har ni träffa nån döva ?|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
har ni träffa nån döva ?
skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
sp_UserOfflineSmall Offline
436753
October 15, 2003 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Mmmm...ypperligt inlägg där Lurifax.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
436776
October 15, 2003 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

kottetrance wrote: precis.. har nog mer respekt för döva än för dig.. dom talar/tecknar iallafall REN svenska... i motsats mot vissa andra...

fan, du är ju verkligen dum på riktigt..

kan inte hålla igen när jag läser detta!!

läs alla inlägg först och förstå vad som verkligen diskuteras innan du kommer med ett sånt RIKTIGT idiotuttalande!!

"bättre att vara tyst och bli tagen för en idiot än att öppna munnen och bekräfta misstankarna"

hört det?`tänk på det nästa gång!!

riktigt strongt av dig att ta upp detta, DEEPBLUE

ber om ursäkt om jag har sagt något dumt innan.. har inte vetat att du är döv. får lite dåligt samvete, misstänker att jag sagt ngt jag inte borde embarassed

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
436781
October 15, 2003 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

jag förstår inte vad som är så "strongt" att ta upp detta.
och jag förstår fortfarande inte meningen med tråden, och folk börjar kasta skit på varandra och hux flux ber dom om ursäkt för att vissa meningar _kan_ ha tolkats negativt.

kan man få tinitus om hörselnärven är avklippt ?

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
436787
October 15, 2003 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: jag förstår inte vad som är så "strongt" att ta upp detta.
och jag förstår fortfarande inte meningen med tråden, och folk börjar kasta skit på varandra och hux flux ber dom om ursäkt för att vissa meningar _kan_ ha tolkats negativt.

kan man få tinitus om hörselnärven är avklippt ?

om du hade varit, säg nevrosedynskadad, och tagit upp detta för att få folk att förstå varför du går konstigt och få folk att förstå hur svårt det är att bara ha en normal arm och en fot som sitter vid knäet, då hade det itne varit ngt speciellt?!?!

du är ju helt okänslig..

inte säker, men tinnitus sitter väl i huvet egentligen, men beror på att ngt i örat blivit skadat?

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
436812
October 15, 2003 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Lurifax wrote: Starkt av dig DEEPBLUE att dra upp en sådan här tråd... Till alla er som inte förstår varför döva har svårt att lära sig språk så ska jag förklara... Inte för att jag är döv eller har några andra krämpor men jag har någonting i huvudet jag har lärt mig tänka med, som vissa här inte verkar...

Om man blir döv efter man har lärt sig språket är det ju självklart att man kan språket... Man lär sig ju med åldern och bara man lär sig prata etc så förstår man relativt snabbt hur saker böjs etc.
Om man som deepblue föds döv är situationen inte helt likadan... Man börjar verkligen från scratch då. Utan att varken kunna tala eller skriva!
Att lära någon som inte kan någonting (dvs om språk, något språk...) utan att kunna förklara varför saker är som de är blir sjukt svårt, nästintill omöjligt.
Det man kan göra är i princip att visa en boll, och skriva boll på pappret. Sen visa en man som springer, och skriver springer på pappret... Så fortsätter man så... med alla ord. Nu har man kommit en PYTTELITEN bit på vägen. Visst, man kan alla användbara ord men sen att bygga ihop meningarna är ju inte heller ett litet problem.
Om man har sina ord i oböjda former så blir kanske meningarna lite konstiga, ungefär som deeblue skriver... (inget ont till dig alls!)
Hur ska man lära folk hur saker böjs om man inte kan förklara för dem?

Jag kan inte riktigt sätta mig in i denna situation för jag kan inte riktigt greppa problemet... det är ju så oerhört stort! Ungefär som att det är omöjligt att förstå hur mkt pengar 10000000 miljoner är egentligen.... tycker bara att det är mycket bra jobbat av deepblue att över huvud taget kunna skriva så att folk förstår!

Jag tror du har rätt slutsats men fel argument. Samma problem som uppkommer i skrifligt språk att förklara relationen mellan verklighet och ord uppkommer också i talat språk. Det som gör det svårare att skriva när man är döv är nog mer det faktum att skrift bygger på tal, och inte är ett oberoende kommunikationsmedel. Jag vet inte hur det är för er, men själv har jag stora problem att stava ord på främmande språk om jag inte kan uttala det för mig själv. Är jag osäker på språket uttalar jag ordet som det skulle låta på svenska. Dvs. ordets ljud hjälper mig att skriva det.

Jerry
Member
Medlem
436818
October 15, 2003 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: kan man få tinitus om hörselnärven är avklippt ?

Vet ej, men tills någon neurolog kommer med en konkret svar vill jag göra en kvalificerad gissning och säga nej. Tinitus beror ju på konstanta impulser i slutet av hörselnerven, precis i örat. Å andra sidan kan man ha ont i armen även om man inte ha någon arm...

Jolt Cola
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 33
436872
October 15, 2003 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Funderade på en sak, är inte ett av problemen med det svenska språket att vissa ord i gramatiken är ganska luddiga och man använder helt enkelt det ord som "låter" rätt när man säger det? det är ju en sak som borde ställa till problem för dom som är döva. (vet inte om jag tänker rätt, har varit vaken sen 03.00)

Jerry
Member
Medlem
436909
October 15, 2003 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter rätt?

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
437099
October 16, 2003 - 9:33 am
sp_Permalink sp_Print

min polares brorsa korspo är ihop med en norsk tjej som han träffade på internet, EvilCat, o hon e döv... fast hon skriver typ perfekt svenska o så...

Metz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1533
437308
October 16, 2003 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Fråga @ Skiroy igen hur är det att vara döv kan man inte uppfatta ett endaste ynka ljud lr är det så att man fortfarande kan uppfatta vissa ljud inom den enorma MHZ skalan?

så tänkte på det här med musik tex om du sitter i en bil ´med enorm stereo och människan som kör pumpar på rejält så att du känner basen kan du på nått sätt uppfatta musiken då?

och hur är det med döva får dom köra bil?

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
437686
October 16, 2003 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Metz wrote: Fråga @ Skiroy igen hur är det att vara döv kan man inte uppfatta ett endaste ynka ljud lr är det så att man fortfarande kan uppfatta vissa ljud inom den enorma MHZ skalan?

så tänkte på det här med musik tex om du sitter i en bil ´med enorm stereo och människan som kör pumpar på rejält så att du känner basen kan du på nått sätt uppfatta musiken då?

och hur är det med döva får dom köra bil?

Ja det där är väldigt individuellt.

Graden av skada kan variera. I mitt fall har jag kvar en del hörsel som yttrar sig genom att högre toner kan höras vilket kan vara tämligen irriterande. Det skär sig i huvudet man kan säga, typ tandgnissel eller frigolit på glas. 🙂

Musiken både hör och känner jag.
För min del så har jag fått extra bra känsla i kroppen...lite svårt att förklara det där och när det gäller musiken så är det inte enbart basen jag går efter.
Skulle man kräma på med full bas så dränks allt annat och då är det inte musik längre. 🙂

Nog får döva köra bil...inte alla får det men dom flesta skulle jag nog tro.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 417
Currently Browsing this Page:
5 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL