July 27, 2002
Tyckte ni om filmen?
Jag frågar er som är lite intresserad av Harry Potter och inte dem som bara konstaterar att något är dåligt och sen håller fast vid det.
Själv tycker jag den var sådär, inte dålig direkt men de har "klämt" ihop så mycket till en "liten" film.
Bok 1 och 2 var relativt kort så filmerna var okej gentemot böckerna, men då 3an är längre så blir det inte så bra. :p
Och böckerna efter det är ju MYCKET längre, filmerna kommer typ suga. 😛
March 31, 2004
July 17, 2002
Jag tycker att den hade sina poänger. Stundtals tjöt man ju av skratt.
Det jag inte gillar dock är att den här, liksom de två tidigare är alldeles för morbida för att vara en barnfilm. 7-åriga ungar sitter och tycker att det är det häftigaste i världen. Visst, de förstår kanske inte allt, men det gör garanterat 10-åringarna... Det är schyssta filmer, men inte för barn.
Sen så har vi ju det här med att det mesta är ett enda stort plagiat.
(varning för spoiler!)
Ta t ex elevernas "monsterbok". När den börjar flappa hos Potter på det där hotellet så är det en exakt kopia av boken Necronomicon i Army of Darkness.
Sedan har vi ju dementorerna. Nazgûler någon? Alltså ringvålnaderna i Härskarringen.
När Potter ligger döende vid sjön räddas han av ett starkt ljussken och en varelse som jag tycker drar tankarna direkt till att de har plagierat en hel scen ur anime-filmen "Princess Mononoke", där samma sak händer på samma sätt, i nästan samma miljö.
Det var likadant med de två andra filmerna, det var hur många scener som helst som var direkt plagierade från andra filmer. Tråkigt när sånt händer något som annars hade varit en så bra film.
August 20, 2001
Jo precis som du tycker Callister så var den lite komprimerad... Det beror lite på att i de två första filmerna har de redan presenterat de flesta karraktärer/omgivningar så därför kan de köra igenom med historien.
Men de kunde ju faktiskt dragit ut filmen till ca 3h så att de fick med quiditchfinalen...
November 6, 2001
The Whistler wrote: Jag tycker att den hade sina poänger. Stundtals tjöt man ju av skratt.
Det jag inte gillar dock är att den här, liksom de två tidigare är alldeles för morbida för att vara en barnfilm. 7-åriga ungar sitter och tycker att det är det häftigaste i världen. Visst, de förstår kanske inte allt, men det gör garanterat 10-åringarna... Det är schyssta filmer, men inte för barn.
Sen så har vi ju det här med att det mesta är ett enda stort plagiat.
(varning för spoiler!)
Ta t ex elevernas "monsterbok". När den börjar flappa hos Potter på det där hotellet så är det en exakt kopia av boken Necronomicon i Army of Darkness.
Sedan har vi ju dementorerna. Nazgûler någon? Alltså ringvålnaderna i Härskarringen.
När Potter ligger döende vid sjön räddas han av ett starkt ljussken och en varelse som jag tycker drar tankarna direkt till att de har plagierat en hel scen ur anime-filmen "Princess Mononoke", där samma sak händer på samma sätt, i nästan samma miljö.
Det var likadant med de två andra filmerna, det var hur många scener som helst som var direkt plagierade från andra filmer. Tråkigt när sånt händer något som annars hade varit en så bra film.
Om jag inte minns fel från boken så är ju poängen med hans patronum att hjorten springer runt och stångar bort dementorerna (vilket även beskrivs i bok 5). I filmen står den bara still och lyser lite...
Dessutom var Lupin den fulaste varulv jag någonsin sett, såg mer ut som Gollum...
[/nörd mode]
Men över lag tyckte jag faktiskt filmen var bra, trots visa pinsamt dåliga delar.
May 17, 2002
Hmm, och det är lagligt eller?
Tycker annars att filmen var den bättre av de tr filmerna. För första gången så var det lite dialog. Mem om man gämför dem böckerna så har filmerna inte en chans.
2 Guest(s)