March 5, 2005
Lite "klipp och klistra" från sweclockers.se
EU diskuterar just nu huruvida all telefon- och Internettrafik ska lagras längre perioder. Tanken bakom detta är att "terrorister" lättare ska upptäckas. I alla fall var den ursprungliga tanken nu.
"Nu försöker skiv- och filmindustriorganisationen CMBA, Creative and Media Business Alliance, smyga in ett lagförslag så Internettrafiken som lagras inte bara används mot terrorismen, utan även för att hitta fildelare. CMBA föreslår även att avlyssnad trafik ska användas för att sätta dit alla möjliga former av brott. Ju fortare fildelning kan associeras direkt med terrorism desto bättre enligt skiv- och filmindustrin.
Kombinerat med ett annat lagförslag, IPRED2, som tvingar polisen att arbeta direkt med mediaföretagen och ge dessa företag tillgång till polisens data, har skiv- och filmindustrin inte bara direkt tillgång till hela Europas internettrafik utan även makt att åttala de som sysslar med, och de som förespråkar, fildelning.
Oavsett vad man tycker om fildelning så kan det inte vara bra att ge privata företag möjlighet att avlyssna hela europas Internettrafik. Läs mer om detta hos Open Rights Group."
Wow !!! Vad händer med världen idag ?? Ska vi bara titta på när våra rättigheter urholkas allt mer ? Varför inte sätta en kamera i min sovrum också ?? För he**ete varför stanna där, sätt dit lite mikrofoner också så att staten kan lyssna på mina samtal också ??? På detta vis kan dom låsa in mig (eller helt enkelt avrätta mig) om jag är missnöjd med deras politik ? Vart går gränsen. Fan vad ARG MAN BLIR... Vad tycker ni där ute ? Jag VILL INTE ha nåt slags dold nord korea regim I EU.....verkligen inte
March 5, 2005
ViU wrote: Så länge du inte gör något olagligt har du inget att vara rädd för 🙂
Det var verkligen djupt :arg: Så du har inget emot att jag läser dina brev, kollar på dig och frugan/flickvän/pojkvän, lyssnar på era samtal, kollar hur mycket du tjänar, kontrollerar vilka förenningar du är med i, rotar i din dator, läser din dagbok osv. Eftersom du är laglydig så spelar det ingen roll eller ?
TÄNK, innan du svarar...
March 5, 2005
squarepusher wrote: Då ser man till att kryptera all trafik så kan dom avlyssna bäst fan dom vill
Bra initiativ där men är rädd att dom krypteringsprogramm vi har tillgång till är ingen match för den enorma datorkraften och kompetensen dom har till sitt förfogande (kryptoanalytiker osv) plus att det finns sk "bakdörrar" inbyggda i en del kryptoprogram så att säkerhetjänster kan läsa krypterade filer utan ansträngning 😕
May 29, 2001
Redzo wrote: [quote=squarepusher]Då ser man till att kryptera all trafik så kan dom avlyssna bäst fan dom vill
Bra initiativ där men är rädd att dom krypteringsprogramm vi har tillgång till är ingen match för den enorma datorkraften och kompetensen dom har till sitt förfogande (kryptoanalytiker osv) plus att det finns sk "bakdörrar" inbyggda i en del kryptoprogram så att säkerhetjänster kan läsa krypterade filer utan ansträngning 😕
Nja, tror du att dom har resurser att sitta och dekryptera data från en enskild person som kör med 1024 bitars AES kryptering, du det finns inte en chans. Dessutom när det gäller bakdörrar så köper jag det inte, eftersom dom flesta krypton baseras på opensource kod.
April 23, 2003
Redzo wrote: Bra initiativ där men är rädd att dom krypteringsprogramm vi har tillgång till är ingen match för den enorma datorkraften och kompetensen dom har till sitt förfogande (kryptoanalytiker osv) plus att det finns sk "bakdörrar" inbyggda i en del kryptoprogram så att säkerhetjänster kan läsa krypterade filer utan ansträngning 😕
Med riktigt starka lösenord blir det nästan omöjligt att bruteforce:a oavsett vad för processorkraft man har tillgång till.
Dessutom, det kan inte finnas bakdörrar i många krypteringsprogram. Om det existerar en bakväg i något program och en säkerhetstjänst använder sig av den, får ju troligen allmänheten reda på det och skippar därför just det programmet. Det bästa är väl egentligen att bara använda sig av opensource-verktyg, då är det ju ganska rejält svårt att få in nån sådan slags bakdörr där i.
EDIT: http://www.dataretentionisnoso.....ution.com/ <-- handlar om topic.
January 28, 2004
Om du nu vill ha lite konspirationsteorier så har USA avlyssnat europeiska företagshemligheter och gett dom till amerikanska företag gratis för att öka dom amerikanska företagens konkurrenskraft.
Det var nog det pompougnac menade med Echelon som om jag inte minns fel är namnet på spionutrustningen.
March 5, 2005
Pojo wrote: Vill dom lagra all trafik på internet... Låt dem göra det. Vem skulle ha tid att gå igenom allt.
Orka bry sig.
Datorer går igenom ALLT ! Du kanske börjar bry dig när nån sparkar in dörren, beslagtar din dator eller låser in dig för att du har laddat ner "en förbjuden fil" :arg:
Sorglig att du tror att dom har nissar som läser igenom folks epost.
January 20, 2003
Multiface wrote: Om du nu vill ha lite konspirationsteorier så har USA avlyssnat europeiska företagshemligheter och gett dom till amerikanska företag gratis för att öka dom amerikanska företagens konkurrenskraft.
Det var nog det pompougnac menade med Echelon som om jag inte minns fel är namnet på spionutrustningen.
Jupp... synnerligen intressant teori som behandlats i nåt avsnitt av illustrerad vetenskap eller dylikt har jag för mig.
December 25, 2000
Redzo wrote: [quote=squarepusher]Då ser man till att kryptera all trafik så kan dom avlyssna bäst fan dom vill
Den vanligt använda algoritmen som det kanske finns en bakdör i skulle vara DES, eftersom den är hemlig och utvecklad av någon myndighet i USA som tog en algoritm IBM utvecklat och "försvagade" den.
Dock är t.ex. AES som är "efterföljaren" och starkare helt fri och öppen så du är väldigt välkommen att leta efter bakdörrar i den. Dock blir om jag inte missminner AES ganska värdelös när det kommer kvantdatorer eftersom de är väldigt duktiga på att räkna ut primtal som AES bygger på.
Angående mitt första inlägg så var det bara ironi, jag är emot alla sorters övervakning av icke-misstänkta personer.
1 Guest(s)