Har ni sett senaste avsnittet av vetenskapsmagasinet?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Har ni sett senaste avsnittet av vetenskapsmagasinet?
PooSlice
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 193
sp_UserOfflineSmall Offline
884962
May 6, 2005 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

"Men transistorerna byggs NAND:ar (http://susning.nu/Icke_och-grind). Genom att kombinerar många (miljontals) så kan man bygga funktioner som kan addera osv. Då tar man flera såna och kombinerar ihop till en processor. Som då kan utföra massa operationer.
Och hur snabbt den kan jobba (kraft) blir då av hur många NAND:ar den har som kan utföra olika operationer. NAND:arna får man genom att använda transistorer. SÅ mera kraft flera NAND:ar --> flera transistorer.
Då för att få plats med flera så måste storleken minskas (detta skrev Coore om). osv osv osv. "

Ok så en NAND kan inte vara cache? Ingen pik utan en ärlig fråga.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
884964
May 6, 2005 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

Varit mycket intresaant läsning i denna tråd även om man inte har så stor kunskap om ämnet samt har PooSlices inlägg givit lite humor till tråden också ;).

PooSlice
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 193
884972
May 6, 2005 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

Jaja jag lägger ner nu, men jag säger fortfarande att man inte kan räkna på transistorerna och säga vilken processor som är snabbast utan man måste ta med fler saker, däremot kan jag hålla med om att fler NAND gör en processor snabbare i exakt samma konfigurationer men man måste balansera NAND och chache rätt.

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
884976
May 6, 2005 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

PooSlice wrote: "Men transistorerna byggs NAND:ar (http://susning.nu/Icke_och-grind). Genom att kombinerar många (miljontals) så kan man bygga funktioner som kan addera osv. Då tar man flera såna och kombinerar ihop till en processor. Som då kan utföra massa operationer.
Och hur snabbt den kan jobba (kraft) blir då av hur många NAND:ar den har som kan utföra olika operationer. NAND:arna får man genom att använda transistorer. SÅ mera kraft flera NAND:ar --> flera transistorer.
Då för att få plats med flera så måste storleken minskas (detta skrev Coore om). osv osv osv. "

Ok så en NAND kan inte vara cache? Ingen pik utan en ärlig fråga.

Ja du bygger cache med NAND:ar dvs. transistorer.
Du skulle behöva veta lite mera om diverse saker för att föstå det. Man kan ju inte direkt förklara det med några få ord.

Pojo
Member
Medlem
884980
May 6, 2005 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

PooSlice wrote: Jaja jag lägger ner nu, men jag säger fortfarande att man inte kan räkna på transistorerna och säga vilken processor som är snabbast utan man måste ta med fler saker, däremot kan jag hålla med om att fler NAND gör en processor snabbare i exakt samma konfigurationer men man måste balansera NAND och chache rätt.

Har nån sakt att man räknar snabbheten utgående från transistorer?
Man kan komma fram till att en med dubbelt mera har mer kraft osv.
Igentligen så blir det långsammare om det ligger flera NAND:ar då man har fördröjningar osv. men använder man flera kan man bygga så att den snabbare kan hantera stora tal osv.
Sen är nog de flesta processorer för snabba det hänger upp sig mera på bussastigeht, kommunikation till minnet går så trögt i jämförelse till hur snabbt själva processorn kan jobba. Men det är väldigt invecklat annars skulle det vara enkelt skulle säkert Hälar-Hans tillverka eget.

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
884986
May 6, 2005 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

Släpp det där med NAND.
Ingen vettig människa (eller program för den delen) designar logik eller cache med enbart NAND gridar.

Pojo
Member
Medlem
884988
May 6, 2005 - 11:12 am
sp_Permalink sp_Print

ren wrote: Släpp det där med NAND.
Ingen vettig människa (eller program för den delen) designar logik eller cache med enbart NAND gridar.

???
Igentligen inte bara med NAND:ar men de andra bygger man utav NAND:ar. Om du förstår?
Kan man bygga en NAND kan man bygga alla andra logiska funktioner.

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
885009
May 6, 2005 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

Att man kan bygga alla logiska funktioner av NAND betyder inte att man bygger alla funktioner av NAND.

Som exempel naden så har jag två realiseringar av en tvåingångars NOR grind. Den ena med enbart med NAND grindar, den andra så som det görs i verkligheten.

NAND realiserad med transistorer

------------------------- Vcc
| |
_| _|
|| ||
A-o|| B-o||
||_ ||_
| |
------------------ Out
|
_|
||
A-||
||_
|
|
_|
||
B-||
||_
|
|
------------------------- GND

NOR realiserad med transistorer

------------------------- Vcc
|
_|
||
A-o||
||_
|
|
_|
||
B-o||
||_
|
|
------------------ Out
| |
_| _|
|| ||
A-|| B-||
||_ ||_
| |
------------------------- GND

NOR realiserad med enbart NAND-gridar.

____ _ ______
A ---| A ______ ______
| |o-------, ____ _ _ ____ _ _ ------
A ---|____/ '-| (A / B) ,-| (A / B) = (A / B)
____ _ | |o--------------| | |o---------
B ---| B ,-|____/ '-|____/
| |o-------'
B ---|____/

I realiseringen av NOR med enbart NAND gridar så går det åt 4 ggr så många trafisitorer som det egentligen behövs. Om du förstår? 😉

Pojo
Member
Medlem
885016
May 6, 2005 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo klart att jag förstår men förhållandet till moores lag blir ju inte enklare.
Men du gör ju mycket mer med med NAND än men NOR.
Sen används den sista enbart som inverterare men den behövs ju likväl för funktionen. Sen är NOR grinden med fyra ingångar och inte en med endast två. Eller om de är utritade så att det skulle vara med enbart två.
Men man kan alltid hitta exempel. Dock tycker jag att det är lättare att minnas hur man bygger allt från NAND grindar än att hålla i huvet hur man realiserar varje enskild grind.
Sen beror det på lite vilka andra saker som ska in före och efter osv om man kan spara in eller ändra på nån detalj.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
885017
May 6, 2005 - 12:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Oavsett om man använder NAND eller NOR, så är det uppbyggt på transistorer, och därför kan man sammanfatta att Moores lag påverkar processorkraften hur man än vänder och vrider på det.

Pojo
Member
Medlem
885018
May 6, 2005 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Oavsett om man använder NAND eller NOR, så är det uppbyggt på transistorer, och därför kan man sammanfatta att Moores lag påverkar processorkraften hur man än vänder och vrider på det.

Jepp, men vi kan ju inte göra saken så lätt. Vi ska ju komma på en helt ny lösning. 😛

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
885023
May 6, 2005 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Oavsett om man använder NAND eller NOR, så är det uppbyggt på transistorer, och därför kan man sammanfatta att Moores lag påverkar processorkraften hur man än vänder och vrider på det.

Jag tror inte det är någon som har påstått något annat än att datorkraften är beroende av antalet transistorer.
Mad som däremot är fel är att säga att en komponent är kraftfullare än en annan enbart med antalet transistorer som utgångspunkt.

Jag får väl se på vetenskapsmagasinet nu på lördag 16:45 på 2:an för att få reda på ifall dom är värdelösa. 🙂

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
885027
May 6, 2005 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

ren wrote:
Jag tror inte det är någon som har påstått något annat än att datorkraften är beroende av antalet transistorer.
Mad som däremot är fel är att säga att en komponent är kraftfullare än en annan enbart med antalet transistorer som utgångspunkt.

Jag får väl se på vetenskapsmagasinet nu på lördag 16:45 på 2:an för att få reda på ifall dom är värdelösa. 🙂

Nja, tråden började iofs med att Pooslice inte fann det relevant att knyta processorkraft och Moores lag till varandra. Dock så finns det andra anledningar att inte klaga för mycket på vetenskapsmagasinet. Det är faktiskt ett program gjort för vanliga svensson, och då finns det ingen som helst anledning att göra saker mer komplicerat än nödvändigt. Bara att förklara det som vi har gått igenom här i tråden på ett någorlunda begripligt sätt, hade tagit kanske 5-10 minuter, och det är programtiden alldeles för dyrbar för. Jag är faktiskt väldigt glad över att det finns ett program som vetenskapsmagasinet. Med tanke på hur mycket mer tittarsiffror som skit som dokusåpor och liknande har, så skall vi fasen nästan vara tacksamma över att det finns dylika program över huvudtaget.

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
885046
May 6, 2005 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, generellt sätt så lägger dom det på en väldigt bra nivå för att normalfuntade människor ska fatta det. Detta har ju desvväre som sidoeffekt att man får bända lite på sanningen för att budskapet ska komma fram.

Att gnälla på att man säger att processorkrafter dubblas var 18:e månad och hänvisar till Moores lag i det här sammanghanget är att vara direkt småaktigt.

Då är det värre att dom översätter silicon till silikon.
Det är dessvärre inte något som är unikt för vetenskapsmagasinet, sådana och liknade saker har jag stött på i flertalet datortidningar och man tycker att dom borde ha högre krav på sig än ett vetskapsprogram för en allmän bred publik.

Som sagt, jag får återkmma i morgon när jag sett programmet.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
885183
May 6, 2005 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Det man kan säga med tanke på ursprungsfrågan, är att ökat antal transistorer normalt skapar förutsättning för att göra snabbare processorer. Sen om de verkligen blir det beror väldigt mycket på konstruktören...

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
885391
May 7, 2005 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte bara berätta att det går en repris av Vetenskapsmagasinet nu på SVT2.

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
885467
May 7, 2005 - 4:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, jag såg repreisen och jag tyckte inte det var något att gnälla på.

Pojo
Member
Medlem
885469
May 7, 2005 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

ren wrote: Jo, jag såg repreisen och jag tyckte inte det var något att gnälla på.

Case closed.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 422
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL