January 5, 2002
Delph1: Ok, då har jag väl det. Dock är jag knappast ensam om att tycka så, jag är definitivt inte den ende i landet som skulle gå upp i taket om dottern släpade hem en mörkhyad.
sPaZz: Visst, anser du att det går över gränsen för vad som är tillåtet så kommer jag att respektera det - men jag anser inte att jag förolämpat någon. Hur som helst, nu lägger vi ner det här.
Förresten, se, jag har inte en enda gång brukat ordet neger, som folk annars gnäller så mycket om :p
September 11, 2002
Har kompisar som jobbat på Hassela Gotland och har själv arbetat på liknande ställen. Hur bra det fungerar beror helt och hållet på hur välorganiserad och strukturerad personalstyrkan är, vilka arbetsmetoder som används och så vidare. Det räcker inte bara med att ha en viss personlighet för att vara lämplig. Är det som det ska finns det välprövade handlingsplaner och metodiker som används och utvärderas regelbundet. Utan utvärderingar går det inte att påvisa att metoderna ger något resultat, och kan man inte påvisa resultat så tycker inte jag att enheten är berättigad.
Jag tycker Hassela fungerar bra och är en hjälp för många. Att någon har varit boende på ett Hasselakollektiv gör inte att jag bedömer den personen annorlunda. Det är ju hur personen fungerar i nuet som är viktigt.
January 12, 2004
Bar-Code wrote: Har kompisar som jobbat på Hassela Gotland och har själv arbetat på liknande ställen. Hur bra det fungerar beror helt och hållet på hur välorganiserad och strukturerad personalstyrkan är, vilka arbetsmetoder som används och så vidare. Det räcker inte bara med att ha en viss personlighet för att vara lämplig. Är det som det ska finns det välprövade handlingsplaner och metodiker som används och utvärderas regelbundet. Utan utvärderingar går det inte att påvisa att metoderna ger något resultat, och kan man inte påvisa resultat så tycker inte jag att enheten är berättigad.
Jag tycker Hassela fungerar bra och är en hjälp för många. Att någon har varit boende på ett Hasselakollektiv gör inte att jag bedömer den personen annorlunda. Det är ju hur personen fungerar i nuet som är viktigt.
Får man fråga var?
Dehman wrote: Jag känner väldigt många som suttit där. Många från Eslöv har varit där. :S
En kille berätta om man gjort något dumt så fick man gå väldigt många kilometer rakt ut i skogen på småstigar och sitta i en stuga utan TV eller något bekvämligt tills man sade vem som varit med eller erkände. Sen ska de ha haft eller har någon form av Hassela skola i Eslöv också har jag för mig.
Ah, dom härliga och beryktade fjällmarscherna... :bgrin:
Hur går det för dom idag?
Hur är deras syn på kollektivet idag?
Jag vet att de flesta som det går bra för, dom ser tillbaka med orden "Det var bra, lärorikt och kul, men aldrig i helvetet att jag gör om det"...
March 23, 2004
snyde wrote: Om min framtida son blivit tillsammans med en tjej som suttit på ungdomsanstalt hade jag väl inte gjort så mycket, förmodligen bara frågat honom varför han gått och blivit tillsammans med någon misslyckad brud istället för en vanlig, trevlig tjej.
Om min framtida dotter släpat hem någon föredetta ligist hade jag nog varit lite hårdare, vill ju knappast att hon ska råka illa ut eller hamna på fel spår - man blir ju som man umgås. Om jag fått veta att killen suttit på ungdomsanstalt hade jag garanterat hållt ögonen på honom - men i slutändan, så länge hon inte drar hem en "mörkhyad" eller något är det lugnt med mig så länge killen inte uppvisar negativa tendenser.
Får man fråga VAD du har emot mörkhyade?
June 28, 2001
richardb wrote: [quote=snyde]Om min framtida son blivit tillsammans med en tjej som suttit på ungdomsanstalt hade jag väl inte gjort så mycket, förmodligen bara frågat honom varför han gått och blivit tillsammans med någon misslyckad brud istället för en vanlig, trevlig tjej.
Om min framtida dotter släpat hem någon föredetta ligist hade jag nog varit lite hårdare, vill ju knappast att hon ska råka illa ut eller hamna på fel spår - man blir ju som man umgås. Om jag fått veta att killen suttit på ungdomsanstalt hade jag garanterat hållt ögonen på honom - men i slutändan, så länge hon inte drar hem en "mörkhyad" eller något är det lugnt med mig så länge killen inte uppvisar negativa tendenser.
Får man fråga VAD du har emot mörkhyade?
håll dig till tråden.
jag känner en som åkte in på nått hem för att hans morsa tyckte han var jobbig, fanns massa knäppa mäniskor där, och dom sk skötarna var verkligen blåsta enligt berättelserna.
jag tror att hemmen kan vara bra men allting ligger på folket som jobbar där.
December 18, 2001
Hur fan kan jag ha missat den här tråden. Jag som bott i Hassela i 20 år typ. Inte på kollektivet då utan i byn Hassela som ligger mitt ute i skogen i hälsingland 5 mil från sundsvall. Det var där jag bodde som det hela startade å nu finns det tydligen en massa "hassela kollektiv" överallt.
Tycker det verkade som att "kollektivarna" hadde det ganska bra ja. dom gick i skolan och på bio på söndagar m.m. fast lite stökiga va dom oxå. vissa av dom iaf.. dom flesta är jätte trevliga.
Det va bla en som slog sönder en ruta på konsum en kväll, hoppade in och snodde en glass å sen gick han ut och väntade på att dom skolle komma och hämta honom. =)
August 16, 2002
mm asså vi har en stuga där i hassela, och en gång när vi var o handlade på typ konsum så kom det en bil med hassela-ungar o parkerade utanför konsum... dom skulle typ handla eller nåt, men det roliga var att det var en vuxen eller whatever per unge... asså dom trodde att ungarna skulle sno nåt om dom var utan uppsikt...
August 8, 2003
Man kan läsa "Bakom vår blindhet, röster från Hassela" av Kristian Tilander om man vill veta lite om vilka människokränkande saker Hassela pysslat med, visserligen saker som hände för ett tag sedan, men ändå intressant läsning.
Hassela är väl annars kända för lite sektliknande metodik.
Från Tidskriften "Alkohol & Narkotika (nr 3/99):
"Företrädare för Hassela menar att de "lyckas med ungefär 80 procent av ungdomarna". Ny forskning visar emellertid att 75 procent av ungdomarna har återfallit i brott eller är döda åtta år efter avslutad behandling. "
Mao så fungerar det mindre bra. Det finns många som varit där som blivit mer eller mindre förstörda..
January 12, 2004
MrWeizel wrote: Får man fråga vad bakgrunden till din undran är? 🙂
Har jobbat på ett av kollektiven själv.
Vurt wrote: Man kan läsa "Bakom vår blindhet, röster från Hassela" av Kristian Tilander om man vill veta lite om vilka människokränkande saker Hassela pysslat med, visserligen saker som hände för ett tag sedan, men ändå intressant läsning.
Hassela är väl annars kända för lite sektliknande metodik.
Från Tidskriften "Alkohol & Narkotika (nr 3/99):
"Företrädare för Hassela menar att de "lyckas med ungefär 80 procent av ungdomarna". Ny forskning visar emellertid att 75 procent av ungdomarna har återfallit i brott eller är döda åtta år efter avslutad behandling. "
Mao så fungerar det mindre bra. Det finns många som varit där som blivit mer eller mindre förstörda..
Kristian Tilander är väl inte den mest pålitliga när det gäller detta.
Han var där i någon timme, gillade inte det han såg och valde att interviuva dom som inte hade "klarat" sig om man säger så.
Dom hade knappast något positivt att säga om stället.
sedan vet jag inte hur många som klarar sig idag, men dom har haft den högsta andelen i procent vet jag iaf, och det var siffror från ett annat håll.
Man kan kort och gott äga att det dom gör är det att dom "bryter ner" dom som kommer dit, för att sedan "bygga upp" dom igen.
Samt ger dom helt nya och normala erfarenheter av olika slag.
Deras metodik bygger på militärens, han som startade är en gammal kapten.
Dom är inte för alla, för det är inte alla som kan klara av deras "utbildning", men den funkar och är bra, annars hade dom inte funnits sedan 1969.
October 13, 2003
Inte konstigt att ingen vågar uttrycka sig i dagens samhälle! När Snyde sa vad han tyckte så hoppade alla på honom och klagade, han får väl ha sin egen åsikt även om den kanske inte behöver tas upp här.
Ni skulle nog bli förvånade över hur många det är som håller med honom.
January 12, 2004
Strasser wrote: Inte konstigt att ingen vågar uttrycka sig i dagens samhälle! När Snyde sa vad han tyckte så hoppade alla på honom och klagade, han får väl ha sin egen åsikt även om den kanske inte behöver tas upp här.
Man kan uttrycka sig på bra sätt och dåliga sätt.
October 25, 2003
obelix wrote: [quote=Strasser]Inte konstigt att ingen vågar uttrycka sig i dagens samhälle! När Snyde sa vad han tyckte så hoppade alla på honom och klagade, han får väl ha sin egen åsikt även om den kanske inte behöver tas upp här.
Man kan uttrycka sig på bra sätt och dåliga sätt.
Sånt där behöver man inte prata om här.
Antagligen så har han vänner som han kan snacka med.
2 Guest(s)