August 14, 2002
September 13, 2001
- Zalk1n - wrote: Tror det va såhär:
tex.
128/64=2 hur många gånger går 64 i 128 : 2
Detta stämmer, men om du inte har ett så lätt tal som detta, och det inte blir ett decimaltal. Vilket det inte kommer att bli, om du är tvungen att räkna i huvvet på stora tal på en här nivån. Då kan du anv av denna metod.
Ta tex 272/17 , då kan du ju prova dig fram i 17:s ggrtabell. Det är nämligen mycket lätt att räkna alla ggrtabeller upp till 20, (har inte provat högre själv än).
17*16 ;
först tar du 6*7=42 det blir en 2:a och 4 i minnet,
sen tar du 6+7= 13+din 4:a = 17 , det blir en 7:a och 1 i minnet,
till sist tar du 1*1=1 +din 1:a =2
Svaret blev 272
Kan ta ett till ex.
15*16
5*6= 30 --->0 ; 3 i minne
5+6= 11+3= 14 --->4 ; 1 i minne
1*1=1+1=2
Svaret blev 240
April 1, 2001
När man har mattelektioner har man ju alltid räknare 🙂 I annat fall räknar delar man 3 siffrigt i skallen typ..
Om man kan "liggande stolen" så är det enkelt med division utan räknare, jag har dock lyckats glömma bort den direkt efter varje gång jag lärt mig den 😀
April 29, 2002
varför inte lära sig det riktigt istället? För dom som har tänkt läsa vidare med teknisk utbildning på universitetet är det lika bra att vänja sig av med räknaren. I dom inledande mattekurserna får man inte använda räknare, dessutom har man inte någon större nytta av den heller. Visst är det jäkligt onödigt att sitta och räkna flera decimaler för hand, men enklare problem kan man gott räkna i huvet så hjärnan (liksom musarmen) får lite gymnastik också 🙂
September 13, 2001
Halvar wrote: varför inte lära sig det riktigt istället? För dom som har tänkt läsa vidare med teknisk utbildning på universitetet är det lika bra att vänja sig av med räknaren. I dom inledande mattekurserna får man inte använda räknare, dessutom har man inte någon större nytta av den heller. Visst är det jäkligt onödigt att sitta och räkna flera decimaler för hand, men enklare problem kan man gott räkna i huvet så hjärnan (liksom musarmen) får lite gymnastik också 🙂
+ att det faktiskt är roligt med matte, tro det eller ej. 😀
September 13, 2001
[PITA wrote: Neo]usch usch usch...
imorgon blir det cutten... =)"test" på halva matte E ... komplexa tal ni vet... jäääättekul!!!
jaja som sagt bara ett "test", inte betygsavgörande... med andra ord : man skiter i det här, får ig åsså pluggar man som fan inför slutprovet sen 😀
Det är ju inte speciellt svårt, lite krånligt bara kanske.
January 4, 2001
[NH wrote: Aemno][quote=stormaz]En annan är klar me all matte =D
Är bara Matte A på EL.....
Nja inte riktigt sant vi hade matte B i våran el och sen så la jag också till matte C aldrig frl 😀
Jag läser matte C nu.. :/ hyffsat enkelt såhär lågnt... sen blir det matteD och kaaaasnke E.. ysch...
1 Guest(s)