Har vi verkligen varit på månen?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Har vi verkligen varit på månen?
Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
sp_UserOfflineSmall Offline
347290
May 29, 2003 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Så eftersom du finner det anmärkningsvärt att vikten är lägre på månen än på jorden finner du det också lämpligt att informera mig om detsamma?

Kan vi inte utgå från att folket här har elementär kunskap om världen och låta bli att peka på självklara detaljer?

Ta inte illa upp.

Om det nu bara är så att du tycker att jag missbrukar artikeln 'flera' och anser det innebära en större mängd än 2-3 ber jag om ursäkt över detta utbrott men hävdar att det mycket väl kan innebära 3. 🙂

Jerry
Member
Medlem
347292
May 29, 2003 - 11:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: burkarna skulle implodera.. 🙂

Heeeelll no!! Eller vad vet jag. 🙂

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
347295
May 29, 2003 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

The Dragon wrote: [quote=BelGarath]det är säkert fake....Neil Armstrong lär ju inte kommit på en sån bra fras som "One small step for man But a huge step for mankind"
den hade han övat på i sin loge medans han blev sminkad... 🙄

Neil Armstrong har aldrig sagt "One small step for man But a huge step for mankind" när han var på månen men däremot så sa han "One small step for man but a giant leap for mankind"
Giant leap= gigantiskt kliv/språng

Och angående de argument som har att göra med atmosfären så har månen visst en atmosfär men den är bara nån tusendels av jordens. Och att flagan inte skulle kunna röra sig för det inte fans nån vind så säger jag bara att det finns andra saker som kan få saker att lyfta som om det blåste, är det nån som vet hur stark solvinden igentligen är. Det fins planer att göra ett skep som utnytjar just solvinden med en parplyliknande uppfångar med en diameter på runt 500 meter som teoretiskt ska kuna komma upp i en hastighet på hälften av ljusets, vilket är jävligt snabbt så underskata inte solvindens styrka. Visserligen är flagan för liten för att påverkas men det har inte riktigt med saken att göra. Och du Jerry så månlandaren vägde bara 2,5-3 ton eftersom månens gravitations konstant är mycket lägre d.v.s. saker på månen väger ungefär en sjättedel av vad de väger på jorden.[/u]

Har aldrig hört talas om solvindar inte heller om några vinga på 500m i diameter (runda vingar alltså?) som skulle kunna få en farkost att gå i 149896229 m/s...

-Eagl3
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 192
347298
May 29, 2003 - 11:24 pm
sp_Permalink sp_Print

det jag finner ignorant är att det alltid ska dyka upp konspirationsteorier hit o dit... folk e dumma/har inget att göra/är ignoranta/kan inte förstå .. kommer därför på en massa noja. men sure tro att vi inte landat på månen om ni vill

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
347299
May 29, 2003 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Den låga gravitationen gör att det är mer sannolikt att sanden skulle ha stannat kvar i luften under längre tid på månen än den skulle ha gjort på jorden

Luften???

Inte visste jag att vi kan andas som vanligt på månen 😀
Eller vet du mera om det där...har du insiderinfo av någon höjdare på NASA kanske ?
Jag tror dock mera på att du är förvirrad som vanligt Jerry 😀

Jerry
Member
Medlem
347300
May 29, 2003 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

chrippaz - solvind är vad man brukar kalla gasen som solen sänder ut.

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
347308
May 29, 2003 - 11:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: chrippaz - solvind är vad man brukar kalla gasen som solen sänder ut.

ok, kommer det igenom vårat ozonlager och ner till våran atmosfär? Kan man uttnyttja den kraften på jorden?

Jerry
Member
Medlem
347314
May 30, 2003 - 12:01 am
sp_Permalink sp_Print

Det har jag ingen aning om. (Iofs borde vi väl känna den i såfall. Det är trots allt en fysisk vind.)

Finns det inga astrofysiker här?

The Dragon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 938
347316
May 30, 2003 - 12:07 am
sp_Permalink sp_Print

chrippaz wrote: [quote=The Dragon][quote=BelGarath]det är säkert fake....Neil Armstrong lär ju inte kommit på en sån bra fras som "One small step for man But a huge step for mankind"
den hade han övat på i sin loge medans han blev sminkad... 🙄

Neil Armstrong har aldrig sagt "One small step for man But a huge step for mankind" när han var på månen men däremot så sa han "One small step for man but a giant leap for mankind"
Giant leap= gigantiskt kliv/språng

Och angående de argument som har att göra med atmosfären så har månen visst en atmosfär men den är bara nån tusendels av jordens. Och att flagan inte skulle kunna röra sig för det inte fans nån vind så säger jag bara att det finns andra saker som kan få saker att lyfta som om det blåste, är det nån som vet hur stark solvinden igentligen är. Det fins planer att göra ett skep som utnytjar just solvinden med en parplyliknande uppfångar med en diameter på runt 500 meter som teoretiskt ska kuna komma upp i en hastighet på hälften av ljusets, vilket är jävligt snabbt så underskata inte solvindens styrka. Visserligen är flagan för liten för att påverkas men det har inte riktigt med saken att göra. Och du Jerry så månlandaren vägde bara 2,5-3 ton eftersom månens gravitations konstant är mycket lägre d.v.s. saker på månen väger ungefär en sjättedel av vad de väger på jorden.[/u]

Har aldrig hört talas om solvindar inte heller om några vinga på 500m i diameter (runda vingar alltså?) som skulle kunna få en farkost att gå i 149896229 m/s...

Men det har jag. okej vingarna kanske var närmare två km men men kollade i boken nu. Och om du inte hört talas om solvindar så måste du va rätt korkad. Har du aldrig hört talas om norsken och vad som orsaker dem.

Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
347321
May 30, 2003 - 12:19 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Det har jag ingen aning om. (Iofs borde vi väl känna den i såfall. Det är trots allt en fysisk vind.)

Finns det inga astrofysiker här?

Den är alldeles för svag.. Den enda strålningen som kommer till jorden är den som bildar norr och sydsken.. Fast om det blir starka solstormar så kan vindarna slå ut satteliter..

The Dragon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 938
347324
May 30, 2003 - 12:28 am
sp_Permalink sp_Print

chrippaz wrote: [quote=Jerry]chrippaz - solvind är vad man brukar kalla gasen som solen sänder ut.

ok, kommer det igenom vårat ozonlager och ner till våran atmosfär? Kan man uttnyttja den kraften på jorden?

Nej det kan inte komma ner på jorden isåfall vore vi döda. Det som skydar oss mot det är jordens magnetfält som gör att solvinden bara gör en omväg runt jorden.

Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71

Jerry
Member
Medlem
347336
May 30, 2003 - 1:40 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Jerry]Den låga gravitationen gör att det är mer sannolikt att sanden skulle ha stannat kvar i luften under längre tid på månen än den skulle ha gjort på jorden

Luften???

Inte visste jag att vi kan andas som vanligt på månen 😀
Eller vet du mera om det där...har du insiderinfo av någon höjdare på NASA kanske ?
Jag tror dock mera på att du är förvirrad som vanligt Jerry 😀

Oj. Här hade jag missat ett inlägg igen. Lite förvirrad är jag kanske... 🙂

Men, till saken:

Okej, fel ordval. Jag kan inte komma på ett bättre ord iofs. "Rymden"? Ja, kanske. I vilket fall är inte luft synonymt med vår atmosfär och dess syre, så att det skulle finnas luft någonstans innebär inte att vi kan andas där.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
347415
May 30, 2003 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

Självklart har inte Americanarna varit till månen 1969, dom bara fejkade allt.

Fan Sovjet skulle ha hunnit före 😀

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1332
347435
May 30, 2003 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: Jo nog tror jag de var där, de behöver ju bara "sträcka ut" flaggan så hänger den ju där ett tag så de kunde få en bild att de va usa's flagga..

för de som inte förstått så har flaggan en metallstång i överkanten som gör att den står rakt ut.. ville bara klargöra det så slipper vi den diskussionen. sen om den rör sig eller inte har jag svårt att se på en bild..

chrippaz wrote: [quote=The Dragon]Och angående de argument som har att göra med atmosfären så har månen visst en atmosfär men den är bara nån tusendels av jordens. Och att flagan inte skulle kunna röra sig för det inte fans nån vind så säger jag bara att det finns andra saker som kan få saker att lyfta som om det blåste, är det nån som vet hur stark solvinden igentligen är. Det fins planer att göra ett skep som utnytjar just solvinden med en parplyliknande uppfångar med en diameter på runt 500 meter som teoretiskt ska kuna komma upp i en hastighet på hälften av ljusets, vilket är jävligt snabbt så underskata inte solvindens styrka. Visserligen är flagan för liten för att påverkas men det har inte riktigt med saken att göra. Och du Jerry så månlandaren vägde bara 2,5-3 ton eftersom månens gravitations konstant är mycket lägre d.v.s. saker på månen väger ungefär en sjättedel av vad de väger på jorden.[/u]

idén med denna farkosten är att göra en "sväng" och vända så nära solen som möjligt för att på så sätt få en så stark impulskraft som möjligt. hastigheten vet jag inte men den skulle teoretiskt sett kunna gå väldigt snabbt men accelerationen upp till toppfart skulle ta flera år... men idén är helt klart intressant.. sen hur stor seglet behöver vara kommer jag inte ihåg exakt men jag har för mig att nån kunnig sa att effekten skulle bli bäst och idén mest realistisk om seglet var stort som 1/4 av arealen(eller nåt liknande) av en mindre delstat i USA 🙂

Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1103
347443
May 30, 2003 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

Det finns en väldigt intressant dokumentär som gick på Kanal5 för ett tag sedan.. Den cirkulerar på internet, inspelad från Kanal5 då.. mycket intressant.

Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1103
347450
May 30, 2003 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

En annan sak som också är ganska konstig är ju bilderna från månen, exakt ALLA bilder är perfekt tagna, inte en enda dålig bild. Men hur kunde astronauterna ta sådana perfekta bilder då de hade kameran fastsatt på magen, och de kunde inte se vart de tog bilderna? De kunde heller inte röra huvudet för att titta ned mot kameran.

En till annan sak är ju som sagt strålningen och de höga temperaturskillnaderna, det förstår jag inte riktigt.. Jaja.

Jag måste nog ändå hålla med Ogrebeast, "True until proven otherwise", fast jag måste också erkänna att en del grejer är lite luddiga.. 🙁

Slartibartfast
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
347461
May 30, 2003 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jiggly wrote: En annan sak som också är ganska konstig är ju bilderna från månen, exakt ALLA bilder är perfekt tagna, inte en enda dålig bild. Men hur kunde astronauterna ta sådana perfekta bilder då de hade kameran fastsatt på magen, och de kunde inte se vart de tog bilderna? De kunde heller inte röra huvudet för att titta ned mot kameran.

De hade väl antagligen övat på det några år vid det laget.
Och man kan väl knappast anta att NASA skulle visa upp de bilder som misslyckats 🙄

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
347473
May 30, 2003 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Slartibartfast wrote: [quote=Jiggly]En annan sak som också är ganska konstig är ju bilderna från månen, exakt ALLA bilder är perfekt tagna, inte en enda dålig bild. Men hur kunde astronauterna ta sådana perfekta bilder då de hade kameran fastsatt på magen, och de kunde inte se vart de tog bilderna? De kunde heller inte röra huvudet för att titta ned mot kameran.

De hade väl antagligen övat på det några år vid det laget.
Och man kan väl knappast anta att NASA skulle visa upp de bilder som misslyckats 🙄

Precis! Antagligen så tog de väldigt mkt fler bilder men det är juh självklart att det bara är de bra bilderna som visas upp.. 😀

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
348346
May 31, 2003 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Det närmaste USA kom månen var hollywood.

[PITA]Neo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 499
348504
June 1, 2003 - 8:11 am
sp_Permalink sp_Print

Grejen är ju att det finns bilder som visar en annan astronaut på månen, med solen bakom, och skugga som går fram MOT fotografen. Ändå så ser man tydligt astronautens hjälm, texten på hans mage/armar osv. Om solen är bakom och skuggan går fram mot fotografen borde man bara se konturen av en människa.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 318
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL