Hårdrocken|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hårdrocken
Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1103
sp_UserOfflineSmall Offline
516918
January 21, 2004 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Jiggly]Det går inte riktigt tänka likadant som med musik. Datorerna utvecklas ju hela tiden och det blir bättre grejer, MEN det gör ju det inte i musiken. Visst, musikerna blir ju duktigare och duktigare, men det är skillnad på känsla och uppfinningsrikedom, oberoende vilken "tid" musiken är gjord. Hoppas någon fattade då jag är 1 min ifrån att lägga mig.. wink

Vet inte ens om jag vill hålla med om att musikerna skulle bli duktigare. Vilken av dagens gitarrister är bättre än Hendrix? Eller Page? Eller varför inte Van Halen? Slash? Själv avgudar jag Angus, men det kanske inte är bara för hans gitarrspel.
Musik utvecklas självklart, men inte är det säkert att den blir bättre. Bara annorlunda.
Hur definierar man bättre? Malmsten ansågs väl vara supergitaristen nummer 1 ett tag. Men inte är han bättre än någon annan. Koolt influerad av klassisk gitarr, snabb som tusan, men inte fasen är han bättre än t.ex. Clapton.

Ursäkta jag kanske formulerade mig lite fel, självklart menade jag ju tekniskt bättre.

Yngwie Malmsteen, Jason Becker, Steve Vai och Joe Satriani med flera anses vara "världens bästa tekniskt sett gitarrister", däremot så har ju inte teknik något att göra med hur bra gitarrist man är I MIN MENING, utan det som räknas är känslan, och precis som du har skrivit så är de bästa gitarristerna i hela världen i mitt tycke Slash, Eric Clapton, Steve Vai, Stevie Ray Vaughn, Marty Friedman. Har säkerligen glömt någon nu.

Dock är nog den mest komplette gitarristen i världen, om man ser till både tekniskt och känsla, Steve Vai. Ta en lyssning på hans "For the love of God" och hör hur bra han blandar både teknik och känsla.

Allt detta är självklart bara mitt egna tycke, så ingen får ju ta illa upp.. wink

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
516920
January 21, 2004 - 10:29 am
sp_Permalink sp_Print

Jiggly wrote:
Ursäkta jag kanske formulerade mig lite fel, självklart menade jag ju tekniskt bättre.

Yngwie Malmsteen, Jason Becker, Steve Vai och Joe Satriani med flera anses vara "världens bästa tekniskt sett gitarrister", däremot så har ju inte teknik något att göra med hur bra gitarrist man är I MIN MENING, utan det som räknas är känslan, och precis som du har skrivit så är de bästa gitarristerna i hela världen i mitt tycke Slash, Eric Clapton, Steve Vai, Stevie Ray Vaughn, Marty Friedman. Har säkerligen glömt någon nu.

Dock är nog den mest komplette gitarristen i världen, om man ser till både tekniskt och känsla, Steve Vai. Ta en lyssning på hans "For the love of God" och hör hur bra han blandar både teknik och känsla.

Allt detta är självklart bara mitt egna tycke, så ingen får ju ta illa upp.. wink

Har lyssnat en del på Steve Vai, men jag tycker han är lite trist. Precis som att Malmsten är trist i längden. Marching Out var den enda skivan som höll. Resten är ju sömnmedel. Att sedan Vai var med i en film med Ralph Macchio gör ju inte saken bättre...;)

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
516969
January 21, 2004 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Peter@20ghz wrote: Kontrar med 70-80
Dock gjordes en del bra plattor i början på 80-talet, men anser inte att Hårdrocken var som bäst då utan bara att några lyckades få till ett par bra album.
Men som generell tidsepok så skulle jag vilja säga att 70-talet bjöd på den bättre hårdrocken.

Håller med fullständigt.
Lyssnar jag på hårdrock så är det med största sannolikhet hårdrock från de tidsepokerna, annars lyssnar jag inte på det.

Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
517034
January 21, 2004 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Jiggly] Ursäkta jag kanske formulerade mig lite fel, självklart menade jag ju tekniskt bättre.

Har lyssnat en del på Steve Vai, men jag tycker han är lite trist. Precis som att Malmsten är trist i längden. Marching Out var den enda skivan som höll. Resten är ju sömnmedel. Att sedan Vai var med i en film med Ralph Macchio gör ju inte saken bättre...;)

Tycker att Malmsteen och Vai är två riktigt riktigt duktiga kompositörer, jag ser dom mer som nutidens Beethoven och Mozart ungefär.

Malmsteens bästa skiva var hans första, "Rising Force". Maken till upplyftande och bländande gitarrspel är svårt att hitta.
Vais bästa skiva är absolut "7th Song". Otroligt mycket känsla i låtarna, speciellt "For the love of God" och "Tender Surrender", vilken den sistnämnda låten han har fått många utmärkelser för..

Är man gitarr-freak så är man.. 🙄

Arne_Garflak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 916
517250
January 21, 2004 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket svår fråga, men jag tror nog att jag gillar 80-90-talet mest.
Lyssnar helst på Sepultura, men gärna Def Leppard, Overkill, Manowar och Mötley Crüe.

caged
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1576
517358
January 21, 2004 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jiggly wrote: [quote=caged][quote=wolfbane][quote=caged]Hårdrocken är som bäst nu. Blah, gammal musik. Va är det?

Det är där det du lyssnar på nu kommer ifrån... 😉
(Därmed inte sagt att man behöver gilla musiken)

Jo iofs, men den är ju uppdaterad. Vem använder win95 nu för tiden? =)

Det går inte riktigt tänka likadant som med musik. Datorerna utvecklas ju hela tiden och det blir bättre grejer, MEN det gör ju det inte i musiken. Visst, musikerna blir ju duktigare och duktigare, men det är skillnad på känsla och uppfinningsrikedom, oberoende vilken "tid" musiken är gjord. Hoppas någon fattade då jag är 1 min ifrån att lägga mig.. wink

Det går visst att tänka likadant. 80-tals rocken var lite sämre så nur har man utvecklat den lite och gjort den bättre. Se, nu tänkte jag så. =)

Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
517361
January 21, 2004 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

caged wrote: [quote=Jiggly][quote=caged][quote=wolfbane][quote=caged]Hårdrocken är som bäst nu. Blah, gammal musik. Va är det?

Det är där det du lyssnar på nu kommer ifrån... 😉
(Därmed inte sagt att man behöver gilla musiken)

Jo iofs, men den är ju uppdaterad. Vem använder win95 nu för tiden? =)

Det går inte riktigt tänka likadant som med musik. Datorerna utvecklas ju hela tiden och det blir bättre grejer, MEN det gör ju det inte i musiken. Visst, musikerna blir ju duktigare och duktigare, men det är skillnad på känsla och uppfinningsrikedom, oberoende vilken "tid" musiken är gjord. Hoppas någon fattade då jag är 1 min ifrån att lägga mig.. wink

Det går visst att tänka likadant. 80-tals rocken var lite sämre så nur har man utvecklat den lite och gjort den bättre. Se, nu tänkte jag så. =)

Jo, fast datortekniken utvecklas hela tiden, det gör inte instrumenten. wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 293
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL