January 11, 2005
Hej!
Tänkte snart köpa en bärbar dator. Eftersom det är en så pass dyr och riskabel produkt tänkte jag att jag vill köpa den hos Siba, Computercity eller liknande bara för att kunna teckna en trygghetsgaranti, annars skulle jag gå till en datorbutik som har mer koll på vad dom säljer.
Trygghetsgarantierna låter ju rätt bra på pappret. Om jag tex om 2 år råkar spilla ut en cola över datorn och den inte går att reparera så ska jag få en ny dator för samma värde som jag köpte min för , alltså en dator som jämfört med idag om 2 år kommer att vara mkt modernare.
Har någon erfarenhet av hur det funkar i praktiken? Är det så enkelt? Någonstans fick jag höra att i dom fallen man faktiskt får en annan dator så är den ändå begagnad. Kort o gott, funkar det bra eller är det bara en onödig utgift? (kostar trots allt c:a 2.500:- för försäkringen på 3 år)
tack
petri
August 11, 2005
Gäller att först kolla om du har en drulleförsäkring som redan ingår i hemförsäkringen eller ej. Har du det så behöver du egentligen inte teckna extra försäkring MEN det kan ändå vara bra att teckna extraförsäkringen eftersom dessa oftast brukar kolla hur mycket datorn kostade vid inköpstillfället om något skulle hända och du skulle få pengar eller något i ersättning. Detta brukar inte försäkringarna som man tecknar för hemmet göra, de tar pruduktens ålder i beaktande och ger ersätning som motsvarar dagspriset.
Både för- och nackdelar, gäller att se vad som passar en själv bäst... Vet också att många tillverkare erbjuder liknande försäkringar om man till exempel köper direkt från dem (dell, acer etc.)
January 11, 2005
tack
jo jag har en drulleförsökring i min hemförsäkring och har redan pratat med mitt försäkringsbolag och dom rekommenderade faktiskt att tecka försäkring i butik (smart iofs då jag fortsätter betala premie men iaf inte kommer kräva trygghansa på pengar om datorn skulle paja ; )
detta just pga värdeminskninge, högre självrisk samt att hemförsäkringen endast täcker upp till 10.000:-
samtidigt kan jag få datorn jag är intresserad av 1000:- billigare hos tex inwarehouse än hos computercity så utan försäkring handlar det om c:a 3.500:- billigare
January 11, 2005
Suprapappa skrev:
självrisken är lägre, 400:- för bärbara jämfört med 1000:- hos försäkringsbolagHos ditt försäkringsbolag eller menar du försäkringsbolag i allmänhet?
jag menar att självrisken på försäkring hos siba ligger på 400:- för bärbara datorer och 1000:- om det är hos ett vanligt försäkringsbolag : )
August 11, 2005
Suprapappa wrote:
Suprapappa skrev:
självrisken är lägre, 400:- för bärbara jämfört med 1000:- hos försäkringsbolagHos ditt försäkringsbolag eller menar du försäkringsbolag i allmänhet?
jag menar att självrisken på försäkring hos siba ligger på 400:- för bärbara datorer och 1000:- om det är hos ett vanligt försäkringsbolag : )
Jaha okej... svårt val... du tjänar ju på sibas försäkring om något händer datorn om några år, för de kör väl med at tdet är datorns ursprungliga värde som bestämmer vad man ska få från försäkringen och inte dagspriset väl?
2 Guest(s)