June 17, 2002
har ni tänkt på att folk alltid säger typ "jag säger bara 42"...
Det måte betyda att ingen igentligen har fattat vad som menas med 42 i liftarens guide till galaxen... men att dom tycker det e så coolt att säga 42 för att det e så hypat typ..
Såå.. Om det e nån som motsrider mig så vill jag ha en utförlig förklaring till 42...
O nej..=) haha. jag har inte läst boken.. ORKA.. den e för lång..
March 3, 2004
May 17, 2002
Aelrik wrote: I boken finns det en superdator som har räknat jättelänge på att få fram svaret på "Vad är meningen med livet?". När denna väldigt långa räkneprocess är färdig svarar datorn "42".
När ingen förstår svaret hävdar datorn att frågan var felställd.
Efter att superdatorn Djupa Tanken har kommit med svaret på den slutgiltliga frågan om vad meningen med livet universum och allting är (alltså 42) så kommer man fram till att under den enorma tidsperiod som det har tagit att få svaret så har man glömt bort frågan. För att få bukt med problemet så bygger man ännu en superdator, denna dator är så stor och så avancerad att den lätt förväxlas med en planer. Datorn heter Jorden och roterar runt en liten gul sol som ingen någonsin har tagit notis om.
Miljarder år senare då superdatorn jorden just ska färdigställa programmatrisen och få fram den slutgiltliga frågan till svaret så kommer det några klantar och spränger jorden (iof på uppdrag av en ännu större klant), trist men sant. Därav vet vi fortfarande inte frågan till det slutgiltliga svaret.
Egentligen så hade vi nog inte fått fram det slutgiltliga svaret även om jorden hade klarat sig. Detta pga. att de urinvånare som en gång levde här dog ut för att de blev undanträngda och uttråkade av en annan planets befolkning som av någon outgrundlig anledning kom hit för att kollonisera. (De kom hit för att resten av befolkningen på deras planet tyckte att de var så extremt onödiga, det var mest hårfrisörskor, telefonhygienister mm)
May 17, 2002
.doedels wrote: Jag läste boken eftersom jag ville veta varför alla här sa 42 hela tiden:P
Efter en stunds filosoferande så kom jag fram till att de allra flesta inte har en aning om vad de snackar om här...
Jo, det vore ju skoj om folk ville ta och lägga lite tid till literaturens värld.
April 1, 2003
Krqagyzzz wrote: [quote=oxiswoofer]blir lockad att fortsätta läsa boken faktiskt...
läs den, eller iaf första delen. Första delen är den som är mest intressant enligt mig. Dessutom så går den fort att läsa och är tyvär inte speciellt tjock (160 sidor har jag för mig).
jo har läst första...är inne på halva andra boken...fast senn la jag av...för ett halvårsenn, funderar på om man skall läsa om den eller börja på samma ställe igen.. :bok:
May 19, 2003
oxiswoofer wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=oxiswoofer]blir lockad att fortsätta läsa boken faktiskt...
läs den, eller iaf första delen. Första delen är den som är mest intressant enligt mig. Dessutom så går den fort att läsa och är tyvär inte speciellt tjock (160 sidor har jag för mig).
jo har läst första...är inne på halva andra boken...fast senn la jag av...för ett halvårsenn, funderar på om man skall läsa om den eller börja på samma ställe igen.. :bok:
Hehe, samma problem som jag. Läste för ca 1-2 år sedan första boken, och halva andra. För ca 1 år sedan började jag om igen, och kom till 3:e boken. Sen så la jag av. Nu är jag sugen på att läsa den igen, men känns så jobbigt att börja om igen :P. Kan inte bara börja på 3:e boken då jag inte kommer ihåg så mycket från dom förra, bara de roliga grejerna. 😉
1 Guest(s)