February 9, 2002
För alla som såg uppdrag granskning igår så är det väl ganska uppenbart vad högern står för i invandrarfrågor, men frågan jag tänkte ställa till folk som sett Per Unkel i TV förut är om han har någon slags ögonsjukdom.
När han skulle försvara sina partikamraters rasse-uttalanden, så blinkade han mer än en flörtande strandraggare. Det var helt abnormt, och gav knappast någon trovärdighet åt vad han sa. Så, min fråga, var det en nervös reaktion av att han satt och ljög i TV, flörtade han med tv-kommentatorn, eller lider han av någon ögonsjukdom?
September 5, 2001
69link wrote: [quote=NBK]För alla som såg uppdrag granskning igår så är det väl ganska uppenbart vad högern står för i invandrarfrågor...
Är det den färgade moderatkvinnan som satt med i tv-studion som du tänker på eller?
Tror att han tänkte på "Här bor det sådanna som pinochet inte hann med".
Skulle det ursäkta hans beteende för att det finns invandrare i moderaterna?
July 2, 2001
hawkie wrote: Tror att han tänkte på "Här bor det sådanna som pinochet inte hann med".
Skulle det ursäkta hans beteende för att det finns invandrare i moderaterna?
Vad har han med den åsikten i moderaterna att göra? Det är ju inte moderaternas politik som han förmedlar. Det var det invandrarkvinnan ville få fram.
February 9, 2002
69link wrote: Vad har han med den åsikten i moderaterna att göra? Det är ju inte moderaternas politik som han förmedlar. Det var det invandrarkvinnan ville få fram.
Men snälle nån, tror du att ett parti existerar som en autonom enhet, oberoende av dess medlemmar och ledare? Tror du att oficiella partiprogram är mer relevant för den praktiska politiken än de personliga åsikter och målsättningar som i verkligheten genomsyrar partiet? Och tror du att en enda inhyrd afrikansk statist och en Uncle (eller ska jag säga Aunt) Tom som ledare för MUF på något sätt ändrar på detta faktum?
För att dra lite historiska paralleller om naiva medborgare som sväljer vilken propagandistisk skit som helst : om Hitler propagerade i media 1944 att nasisternas politik inte var främlingsfientlig (medan miljontals judar försvann upp i rök i koncentrationsläger), skulle du trott honom då? Om Stalin på samma sätt propagerade att Sovjet var en stat där alla hade samma rättigheter, oavsett åsikt etc. (samtidigt som miljontals oliktänkare avrättades eller deporterades till Sibirien), skulle du trott honom då? Och om G.W. Bush propagerar att USA är frihetens förkämpe (trots att det inte finns någon stat i hela världen som understött så många terrorister och samhällsomstörtande fascistregimer), skulle du tro honom då?
Antagligen gör du det.
July 2, 2001
Men isåfall är det ju du som blindt tror på allt som sägs. Varför kan Janne Josefsson inte visa allt oklippt? Varför har han bara visat 1 socialdemokrat och hoppat över MP och V fullständigt?
Vad skulle du säga om det visade sig att av 17 tillfrågade MP eller V-valstugor så sa 15 olika saker med kameran på eller av? Det vet vi ju nu inte och kommer aldrig att kunna veta!
Det är ju "Uppdrag Granskning" som missbrukat demokratin genom att hänga ut valda grupper i samhället.
Vissa av de intervjuade personerna på valstugorna riktiga monster, men fortfarande är ju det intressanta hur denna frågan ser ut i alla grupper. Eller?
September 5, 2001
Man visar det som är interessant dvs dom 2 största partierna, dåligt att skylla på regisören för bra journalistik. De visade juh de andra partiernas åsikter också, i början. Jag ser inget odemokratiskt i det hela, förstår inte riktigt vad du syftar på.
Om man är moderat och säger något sådant i moderaternas valstuga tro fan att man tror att det är moderaternas politik.
July 2, 2001
Att det som sades är fel och helt förkastligt är det inget snack om. Vad jag reagerar på är att nu kan vi aldrig få veta på om det ser annorlunda ut i andra partiers valstugor.
@Hawkie
"SVT:s reportageteam besökte ett 50-tal valstugor i 30 kommuner runt om i landet under årets valrörelse: 17 socialdemokratiska, 17 moderat, 6 folkpartistiska, 6 kristdemokratiska och en vänsterpartistisk." -Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/vss/.....49,00.html
Vad sa den enda vänsterpartisten? Fick han samma välutvalda ledande frågor som övriga? Vad tycker MP?
July 11, 2002
jag tycker inte att unckel gjorde något fel, han sa bara sin åsikt.
Den där åsikten var ju hans, vad han tyckte. Men han vill inte föra åsikten via moderaterna.
Desutom kan jag hålla med att Muslimerna är duktiga på att föda barn många barn..
//respect blir en Moderat röst för mig 🙄
October 27, 2001
Jerry, menar du efter-reaktionen eller vad?
För de sa att det endast var 2st som inte var rasister. Kommer dock inte ihåg från vilka partier. Men det var inte 2 sossar. Så det finns alltså minst 16st sossar med rasistisk åsikter, de har suttit vid makten i 8år och har politiker som tycker sådant, det tycker jag borde vara intressantare.
Men tillbaka till ditt inlägg, så vad visar det om M reagerar på att så många hade rasistiska åsikter och att S knappt reagerar alls på sina?
Programmet var redigt vinklat ja, de klippte in M's reklam mellan de rasistiska åsikterna, det var nästan hjärntvättning. Att alla veliga svenskar skulle dra slutsatsen att alla Moderater är rasister...
June 28, 2001
tycker det känns som att man blir anklagad som rasse så fort man säjer det aldra minsta illa om nån som inte kommer från sverige.
om jag säjer att invandrar packet i bergsjön bara sitter hemma o latar sig istället för att jobba, klart som fan att dom gör det, dom får ju betalt endå,vem vill arbeta för brödfödan när man kan få betalt för att kolla på TV, vem vill anställa nån som kanske e dålig på svenska och måste knäböja några gånger om dagen och avbryta jobbet.
sen har jag faktiskt inte träffat särskilt många svenskar som inte tycker att man borde ta o slänga ut lite brotslingar med invandrar bakgrund. nu när jag tänker efter så tycker dom flesta jag känner med icke svenskt ursprung likadant.
hmm undra hur jag kom in på detta igentligen....
(detta är bara ett exempel så ingen behöver ju överreagera och börja gorma om att rasistisk propaganda sprids)
July 2, 2001
@Mind,
är man svensk medborgare så är man! Då kan man inte hota med att slänga ut brottslingar med invandrarbakgrund, det är fel.
Det finns mängder med "svensson" som utnyttjar system på ett eller annat sätt också. Så du kan knappast komma med att bara invandrare gör det. Felet ligger i samhällets moraliska värderingar och att det sociala skyddsnätet är för kravlöst.
Angående att det du skriver bara är ett "exempel". Påstår du något så får du också stå för det.
1 Guest(s)