January 12, 2004
har märkt att det finns en tendens hos vissa att dela in hur man är mot hundar i två olika läger.
Dom som säger att dom aldrig använder hårda metoder, oavsett.
Dom som säger att dom är beredda att göra det som situationen krävs.
Jag är en sådan som gör vad som krävs, oavsett om det är att gulla hunden till det jag vill, eller att ge denne en fet stoppsmäll.
Jag är även en sådan som är beredd att slå ihjäl min, eller en annan hund för att rädda den hunden eller människan som blir anfallen av en hund.
För detta får jag en hel del skit av dom som är förespråkare av den mjuka vägen.
Men har dom verkligen insett vad hundar kan göra?
För att förtydliga lite så är jag ingen människa som slår mina hundar till lydnad, eller som brukar våld mot dom i tid och otid, för det funkar inte att slå en hund till lydnad...
November 27, 2003
obelix wrote: *text*
Aye, likadan.
Håller på att lära upp den närmast kameran med den svarta ringen runt svansroten:
[Image Can Not Be Found]
Australiensisk catteldog
Finns bara ett litet problem. Denna hundras är allmänt känd för att sakna alll form av vett och sans. Dock har det gått rätt bra än så länge.
//Andreas
January 21, 2004
obelix wrote: har märkt att det finns en tendens hos vissa att dela in hur man är mot hundar i två olika läger.
Dom som säger att dom aldrig använder hårda metoder, oavsett.
Dom som säger att dom är beredda att göra det som situationen krävs.
Jag är en sådan som gör vad som krävs, oavsett om det är att gulla hunden till det jag vill, eller att ge denne en fet stoppsmäll.
Jag är även en sådan som är beredd att slå ihjäl min, eller en annan hund för att rädda den hunden eller människan som blir anfallen av en hund.
För detta får jag en hel del skit av dom som är förespråkare av den mjuka vägen.
Men har dom verkligen insett vad hundar kan göra?
För att förtydliga lite så är jag ingen människa som slår mina hundar till lydnad, eller som brukar våld mot dom i tid och otid, för det funkar inte att slå en hund till lydnad...
jag håller med.
February 16, 2005
hård å hård... man måste vara bestämd och inte ge hunden massa mixade signaler.. säger man sitt så är det sitt som gäller men man ska inte slå hunden för att den inte fattar, när den gör som den bil tillsagd ska man ge hunden lite beröm
Hundar är flockdjur dom behöver en flockledare, är du som ledare osäker så kommer hunden också bli det..
eller har jag fel?
August 11, 2001
Johan Nicklasson wrote: hård å hård... man måste vara bestämd och inte ge hunden massa mixade signaler.. säger man sitt så är det sitt som gäller men man ska inte slå hunden för att den inte fattar, när den gör som den bil tillsagd ska man ge hunden lite beröm
Hundar är flockdjur dom behöver en flockledare, är du som ledare osäker så kommer hunden också bli det..
eller har jag fel?
Som du sa, så är hundar flockdjur. Som i alla fall av flockdjursbeteende så försöker individerna att komma upp i rang om dom får en möjlighet.
Enklast är nog att se vad en flockledare hade gjort på en som olovligen försökte ta sig upp. Nämligen ta ett stadigt grepp om strupen tills uppkomlingen "gav sig".
Detta funkar mellan människor och hundar oxå. Dummar sig hunden, så trycker man ner hunden på marken och håller fast, samtidigt som man bestämt ryter "NEJ" eller "FY". Sedan håller man fast hunden för att markera vem som bestämmer.
Fortsätter hunden, så fortsätter man tills man visat vem som är bossen.
Givetvis måste man vara noga med att berömma hunden när den varit duktig.
Obs! Jag är ingen expert på området, men detta var rådet vi fick när jag kom in i en familj med redan ordnad rangordning bland hundar och familj. Jag kom in som lägst i rang och fick ta mig upp så jag stod överst i rang
May 10, 2002
Jag har en hund som inte varit tränad att gå i koppel under sin uppväxt(3år gammal, vi har haft henne i 3månader ungefär) som bara drar och drar hela tiden. Inget fungerar mer än några sekunder innan hon drar iväg igen.
Vad kan man göra?
Min äldre hund som jag haft längre, som anser sig själv vara högre rank än henne, brukar också "hjälpa till" att säga åt henne genom att hoppa på och brotta ner henne när hon håller på. Annars är han helt kontrollerad. Tur att det inte är stora hundar jag har 😎
January 12, 2004
Lodisen wrote: Du verkar inte älska din hund mycket, om du skulle kunna slå ihjäl den för att den attackerar grannens hund. 👿
Jag älskar min hund över allt annat, men med hund så kommer att ansvar.
Det är mitt ansvar att se till att hunden mår bra, och inte skadar andra.
Jag skulle vara en jävligt dålig ägare om jag tillät honom skada andra.
January 12, 2004
Kan göra enkort beskrivning av min hund cavall.
Han vägde som mest när han var ung +65 kg, och han var runt 75 cm i mank, för dom som kan Schäfrar, så vet dom att det är rätt stort för att vara en Schäfer.
Han hatar andra hundar, det spelar ingen roll om det är en tik, hane, valp eller vuxen.
Kom han lös så skulle han bara döda den andra hunden, och han var väldigt bra på att göra sitt "jobb".
Tack vare att han inte var rädd, och "låste" sig plus sin storlek så hade han inga problem att vinna.
Vi provade att ha honom lös med munkorg, för att lära han att umgås med andra hundar under komtrolerade former.
Detta gjordes med kunniga hundmänniskor, som försökte hjälpa mig.
Den var cavall och 5 andra hundar av raserna Golden, Labrador och Rottweiler.
Dom hade inga munkorgar.
Cavall hade munkorg.
Han spöade skiten ur dom...
Han har tömt väntrum hos vetrinären så ofta att han fick lugnande sprutor innan jag fick komma in med honom till väntrummet för de andra hundarnas skull.
Jag har alltid haft honom under kontroll.
Men skulle han ah kommit lös, och hoppat på en hund så hade jag inte tvekat att slå ihjäl honom för att rädda den andra hunden.
På samma sätt hade jag inte tvekat att slå ihjäl en främmande hund som hoppar på mina egna hundar.
Och jag älskar denna hunden oerhört mycket, jag kommer bli helt förkrossad den dagen jag måste avliva honom. :gråt:
May 10, 2002
Jekyll 3000 wrote: Dra till bestämt i kopplet, hunden ska nästan vända sej mot dej. Gör man det rejält så brukar man inte behöva upprepa så många ggr. Det var iaf det jag fick lära mej på hundskolan i Sollefteå.
Det gör jag redan, som sagt.. tar inte många steg innan hon börjar springa igen. Även med strypkoppel på kan hon dra så hon inte ens rör marken med framtassarna.
July 14, 2004
obelix wrote: Kan göra enkort beskrivning av min hund cavall.
Han vägde som mest när han var ung +65 kg, och han var runt 75 cm i mank, för dom som kan Schäfrar, så vet dom att det är rätt stort för att vara en Schäfer.
Han hatar andra hundar, det spelar ingen roll om det är en tik, hane, valp eller vuxen.
Kom han lös så skulle han bara döda den andra hunden, och han var väldigt bra på att göra sitt "jobb".Tack vare att han inte var rädd, och "låste" sig plus sin storlek så hade han inga problem att vinna.
Vi provade att ha honom lös med munkorg, för att lära han att umgås med andra hundar under komtrolerade former.
Detta gjordes med kunniga hundmänniskor, som försökte hjälpa mig.
Den var cavall och 5 andra hundar av raserna Golden, Labrador och Rottweiler.Dom hade inga munkorgar.
Cavall hade munkorg.Han spöade skiten ur dom...
Han har tömt väntrum hos vetrinären så ofta att han fick lugnande sprutor innan jag fick komma in med honom till väntrummet för de andra hundarnas skull.
Jag har alltid haft honom under kontroll.
Men skulle han ah kommit lös, och hoppat på en hund så hade jag inte tvekat att slå ihjäl honom för att rädda den andra hunden.På samma sätt hade jag inte tvekat att slå ihjäl en främmande hund som hoppar på mina egna hundar.
Och jag älskar denna hunden oerhört mycket, jag kommer bli helt förkrossad den dagen jag måste avliva honom. :gråt:
Toppentaktik tycker jag...
Om du ändå hade den inställningen om människor som skadar andra människor....
1 Guest(s)