February 1, 2002
whoracle wrote: började tvista med morsan om detta och jag är övertygad om att de inte har det men hon är säker på motsatsen.. hur är det egentligen??
Hej !
Det finns raser bland korna som har horn och sådana som inte har.
Åk ut till några gårdar och titt er omkring vet ja.
🙂
June 29, 2002
Nästan alla nötkreatur har horn, kor såväl som tjurar. Speciellt har de vanligaste mjölkraserna i Sverige, SRB och SLB, horn. De flesta köttdjur med. Eventuellt har Jersey- och fjällkor och några andra ganska ovanliga raser inte horn, men jag är inte säker...
Kolla en koexpert =)
October 7, 2002
jompz wrote:
Kolla en koexpert =)
Är man uppväxt på mjölkgård så är man. =)
Förresten, som nån skrev kan man mycket väl avhorna kor, det är inte alldeles ovanligt (det är ganska farligt att få ett horn i magen av en sur kossa!). Men att korna i så fall inte har horn beror ju inte på att de normalt inte har det, utan på att man tagit bort dem.
October 7, 2002
Starscream wrote: Låter rätt brutalt att bara böja av hornen 🙂
Känner dom det inte eller?
Jo, det gör det. Speciellt med tanke på att en kos horn inuti är fyllt med blodkärl - det händer att en ko råkar slå av ett horn av misstag och då brukar det bli ganska kladdigt runt. Om man avhornar en kalv på *rätt sätt* ska de nog brännas för att det inte ska blöda en massa. Man avhornar kalvarna innan hornen växt ut helt...
Dessutom har jag för mig att kalven ska ha bedövning enligt svenska regler, men det är jag inte säker på.
January 17, 2002
Hos sldhornsdjur (kor, bison, vicent o.s.v) har även honorna i de flesta fall horn. Dessa horn tappas aldrig i motsats till hjortdjuren som tappar sina horn varje år och får nya nästa år. Bland hjortdjuren finns det en art där också honorna bär horn, nämligen ren. Annars är det bara hanar som bär horn (älg, rådjur, kronhjort o.s.v)
Så du har fel och din morsa har rätt. IGEN!
March 20, 2002
TERdON wrote: Nästan alla nötkreatur har horn, kor såväl som tjurar. Speciellt har de vanligaste mjölkraserna i Sverige, SRB och SLB, horn. De flesta köttdjur med. Eventuellt har Jersey- och fjällkor och några andra ganska ovanliga raser inte horn, men jag är inte säker...
Respect! :worshipp: Enough said!
1 Guest(s)