September 16, 2002
Nischi wrote: stämmer det att det bara är i sverige man dricker must?
Det kan väl inte stämma? Åtminstånde resten av länderna i Skandinavien måste väl ha det? Det är i alla fall en Svensk dryck, som Coca Cola störs sig väldigt på!
• Det dricks ca 60 000 000 liter julmust varje år
• Drygt 45 000 0000 liter dricks i december
• 45 000 000 liter läsk är ungefärligen halva läskförsäljningen i december
• Coca-cola är den läskedryck som säljs mest i Sverige per år, men varje december förändras det.
Starscream: Apotekarnes Julmust är godast! 😀
May 17, 2002
Kizo wrote: [quote=Nischi]stämmer det att det bara är i sverige man dricker must?
Det kan väl inte stämma? Åtminstånde resten av länderna i Skandinavien måste väl ha det? Det är i alla fall en Svensk dryck, som Coca Cola störs sig väldigt på!
• Det dricks ca 60 000 000 liter julmust varje år
• Drygt 45 000 0000 liter dricks i december
• 45 000 000 liter läsk är ungefärligen halva läskförsäljningen i december
• Coca-cola är den läskedryck som säljs mest i Sverige per år, men varje december förändras det.
Starscream: Apotekarnes Julmust är godast! 😀
Sverige är det enda landet i världen där CocaColaförsäljningen går ned under julen :P.
ang. Sverige, norden, världen och julmust:
susning.nu wrote:
Julmust är en mycket svensk, kolsyrad läskedryck även kallat läskeblask. Den är svart i färgen och mycket mustig i sin bubblighet och smak och liknar till utseendet svagdricka. Kallas vid vissa tider på året för påskmust. Finns även året om som must av Apotekarnes. Essensen till merparten av all must som produceras tillverkas av Roberts AB i Örebro som sägs ha ett hemligt recept inlåst i ett kassaskåp. Julmust är liksom öl och svagdricka en maltdryck?.Julmusten lanserades 1910 (1912 enligt vissa källor) av nykterhetsrörelsen som ville ta fram ett alkoholfritt alternativ till öl. I slutet av 1920-talet fick julmusten sitt nuvarande namn.
The Coca-Cola Company har i många år retat sig på att försäljningen av Coca-Cola går ner i Sverige vid jul till förmån för julmusten, medan den i nästan alla andra länder går upp. Ironiskt nog såg sig Coca-Cola Drycker Sverige AB tvungna att skapa en egen julmust som dock inte marknadsfördes och det endast var genom att läsa det finstilta som man såg att det var en Coca-Cola-produkt.
April 17, 2004
http://www.katedralskolan.lund.....ulmust.htm
http://www.roberts.se/start.htm
Julmust är mustigt..
Citat Roberts sajt.
"Ingen förutom ett fåtal personer vet exakt vad den mörka, rika drycken innehåller. Humle och malt är två av ingredienserna, plus en hemlig mix av kryddor som ger drycken dess karaktäristiska smak.
Must är en söt läskedryck, som för det mesta dricks som den är, av både gammal och ung. Den passar också utmärkt att blanda med öl. Mustens sötma och ölens beska gifter sig med varandra och ger en härlig smakupplevelse.
I snart hundra år har musten haft en given plats på svenska matbord, där den passar särskilt bra till kryddig mat. Läs vad några av våra kunder har att säga om den dryck som är så ursvensk."
Slut citat.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 1, 2002
Kizo wrote: [quote=Laglorden]Kizo, jag hatar dig. Nu har jag gått omkring och vart sugen på julmust hela dagen bara för den här tråden!
Apotekarnas.
Sorry...
Men när du väl får din första slurk så kommer du vara glad över att du fick längta! 😀
Kizo .. nu måste du hålla med mig att Zeunerts har den absolut ägigaste julmusten 🙂
Sådan mustighet i musten får man leta efter..
September 16, 2002
Starscream wrote: [quote=Kizo][quote=Laglorden]Kizo, jag hatar dig. Nu har jag gått omkring och vart sugen på julmust hela dagen bara för den här tråden!
Apotekarnas.
Sorry...
Men när du väl får din första slurk så kommer du vara glad över att du fick längta! 😀
Kizo .. nu måste du hålla med mig att Zeunerts har den absolut ägigaste julmusten 🙂
Sådan mustighet i musten får man leta efter..
Jag gillar tyvärr ingen av Zeunerts drycker. 🙁
2 Guest(s)