November 11, 2002
Tycker du också att vi börjar halka efter när det gäller kvalitén på TV-bilden och TV-ljudet? I USA och Japan har man något som kallas för HDTV (High Definition TV) vilket bland annat innebär digitala sändningar i mycket högre upplösning och med digital ljud (Dolby Digital).
Personligen tycker jag att det vore bäst om hela Europa enades om att införa HDTV även här. Frågan har varit uppe hos bland annat SVT och EU under sent 80-tal och tidigt 90-tal men man har inte trott att konsumenterna velat ha HDTV.
Förutom att man får bättre bild på TV-sändningar är ju en positiv bieffekt att TV-out plötsligt kan bli mycket bättre.
Vill du vara med och visa att det faktiskt finns ett intresse? Skriv då på här:
http://www.petitiononline.com/.....ition.html
Jag är också väldigt tacksam om länken sprids vidare!
Det finns lite bildmaterial här: http://www.haenel.nu/hdtv/
May 9, 2001
Jag är också för HDTV men först måste ju merparten av befolkningen få digitaltv.
Det kommer att dröja några år till innan de stänger ner de analoga kanalerna helt.
Dessutom så måste man ju köpa en ny och förmodligen dyr HDTV (själva apparaten) för att kunna utnyttja formatet.
November 11, 2002
Jag tror att det kommer att dröja ganska många år innan HDTV blir verklighet ifall man inte tror att det finns ett intresse. Idag klarar de flesta plasma-TV och projektorer av HDTV. Allt de behöver är en digitaldekoder som kan ta emot HDTV.
Visst är dessa apparater dyra idag men priserna går märkbart ner varje år och man sätter ju inte en standard för att den enbart skall täcka dagens behov. Meningen är ju trots allt att den skall klara av kraven de kanske närmsta 20 åren.
Personligen tror jag att digitalTVs problem idag är att det erbjuder för lite. Med HDTV hade det varit en enorm skillnad i bildkvalité och även i ljudkvalité.
November 13, 2001
Anledningen är väl bl.a att HDTV kräver betydligt mer bandbredd? Och givetvis att folk måste köpa nya tv-apparater. Som det är nu så utnyttjar varken kabel-tv eller det marksända nätet de vanliga tv-apparaterna fullt ut. Jämför bara en tv med digitalbox eller en film från dvd med t.ex 4:an via kabel. Skillnanden är markant. Så steg nr1 vore ju att förbättra signalkvaliteten innan man inför nya dyra system.
November 16, 2002
rsastin wrote: [quote=Metz]läs en bok istället för att bara kolla på tv =)
Och varför sittter du vid datorn och surfar då? Inte mycket bättre än sitta vid TV:n.
för att det e kul att surfa ,spela spel och göra sånt som inte får nämnas men kolla på tv det e inte så jätte kul om det nu inte går en bra film vilket det sällan gör
1 Guest(s)