March 1, 2006
Hej,
jag är ny här inte helt dock. Har under en längre tid läst på detta forum och äntligen bestämt mig för att registrera, därför jag tycker det är trevlig stämmning här och vettiga diskussioner samt åsiker.
Min försat tråd tänkte jag skulle handla om ett samhällsproblem, tycker det diskutera alldeldes för lite om Arika, knappt man hör det från Tv, nyheter eller radio.
Häromdagen läste jag denna artikel, tyckte den var väldigt intressant. Dels för att vi faktiskt har stöttat ett dikaturland med våra pengar(närmare 65miljoner) som har gått till vapen och krig.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslin.....8;a=513855
Tycker det är så himla sjukt att man har givit bistånd till ett diktatur-land, det var faktiskt nydligen de frysta pengarna.
Det värst är att Sverige(SIDA) lade nästan mest pengar på Uganda, borde man inte hellre satsa på Sydafrika där det faktiskt är skett framsteg?
May 15, 2005
Men hjälper bidrag verkligen? Blir det inte så att de som får pengar och en vettig utbildning flyttar ut från sina byar där de växt upp för att få jobb i städer/andra länder. Då går ju hembyn miste om den positiva effekten av pengarna.
Är det ens så? Bara en tanke från min sida 😛
March 1, 2006
Kan mycket väl stämma, aldrig tänkt så. Men mer in på detta med diktatur, vi har ju stöttat de med massa pengar och de sägs ju att aids har hjälpt, men egentligen hur kan vi veta att de som står på papper faktiskt stämmer. Diktaturen kan ju lika gärna fuffla med siffror.
Janne_ wrote: Bidrag hjälper, bevis på detta är ju sydafrika. 🙂
???
Enda skillnaden där nere är väl att apartheiden avskaffats officiellt..
Annars blomstrar väl nog korrumptionen i samma välmåga som tidigare.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 15, 2005
Janne_ wrote: undra varför de aldrig kollat vart pengarna går tidigare
Därför att det är dyrt och svårt.
Pengar som staten skickar gör de nog till viss del för att fiska röster. Och vi övriga svenskar skänker pengar för att bota vårt dåliga samvete för att vi har det så bra.
July 14, 2003
Är väl bättre att vi fixar upp Sverige än att ge pengarna till Afrika, där har det inte hänt något på dom 50 åren vi pumpat in pengarna eftersom det är korrumperat osv. det enda dom vill verkar vara och kriga osv. Bättre som sagt att fixa till våran sjukvård/skola/omsorg/polis!
1 Guest(s)