December 3, 2003
Ja du... musiken jag lyssnar på är väldigt Black Sabbath influerad så jag gillar det som kom runt den tiden, till exempel November och band i samma anda som kom senare som t ex Saint Vitus, Place of Skulls och en del stoner band.
Min passion nu är doom metal i de flesta former, speciellt den nyare sorten som kom igång runt 90 talet. Band som Electric Wizard, Sleep, Ocean Chief etc.
Men det man växte upp med var ju tidig Metallica och liknande, sånt släpper man aldrig... 😉
April 10, 2001
Kontrar med 70-80
Dock gjordes en del bra plattor i början på 80-talet, men anser inte att Hårdrocken var som bäst då utan bara att några lyckades få till ett par bra album.
Men som generell tidsepok så skulle jag vilja säga att 70-talet bjöd på den bättre hårdrocken.
January 18, 2003
Får väl säga hela åttiotalet egentligen, stolt "då-metallare" som man är 🙂
Band som Iron Maiden, Metallica och Helloween hade sin storhetstid då. Det var ju -88 man som 10-åring hörde Keeper Of The Seven Keys Pt. 2 sen har man ju varit fast i hårdrocksträsket sen dess 🙂
May 16, 2002
Peter@20ghz wrote: Kontrar med 70-80
Dock gjordes en del bra plattor i början på 80-talet, men anser inte att Hårdrocken var som bäst då utan bara att några lyckades få till ett par bra album.
Men som generell tidsepok så skulle jag vilja säga att 70-talet bjöd på den bättre hårdrocken.
Håller med dig, man kan inte dela in odödlig hårdrock i en tidsepok.
Personligen anser jag t.ex att judas på 80-talet inte är hårdrock utan metal. Hårdrocken på 80 talet var rätt fjollig 🙂 Men det finns ändå många bra undantag.
Det finns massor med bra metal nu..
May 16, 2002
Bozar wrote: hårdrocken var ju bäst på 80-talet när metallica inte fjantat till sig!
Visst metallica var bra då och energin var fin, men vad är det för fjantigt med de nyare albumen. De är rätt tunga, bara att de inte kör på speed och skrik 🙂 Band utvecklas antingen gillar man det eller inte. Respekt till metallica som vågar.
January 18, 2003
CepeStar wrote: [quote=Bozar]hårdrocken var ju bäst på 80-talet när metallica inte fjantat till sig!
Visst metallica var bra då och energin var fin, men vad är det för fjantigt med de nyare albumen. De är rätt tunga, bara att de inte kör på speed och skrik 🙂 Band utvecklas antingen gillar man det eller inte. Respekt till metallica som vågar.
Man skulle kunna sammanfatta det som att de har blivit mera kommersiella ja....
Load/Reload är riktigt dåliga och St. Anger är om möjligt värre för då håller de på att experimentera med nu-metal som de bara inte behärskar.
Visst, jag är väldigt konservativ när det gäller musik å så. Men i mina ögon äger jag alla "riktiga" Metallica-album, dvs fram tills svarta. Det bästa som har släppts i namnet Metallica sen den är ju garage days rerevisited eftersom de inte gjort låtarna själva då helt enkelt.
Många inbitna hårdrockare jag känner håller med till fullo. Visst, artister utvecklas och därigenom musiken också och man når också då en annan publik. Men Metallica var ju tvärsäkra på att det var Napsters fel att de inte sålde lika mycket skivor.
Statistiskt sett så är hårdrockare den i särklass mest trogna skivköpargruppen. Vad får då den mest trogna skivköpargruppen att inte handla skivorna? Kanske för att de inte är målgruppen för skivorna helt enkelt. Load/Reload var ju rent riktad på MTV-mainstream. St. Anger är väl inte så mainstream men däremot är det ett försök till nu-metal som ju är inne för stunden så den har väl potential att sälja en hel del då.
Aja, ska i vilket fall gå på dem nu på Ullevi, var -92 senast man gick på dem. De verkar ju ha fattat att allt nytt de gjort är skit när de spelar live, inte ett spår från Load/Reload, två ifrån St. Anger och sen är det bara Black Album och bakåt. Det värsta är väl att det var så förbannade mycket nu-metal som förband så det läre väl bli fullt av folk som hoppar och armbågas i tinningen istället för att headbanga till musiken....
October 11, 2002
matsansan wrote: [quote=CepeStar][quote=Bozar]hårdrocken var ju bäst på 80-talet när metallica inte fjantat till sig!
Man skulle kunna sammanfatta det som att de har blivit mera kommersiella ja....
Load/Reload är riktigt dåliga och St. Anger är om möjligt värre för då håller de på att experimentera med nu-metal som de bara inte behärskar.
Visst, jag är väldigt konservativ när det gäller musik å så. Men i mina ögon äger jag alla "riktiga" Metallica-album, dvs fram tills svarta. Det bästa som har släppts i namnet Metallica sen den är ju garage days rerevisited eftersom de inte gjort låtarna själva då helt enkelt.
Många inbitna hårdrockare jag känner håller med till fullo. Visst, artister utvecklas och därigenom musiken också och man når också då en annan publik. Men Metallica var ju tvärsäkra på att det var Napsters fel att de inte sålde lika mycket skivor.
Statistiskt sett så är hårdrockare den i särklass mest trogna skivköpargruppen. Vad får då den mest trogna skivköpargruppen att inte handla skivorna? Kanske för att de inte är målgruppen för skivorna helt enkelt. Load/Reload var ju rent riktad på MTV-mainstream. St. Anger är väl inte så mainstream men däremot är det ett försök till nu-metal som ju är inne för stunden så den har väl potential att sälja en hel del då.
Aja, ska i vilket fall gå på dem nu på Ullevi, var -92 senast man gick på dem. De verkar ju ha fattat att allt nytt de gjort är skit när de spelar live, inte ett spår från Load/Reload, två ifrån St. Anger och sen är det bara Black Album och bakåt. Det värsta är väl att det var så förbannade mycket nu-metal som förband så det läre väl bli fullt av folk som hoppar och armbågas i tinningen istället för att headbanga till musiken....
Fattar inte varför så många trycker ner på Load/Reload-skivorna, jag tycker verkligen att dom är skitbra, MEN kanske inte riktigt så bra om man ser det som Metallica-skivor, men jämför man skivorna istället med vilket annat rockband idag så är de riktigt, riktigt bra. St. Anger tycker jag är rysligt dålig så den behöver vi inte prata om..
Men som sagt, alla Metallicas skivor från början fram till det svarta är fruktansvärt bra, med Master of Puppets som höjdpunkten..
En annan sak, låten Outlaw Torn och Until it Sleeps på Load är verkligen hur bra som helst, i klass med svarta albumet.
March 11, 2003
Sent 70, tidigt 80. Alla AC:s plattor med Bon Scott. Mycket med Thin Lizzy. Rainbow kan vara ganska nice, men har aldrig riktigt gillat Sabbath. Däremot regerar Motörhead. Såväl live som på platta. Vissa texter är så poetiska att man nästan börjar gråta. "No class" t.ex. Varje gång jag hör den tänker jag på någon av mina ex.....:)
October 11, 2002
caged wrote: [quote=wolfbane][quote=caged]Hårdrocken är som bäst nu. Blah, gammal musik. Va är det?
Det är där det du lyssnar på nu kommer ifrån... 😉
(Därmed inte sagt att man behöver gilla musiken)
Jo iofs, men den är ju uppdaterad. Vem använder win95 nu för tiden? =)
Det går inte riktigt tänka likadant som med musik. Datorerna utvecklas ju hela tiden och det blir bättre grejer, MEN det gör ju det inte i musiken. Visst, musikerna blir ju duktigare och duktigare, men det är skillnad på känsla och uppfinningsrikedom, oberoende vilken "tid" musiken är gjord. Hoppas någon fattade då jag är 1 min ifrån att lägga mig..
March 11, 2003
Jiggly wrote: Det går inte riktigt tänka likadant som med musik. Datorerna utvecklas ju hela tiden och det blir bättre grejer, MEN det gör ju det inte i musiken. Visst, musikerna blir ju duktigare och duktigare, men det är skillnad på känsla och uppfinningsrikedom, oberoende vilken "tid" musiken är gjord. Hoppas någon fattade då jag är 1 min ifrån att lägga mig..
Vet inte ens om jag vill hålla med om att musikerna skulle bli duktigare. Vilken av dagens gitarrister är bättre än Hendrix? Eller Page? Eller varför inte Van Halen? Slash? Själv avgudar jag Angus, men det kanske inte är bara för hans gitarrspel.
Musik utvecklas självklart, men inte är det säkert att den blir bättre. Bara annorlunda.
Hur definierar man bättre? Malmsten ansågs väl vara supergitaristen nummer 1 ett tag. Men inte är han bättre än någon annan. Koolt influerad av klassisk gitarr, snabb som tusan, men inte fasen är han bättre än t.ex. Clapton.
2 Guest(s)