October 4, 2002
Öwall wrote: [quote=Tobiazzz][quote=Jerry]Sistone, heter det.
Hmm... Jaja... Tack då... 😀
Sedan behöver man ju inte anmärka på ord som är ovanliga eller svåra... Enligt mig iaf - det får inte gå till överdrift... Då blir det bara störande...
(Var nog för lat för o tänka efter hur det stavades...)
haha! Grammatikpolisen har upptäckt ett grammatiskt fel!
Vi hade skrivit en svenskauppsats i skolan (Svenska A på Gymnasiet), och våran lärare berättade att nästan alla hade gjort det felet. Alla utom en. Ni kan ju gissa vem det var 🙂
Vadå? Har grammatikpolisen upptäckt ett fel i mitt inlägg, eller vad menar du? Enligt mig? Det är väl grammatiskt korrekt? Inget verb kanske... men den är ju fortfarande korrekt...
Jag fick förresten MVG i kursen grammatik på min skola... (Min skola tyckte att de som började gymnasiet var för usla på svensk grammatik... Så dom startade en speciell kurs på 50p)
November 26, 2002
Tobiazzz wrote: [quote=Öwall][quote=Tobiazzz][quote=Jerry]Sistone, heter det.
Sedan behöver man ju inte anmärka på ord som är ovanliga eller svåra... Enligt mig iaf - det får inte gå till överdrift... Då blir det bara störande...
Vi hade skrivit en svenskauppsats i skolan (Svenska A på Gymnasiet), och våran lärare berättade att nästan alla hade gjort det felet. Alla utom en. Ni kan ju gissa vem det var 🙂
Vadå? Har grammatikpolisen upptäckt ett fel i mitt inlägg, eller vad menar du? Enligt mig? Det är väl grammatiskt korrekt? Inget verb kanske... men den är ju fortfarande korrekt...
Jag fick förresten MVG i kursen grammatik på min skola... (Min skola tyckte att de som började gymnasiet var för usla på svensk grammatik... Så dom startade en speciell kurs på 50p)
"Enligt mig" är inte grammatiskt korrekt.
"Enligt min uppfattning", eller "Enligt min åsikt" ska det vara.
October 4, 2002
Öwall wrote: [quote=Tobiazzz][quote=Öwall][quote=Tobiazzz][quote=Jerry]Sistone, heter det.
Vad är det som är grammatiskt felaktigt då? Det skulle sättas i betydelsen "Enligt mig är det ej så", som är en grammatiskt korrekt mening, enligt mig iaf 😀
November 26, 2002
Tobiazzz wrote: [quote=Öwall][quote=Tobiazzz][quote=Öwall][quote=Tobiazzz][quote=Jerry]Sistone, heter det.
Vad är det som är grammatiskt felaktigt då? Det skulle sättas i betydelsen "Enligt mig är det ej så", som är en grammatiskt korrekt mening, enligt mig iaf 😀
Jag kan tyvärr inte förklara. Du får fråga din svenskalärare. Jag vet bara att det är så.
June 17, 2002
Öwall wrote: [quote=Metz]jag fattar inte att ni gnäller så mkt om "hårdisk" och "skärm" osv
vi e ju faktiskt på ett forum som handlar enbart om datorer (förutom Allmänt) och jag tror att 99.9% fattar vad man menar om man skriver hårdisk, skärm och data!!däremot kan jag hålla med om att andra "stavfell" i svenskan kan va irriterande
som typ det du har i din signatur? "väl" stavas det faktiskt.
fel...
det e 2 olika ord...
Väl o väll e olika ord...=)
June 18, 2001
Fel!
'Väll' är en sådan där kant du får när du svetsar.
Det ord Metz syftar på stavas 'väl'.
"Enligt mig" är inte en korrekt svensk fras. Jämför med att säga: "Jag är trasig", när du är skadad.
'Enligt' används när man återger någon annans uttalande. Säg istället "anser jag", när du talar om dig själv.
June 17, 2002
Jerry wrote: Fel!
'Väll' är en sådan där kant du får när du svetsar.
Det ord Metz syftar på stavas 'väl'.
"Enligt mig" är inte en korrekt svensk fras. Jämför med att säga: "Jag är trasig", när du är skadad.
'Enligt' används när man återger någon annans uttalande. Säg istället "anser jag", när du talar om dig själv.
DOH...
Aja.. jag på special Svenska i högstadiet iaf så.. jag har rätt att säga fel..=) HAHA...
October 4, 2002
squarepusher wrote: [quote=Lukascool]Stör mig fett mer på folk som skriver data i stället för dator...
EDIT: Stavfel 🙂
ja skojja inte, DATA kan man lagra på sin hårddisken, hårddisken sitter vanligtvis in en DATOR!
Du menar inte hårdisken nu då? Tror jag hittade min hårdisk... Det var en rund skiva med en massa hår o damm på... Satt på moderkortet faktiskt... 😀
May 29, 2001
Tobiazzz wrote: [quote=squarepusher][quote=Lukascool]Stör mig fett mer på folk som skriver data i stället för dator...
ja skojja inte, DATA kan man lagra på sin hårddisken, hårddisken sitter vanligtvis in en DATOR!
Du menar inte hårdisken nu då? Tror jag hittade min hårdisk... Det var en rund skiva med en massa hår o damm på... Satt på moderkortet faktiskt... 😀
hehe 😀 är inte hårdisken den där stora vita saken som man stoppar cd skivor i?
October 4, 2002
squarepusher wrote: [quote=Tobiazzz][quote=squarepusher][quote=Lukascool]Stör mig fett mer på folk som skriver data i stället för dator...
hehe 😀 är inte hårdisken den där stora vita saken som man stoppar cd skivor i?
Jo, kanske det... jag har ju slot-in... så då samlas det väl extra mycket hår i den 😀
1 Guest(s)