March 20, 2003
tror det är 6 verser
i lumpen sjöng vi de fyra första varje kväll........snyft.....det var fina tider
January 3, 2001
Tror minsann att det där är något av en skröna. Du gamla du fria har med säkerhet 2 verser. Det finns en 3:e och 4:e vers men hurvida de har varit med från början vet jag inte och de finns många som tvistar om hur det egenteligen är. Sen så kan det va värt att veta att du gamla du fria inte är Sveriges nationalsång officiellt. Tilläggas kan att du fria från början var du friska men ändrades sedemera av upphovsmannen Richard Dybeck och att texten skapats till en folkmelodi från västmanland, men det visste du säkert redan.....
December 22, 2000
Du gamla du fria, du fjällhöga nord
Du tysta du glädjerika sköna
Jag hälsar dig vänaste landet upp på jord,
Din sol din himmel din ängder gröna,
Din sol din himmel din ängder gröna
Du tronar på minnen från fornstora dar,
Då ärat ditt namn flög över jorden
Jag vet att du är och förblir vad du var
Ja jag vill leva jag vill dö i norden
Ja jag vill leva jag vill dö i norden
Jag städes vill tjäna mitt älskade land
Dig trohet till döden vill jag svära
Din rätt skall jag värna med håg och med hand
Din fana högt din bragderika bära
Din fana högt din bragderika bära
Med bud skall jag kämpa för hem och för härd
För Sverige den kära fosterjorden
Jag byter dig ej mot allt i en värld
Nej, Jag vill leva jag vill dö i norden
Nej, Jag vill leva jag vill dö i norden
De är vers 1-4 .. men resten har jag aldrig hört eller sett nåt om ..
September 12, 2001
Lägg ner snacket om "rasse" kontra nationalsången om jag får be!
Som vanligt kommer någon och yttrar att "man inte får sjunga nationalsången" .
Till stor del rena myten men visst har det varit skolor som inte har velat att nationalsången ska sjungas på skolavslutningen till exempel men det är väldigt lång i från alla skolor det handlar om!
June 20, 2002
Zazo wrote: Hör inte till topicen men men.....såg på nyheterna att det var ett fik som hade blivit anmälda för att dom sålde negerbollar. Det har ju fan kallats negerbollar hur länge som helst ju.....
anmäld är inte så svårt att bli...
hela världen är full utav idioter...
dömd är en helt annan sak + att nu var det nationalsången det handlade om...
August 20, 2001
Zazo wrote: Hör inte till topicen men men.....såg på nyheterna att det var ett fik som hade blivit anmälda för att dom sålde negerbollar. Det har ju fan kallats negerbollar hur länge som helst ju.....
Tycker jag också är konstigt... För vad jag förståt så är neger=mörk... Alltså mörka bullar vilket de ju är.
November 26, 2002
DiDi wrote: [quote=Zazo]Hör inte till topicen men men.....såg på nyheterna att det var ett fik som hade blivit anmälda för att dom sålde negerbollar. Det har ju fan kallats negerbollar hur länge som helst ju.....
Tycker jag också är konstigt... För vad jag förståt så är neger=mörk... Alltså mörka bullar vilket de ju är.
neger kommer sig av ordet negro som betyder svart.
August 20, 2001
Öwall wrote: [quote=DiDi][quote=Zazo]Hör inte till topicen men men.....såg på nyheterna att det var ett fik som hade blivit anmälda för att dom sålde negerbollar. Det har ju fan kallats negerbollar hur länge som helst ju.....
neger kommer sig av ordet negro som betyder svart.
Svart bulle då... vilket det också är 🙂
2 Guest(s)