January 14, 2002
http://hem.bredband.net/morren.....renror.WMV
man skulle kunna tro att det är en STCC bil som kommer på vägarna när man hör den =)
June 28, 2001
bah, min volvo låter tufft när man öppnar luftburken och skruvar av avgasröret efter grenen.
BRRRRRRRRRRRRRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖM ekar det mellan villorna, är det ett jetplan ? är det en raket? är det en formel1bil ?
Nej det är en beache Volvo 740 stylad med rost som går sämre än en amason på 2½! burk !
January 14, 2002
Gueno wrote: [quote=Quarzi][quote=Tindy]Vad är det för j**la bil, en opel?
honda civic
Tyckte det såg ut som en Fååård Focus. 🙂
Inte min typ av ljud..
Jag går mer igång på V8 muller.
det hör jag varje dag så gott som 8) bara att gå ned i garaget och starta gamla bettan 😀
January 23, 2002
Hehe, typiskt ljud för en Honda-fyra med Vtec det där. 🙂
Helt sanslöst ljud i de motorerna när Vtecen går in, speciellt om man har öppet filter och sportavgas på dem.
Fast med lite vilja så kan en fyra utan Vtec låta rätt gott den med, har en polare som kör en trimmad CRX utan Vtec men den låter fasen som om den har det fast den är på konstant istället för att gå in vid ett visst varvtal. 😀
January 23, 2002
Mind wrote: hur funkar Vtec tekniken ?
http://auto.howstuffworks.com/.....ion229.htm
http://www.honda.se om Honda Civic wrote: Varje motor
behöver en blandning av bränsle och luft för att
kunna fungera. Ju mer luft desto mer bränsle
kan den förbränna och desto större effekt kan
den utveckla. Men medan bränslet sprutas in
mekaniskt måste luften sugas in på naturligt
sätt via ventilerna.
Vissa tillverkare använder turboladdare för att
pumpa in luft under tryck: det fungerar bra vid
höga varvtal men vid låga hastigheter blir
motorn rå och ineffektiv, och själva turbon
bidrar med oönskad vikt och komplexitet.
Vår unika lösning är elektroniskt kontrollerad
variabel ventilinställning och öppning –VTEC
(Variable Timing Electronic Control).
Det låter komplicerat, men i själva verket är det
mycket enkelt. Vid låga varvtal släpper
ventilerna endast in mycket små mängder med
luft för att motorn ska fungera mjukt och
ekonomiskt. När varvtalet ökar lyfts ventilerna
högre och är öppna under en längre tid så att
mer luft sugs in och motorn producerar mer
kraft. I en konventionell motor är ventilerna
öppna under ett fast tidsintervall och mängden
luft som sugs in i motorn kan inte optimeras för
alla varvtal. Det gör motorn mindre effektiv och
den förlorar kraft vid högre varvtal. I en Honda
VTEC-motor ändras både ventilinställning och
öppning automatiskt i takt med varvtal och
belastning så att motorn blir både kraftfull och
ekonomisk.
Den lättaste och kraftfullaste versionen,
specialutvecklad för Type-R, producerar
maximala 200 hk vid 7400 varv/min och
skjuter iväg Type-R från 0 - 100 km/h på
endast 6,6 sekunder.
Orkade inte förklara med egna ord.
January 23, 2002
Honda hade patent på system fram tills för några år sedan så nu finns det i flertalet bilar på marknaden fast i många fall lite omarbetat för att passa motorkarraktären som den tillverkaren ville ha, de flesta tillverkare vill inte som Honda ha högvarviga motorer som nästan är som motorcykelmotorer i beteendet. 🙂
En annan bil som inte är en Honda men som snabbt fick tekniken i sig när patentet släpptes och fungerar precis som Honda är senaste generationen av Toyota Celica.
3 Guest(s)