December 5, 2002
Visst hade det varit bra om alla pratade engelska istället, men det är nog rätt många som vill ha kvar svenskan med.
Att läsa mer engelska än vi gör i skolan är nog onödigt i de flesta fall, många använder ju inte ens det de har lärt sig, och de flesta glömmer säkert den lika fort.
Jag hade gärna pratat engelska istället för svenska, så länge jag slipper den äckliga brittiska dialekten :gunsfire:
January 12, 2004
JuLmUnD wrote: Svenska ska självklart va kvar. De är ju skönt att ha ett ganska litet språk och jag gillar svenska mycket..
Tex när man är utomlands. Stå och snacka skit om folk precis breve.. Inte så stor chans att de kan svenska. De är mycket kul..
Lita inte på det.
Har tabbat mig två gånger utomlands, första och sista gången.
Första gången var på en liten sketen restaurang i Italien, kommer inte ihåg var, men det var en litan bakgata i en mindre stad.
Vi satt och skratta och förklarade högljut vad vi tyckte om vissa Italienska typer vi sett.
När vi skulle gå, så bad vi om notan, vi fick den serverad på svenska och en snäll förklaring på Svenska att det inte är speciellt klokt att sitta och prata som vi gjorde, eftersom Italienarna är rätt hetlevrade i vissa situatuioner.. :cy:
Killen hade jobbat som kock i sverige i 20 år inann han stack hem och öppnade eget.
En annan gång, även här i Italien, så klagade en kompis högljut på nånting i Vatikanen, men en massa svordommar 😮
Då kom det fram en liten gumma och slog honom med käppen :bgrin:
Hon förklarade på bruten Svenska att man ska vårda språket när man är i vatikanen
Annars när det gäller Svenska mot Engelska, så tänker jag och skriver bättre på engelska.
När jag pluggade till mentalskötare så skrev jag alla uppsatser på engelska, jag kunde inte skriva på Svenska.
May 17, 2002
Jerry wrote: Gymnasieelever - de är ovetande om det mesta, oavsett om du är i USA eller Sverige.
det må kanske vara sant, jag säger varken det ena eller det andra. Det jag ville poängtera var det att det är inte ovanligt att amerikanarna har ganska beige kolla på omvärlden.
October 27, 2001
Krqagyzzz wrote: [quote=Jerry]Gymnasieelever - de är ovetande om det mesta, oavsett om du är i USA eller Sverige.
det må kanske vara sant, jag säger varken det ena eller det andra. Det jag ville poängtera var det att det är inte ovanligt att amerikanarna har ganska beige kolla på omvärlden.
...och den hemmagjorda poängen tillför denna diskussion vad?
Callister - tänk om vi införde basket på schemat, tänk va grymma vi skulle vara på det då!
July 27, 2002
PaiN wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Jerry]Gymnasieelever - de är ovetande om det mesta, oavsett om du är i USA eller Sverige.
Callister - tänk om vi införde basket på schemat, tänk va grymma vi skulle vara på det då!
Ja, rätt logiskt eh? :blink:
June 28, 2001
[Gamepredator wrote: Sulan]Det är inte särskilt många som har användning för den engelskan de läser i skolan ens, och det är få som behöver mer kunskaper än de man får där. Vill du bli bättre så finns det obegränsade möjligheter, men att ta bort svenskan vore endast idiotiskt...
joo, engelskan man lär sig i skolan har man ju nytta av, man måste ju ha någon grund att stå på för att utveklas språkligt.
jag använder inte min engelska ofta alls men jag är stolt över att jag är ganska bra på engelska.
sulan du kanske inte stöter på så mkt utläningar i din lilla byhåla
July 27, 2004
Gamblor wrote: Då tycker jag att alla människor börjar snacka esperanto istället då det språket inte är förknippat med en viss nation, etnicitet eller kultur.
Esperanto är cool, men interlingua är bättre.
Interlingua är en moderniserad och förenklad form av latin, vilket gör det användbart för att förstå och göra sej förstådd gentemot alla latinbaserade språk, såsom italienska, spanska, portugisiska, franska och till viss del även ryska och engelska.
Där har man redan täckt in en stor del av jordens befolkning...
Personligen håller jag stenhårt på att vårda det svenska språket, och sprida det över jordens alla hörn...
Vissa ord har ju redan fått spridning: ombudsman, skansen (= friluftsmuseum), smörgåsbord, orientering (sporten) och rabarberkräm ("rabarbakrema" har blivit en favoritefterrätt i Marocko)!
/Olle
April 10, 2001
Eller gör som jag , gift dig med en engelskspråkig kvinna.
Efter 6 års förhållande, och konstant konversation på engelska hemma 24/7,
så drömmer jag numera majoriteten av mina drömmar på engelska, likaså när jag tänker, kommer ofta på mig själv med att mina tankar är på engelska istället för svenska.
Min son (9år) talar redan flytande avancerad engelska.
Nackdelen kommer på jobbet när man råkar göra en "Dolph Lundgren"
Eller när man är trött och helt plötsligt konstruerar egna ord som ingen nånsin hörttalas om, (sätter ihop ett halvt svenskt ett halvt engelskt ord till ett ord).
Men nej, Svenskan skall sparas, och vårdas.
Den är en del av vårt kulturarv.
March 15, 2002
Urax wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan]Sen, engelsk litteratur är oftast jäkligt stelt. Får inte alls samma liv som på Svenska. Svenska är fan böckernas språk...
Du tror inte att det har något att göra med att du inte har Engelska som modersmål?
Själv tycker jag det är precis tvärtom. Engelsmän är som bekant ganska konservativa och därför bevarar de ofta en massa gamla ord. Detta betyder att det finns otroligt mycket ord i engelskan och därför blir enligt mig engelsk(brittisk) litteratur betydligt mer levande(förutsatt att författaren utnyttjar detta). Amerikans litteratur är dock en helt annan sak, så om det var den typen du menade så håller jag med.
3 Guest(s)