, internbox i burar på hockey tegelstenskastningar och rusningar mot Gullmarsplan företogs.
Saken är den att allt som görs i xxxxxxx (fyll själv i lämplig klubb) namn får konsekvenser och för att stödja xxxxxxx på bästa sätt så borde man tänka på dessa innan man agerar.
January 5, 2002
ManicBlue wrote: Vad jag förstått om händelsen då "Tony"? som var anhängare till Blåvitt blev ihjälslagen i en uppgörelse mellan firmorna så lär ju knappast hans familj tycka att detta vara så kallat helt ok våld som du uttrycker de snyde.
Klubbarna har en skyldighet att en morfar tryggt kan ta med sitt barnbarn på en fotbollsmatch och därefter käka en korv utanför arenan istället för att behöva ducka undan för flygande föremål m.m
Kalla mig cynisk, men jag anser att Tony var fullt medveten om vad han företog sig. Så vitt jag vet var han fullt medveten om vad han gav sig in på när han och hans gäng rök ihop med ett gäng AIK:are. Nu anser jag faktiskt att det var rätt onödigt att döda honom (vad är det för fel med att slåss med nävarna?), men man får faktiskt ha i åtanke att han frivilligt var med på att slåss.
Jag tycker absolut att klimatet måste bli ett sådant där en morfar kan ta med sitt barnbarn på en match. Problemet är det här packet som beter sig som en regelrätt mobb och drar runt och spöar folk och slår sönder saker utan urskiljning. Firmorna sköter sig själva och ska väl få ha sina uppgörelser, de skadar ju ingen utomstående.
June 23, 2002
snyde wrote: Firmorna sköter sig själva och ska väl få ha sina uppgörelser, de skadar ju ingen utomstående.
Det är så rätt, är ju helt upp till dom. På så sätt ger dom sig inte på oskyldiga heller. Inte för att jag stödjer våld men om dom så gärna vill visst, låt dom fajtas med varandra.
1 Guest(s)