April 16, 2004
Vet inte om trån igentligen bör vara på vetenskaps avdelningen men här är den, kan man teoretisk sätt få håret (på huvet) att växa snabbare, tror inte att shampo och sånt funkar men kanske om man käkar det dubbla av RDI (rekomenderat dagligt intag) av vitaminer kanske skulle funka eller?
November 26, 2002
Se till att klippa det med jämna mellanrum så växer det fortare. Om du inte klipper så splittras ändorna och nöts och det tar längre tid innan det blir långt.
Min sambos syster har egen salong och även min sambos brors fru har frisörsalong. Mycket praktiskt för mig!!! 😀
May 10, 2002
John_lz wrote: Se till att klippa det med jämna mellanrum så växer det fortare. Om du inte klipper så splittras ändorna och nöts och det tar längre tid innan det blir långt.
Min sambos syster har egen salong och även min sambos brors fru har frisörsalong. Mycket praktiskt för mig!!! 😀
stor mytvarning på det där säger jag bara :bok: något såna som John_lz sambos syster sprider för att få mer kunder
September 28, 2002
November 26, 2002
Ruskis wrote: Det är en myt att håret växer fortare för att man klipper det.Håret vet väl inte hur långt det är,det är döda celler som växer i en relativt konstant fart.Samma som myten att man blir hårigare om man börjar raka benen.
Det är ingen myt. Tänk själv, om du inte klipper håret så splittras ändorna efter ett tag. Så långt håller du väl med, det är ju trots allt fakta. Splittrade ändor nöts mycket fortare och trots att hårstråna växer i samma takt så nöts ändan fortare. Om du däremot klipper bort bara yttersta topparna med jämna tidsintervall så nöts det inte lika fort och hårstrået bli längre.
Min sambos syster behöver inte sprida ngn myt för att få fler kunder, hon har mer jobb än hon vill ha. Hon är snäll och klipper mig på sin fritid för det finns nästan aldrig lediga tider i hennes schema med mindre än att jag hör av mig minst en månad innan.
September 11, 2002
John_lz wrote: [quote=Ruskis]Det är en myt att håret växer fortare för att man klipper det.Håret vet väl inte hur långt det är,det är döda celler som växer i en relativt konstant fart.Samma som myten att man blir hårigare om man börjar raka benen.
Det är ingen myt. Tänk själv, om du inte klipper håret så splittras ändorna efter ett tag. Så långt håller du väl med, det är ju trots allt fakta. Splittrade ändor nöts mycket fortare och trots att hårstråna växer i samma takt så nöts ändan fortare. Om du däremot klipper bort bara yttersta topparna med jämna tidsintervall så nöts det inte lika fort och hårstrået bli längre.
Min sambos syster behöver inte sprida ngn myt för att få fler kunder, hon har mer jobb än hon vill ha. Hon är snäll och klipper mig på sin fritid för det finns nästan aldrig lediga tider i hennes schema med mindre än att jag hör av mig minst en månad innan.
Jo men det VÄXER ju inte snabbare bara för att det NÖTS långsammare... det är två olika saker.
Precis som du säger så är det nödvändigt att toppa håret om man har långt hår. Annars klyvs topparna mer och mer, och nöts snabbare.
Så om man klipper topparna då och då får man i det långa loppet långt hår snabbare. Men håret växer lika snabbt för det
Det är alltså fortfarande en myt att hår växer snabbare om man rakar/klipper det ibland.
Det är däremot inte en myt att långt hår blir ännu längre snabbare om man klipper topparna då och då. Men som sagt - håret växer inte snabbare för att man klipper topparna.
February 26, 2003
Snorch wrote: Nu när vi är inne på hår så.. 🙂
Hur kommer sig det att ex ögonfransarna bara växer till en viss längd?
Har bränt bort mina ett antal gånger men de växer ut till samma längd igen och sen slutar de växa.. varför?
Min gissning är att hårsäcken bara producerar en viss mängd hår sen tappar men det strået...
1 Guest(s)