September 2, 2001
Jo det va så här ... Jag bränner då en skiva, ser på tv. Inget ovanligt ... Helt plötsligt så fryser Windows ... TV:n fryser, men alla program är aktiva, bränningen är aktiv... Dock kan jag inte trycka på nåt med musen, bara röra den. Jaha tänker jag, det är väl bara nåt skit som händer, lite cp är det men det släpper väl snart. Efter 5 sekunder så fryser musen också, men skivan stannar inte (ser det på disken och cdn). Väntar 5 sek igen, sen kommer en BSOD. Aj aj tänkte jag, det va längesen (har iofs lagt in lite nya VIA-drivisar, och annat skit, men detta är lite underligt)... Okej, skivan rök, 7 spänn vafan bryr jag mig för ... Nåja, slänger mig på resetknappen, och låter den boota om. Inne i Windows ser jag att min D-partition är lite underlig (står bara D, där skall stå BARR-D)... Trycker på den ... ENHETEN ÄR INTE FORMATERAD, VILL DU FORMATERA DEN NU? (eller nåt liknande)... VAFAN?? Kollar egenskaper .. 0 byte ... hmm, nu blir jag lite orolig .. Bootar datorn igen, kanske det var Windows som buggade (detta skall inte hända, buggar fan aldrig för mig). Samma skit .. Nu är jag rädd, detta är min viktigaste partition (20 gig) med drivisar och allt. Jaha, kollar lite desperat i fix-it utilities efter nån disk recovery eller nåt skit .. Nähä inget där. Nu blir jag sur, och kör igång hex-workshop och börjar kolla sektor för sektor på D-parten. Den första sektorn, som skall innehålla info om partitionstyp och så, är fylld med samma tecken (char 255).. Vafan?? Sektor 1 samma sak. 2 till 5 är fyllda med char 0. Men sektor 6, den ser ut som sektor 0 brukar vara.. Exakt så, där står FAT32 och allt som skall stå. Kollar vidare på sektor 7, är lite data där, samma i 8:an och 9:an ... Sen kommer det en massa tomma sektorer. Precis som allt blivit framflyttat ... Hmm, jag kan ju inte flytta alla 800.000 sektorer några steg bak, det går inte .. Men vafan tänker jag, vad har jag att förlora, och flyttar sektor 6 (den som såg ut som sektor 0 skall göra) till sektor 0, sektor 7 till
1 osv. Sen så tömmer jag sektor 6 till 9 (ersätter med char 0), och hoppas på att det bara var dessa som var förflyttade, och inte hela partitionen (då hade allt varit fel). Okej, kör igång Explorern.. Vips, alla filer hela!! Aj aj tänker jag.. Det vara fan tur att man har ett sånt prog och lite kunskaper inom det området ... Jag va såå nära att lacka totalt ... Puuh, sån tur!
Varför detta inträffade vet jag inte ... Om det beror på VIAs 4in1 version 36, eller något annat ... rädd blev man iaf!
Kör win2k för er som undrar.
1 Guest(s)