Help me drink cola igen...|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Help me drink cola igen...
maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 11, 2006 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu är det så här att jag är en ganska stordrickare av den underbara drycken coca cola. och nu för nån vecka sen så har jag kännt att det inte är lika gott längre och sen börjar jag må illa efter jag druckit det.

Är det nåt farligt? Kan också tillägga att ibland på dagarna dras jag med yrsel och ibland illamående.
Någon som vet nåt om min situation?
Jag har varit hos läkare flera gånger och kolla blodtryck och sånt och dom säger alltid att jag har blodtryck som en idrottsman (hur dom nu får för sig om det). Har även gjort en datortomografi (hjärnröntgen) för 2 år sen och dom hittade ingenting. (haha) bara några hjärnceller...

[-Pale-]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
1040531
May 11, 2006 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Diabetes?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1040532
May 11, 2006 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

[-Pale- wrote: ]Diabetes?

Hah vilka roliga minnen du väcker till liv.. :hehe:

Aja.. Kanske är så att du helt enkelt tröttnat på det och din lilla hjärna ser det som något giftigt du stoppar i dig.. 🙄

blejf
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 275
1040534
May 11, 2006 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

drick nånting annat istället så kommer nog suget antagligen tillbaka.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
1040535
May 11, 2006 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: [quote=[-Pale-]]Diabetes?

Hah vilka roliga minnen du väcker till liv.. :hehe:

Aja.. Kanske är så att du helt enkelt tröttnat på det och din lilla hjärna ser det som något giftigt du stoppar i dig.. 🙄

tss min hjärna är inte så smart.
men kan stress ha nåt med det här o göra?
känner mig så stressad. mycket att göra som jag inte orkar göra pg.a att jag mår dåligt. en lärare i skolan tar knäcken på mig med all särbehandlig och är rädd för dåliga betyg nu.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1040536
May 11, 2006 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

kolla ditt blodsocker *ett hett tips*

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
1040538
May 11, 2006 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: kolla ditt blodsocker *ett hett tips*

jsut det det var den andra saken läkaren kollade ( kom inte ihåg namet bara)
och det det perfekt sa dom, ovanligt bra osv. suck. småstadsläkare...

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 608
1040540
May 11, 2006 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför ens fortsätta dricka cola om det inte är gott? Det finns ju substitut till allt ändå. Om du bara vill dricka duger ju vatten, om du vill hålla dig uppe finns koffeintabletter. Dricker sjävl mycket cola, men vill sluta. Skulle gärna vara så att man mår illa av det. Skulle spara en hel del pengar och skulle må bättre av det fysiskt.

Sen det där med att du blir yr och så vidare är ju inte lika bra. Men ett tips kan ju vara och kolla med en annan läkare, tex i Linköping eller Kalmar om du orkar ta dig dit och se vad den säger.

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
1040542
May 11, 2006 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

helt sjukt...bli beroende av cola, ganska skrattretande faktiskt, har druckit det mycket men aldrig varit beroende.
visst har man känt: faan va gott det skulle vara med en cola...men då brukar jag finna den optimala njutningen i vatten.
drick vatten säger jag bara! så sjukt gott!

obelix
Member
Medlem
1040549
May 11, 2006 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

addeee wrote: helt sjukt...bli beroende av cola, ganska skrattretande faktiskt, har druckit det mycket men aldrig varit beroende.
visst har man känt: faan va gott det skulle vara med en cola...men då brukar jag finna den optimala njutningen i vatten.

det är inte sjukare eller mer skrattretande än att bli beroende av kaffe, cigaretter eller choklad.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
1040550
May 11, 2006 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=addeee]helt sjukt...bli beroende av cola, ganska skrattretande faktiskt, har druckit det mycket men aldrig varit beroende.

det är inte sjukare eller mer skrattretande än att bli beroende av kaffe, cigaretter eller choklad.

åh kaffe... mitt andra beroende, minst 3 koppar om dagen. med en burk cola också samtidigt.

hmm japp nåt stort fel med mig! ska ta tag i det här och sätta upp ett mål! inget kaffe och cola på två veckor! minst!

Booris
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
1040553
May 11, 2006 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=addeee]helt sjukt...bli beroende av cola, ganska skrattretande faktiskt, har druckit det mycket men aldrig varit beroende.

Menar du att Cola skulle vara lika beroendeframkallande som tobak och koffeinrikt kaffe.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
1040555
May 11, 2006 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Booris wrote: [quote=obelix][quote=addeee]helt sjukt...bli beroende av cola, ganska skrattretande faktiskt, har druckit det mycket men aldrig varit beroende.

Menar du att Cola skulle vara lika beroendeframkallande som tobak och koffeinrikt kaffe.

jag skulle kunna påstå att det är det iallafall. den goda smaken, beroende framkallande koffein. kyld dryck som är väldigt skönt på sommaren när det är varmt osv. vad har cigaretter? äcklig cancer framkallande rök, nikotin och fjortisstatus. undrar egentligen hur det kan vara beroende framkallande?

obelix
Member
Medlem
1040557
May 11, 2006 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Booris wrote: [quote=obelix][quote=addeee]helt sjukt...bli beroende av cola, ganska skrattretande faktiskt, har druckit det mycket men aldrig varit beroende.

både ja och nej.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1040559
May 11, 2006 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

maedhros wrote: Nu är det så här att jag är en ganska stordrickare av den underbara drycken coca cola. och nu för nån vecka sen så har jag kännt att det inte är lika gott längre och sen börjar jag må illa efter jag druckit det.

Är det nåt farligt? Kan också tillägga att ibland på dagarna dras jag med yrsel och ibland illamående.
Jag har varit hos läkare flera gånger och kolla blodtryck och sånt och dom säger alltid att jag har blodtryck som en idrottsman (hur dom nu får för sig om det). Har även gjort en datortomografi (hjärnröntgen) för 2 år sen och dom hittade ingenting. (haha) bara några hjärnceller...

Kan bara säga så här: Coca Cola är ingen dryck som jag skulle rekommendera, rent ut sagt farlig. En 33 cl Coke innehåller ruggigt många sockerbitar, vet inte exakt, säg 30 sockerbitar :arg:. Socker=farligt! Sen är den frätande och inte speciellt nyttig för tänder eller mage.

Light innehåller kanske i bästa fall hälften säg runt 16 bitar.

Jag vet för jag har Diabetes. Dricker jag en Coke så skjuter blodsockret i höjden och jag blir dålig som **** ***.

Drick citronvatten med is i. Svalkande i sommarhettan, och smakar helt ok.

/Dani

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
1040560
May 11, 2006 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

maedhros wrote: [quote=Booris][quote=obelix][quote=addeee]helt sjukt...bli beroende av cola, ganska skrattretande faktiskt, har druckit det mycket men aldrig varit beroende.

jag skulle kunna påstå att det är det iallafall. den goda smaken, beroende framkallande koffein. kyld dryck som är väldigt skönt på sommaren när det är varmt osv. vad har cigaretter? äcklig cancer framkallande rök, nikotin och fjortisstatus. undrar egentligen hur det kan vara beroende framkallande?

Du sa det själv, Nikotin, alla borde väll veta att det är beroendeframkallande? http://sv.wikipedia.org/wiki/Nikotin

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1040561
May 11, 2006 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

maedhros wrote: [quote=Booris][quote=obelix][quote=addeee]helt sjukt...bli beroende av cola, ganska skrattretande faktiskt, har druckit det mycket men aldrig varit beroende.

Nikotin blir de flesta dödliga beroende av. Dock så blir kanske en alv som du inte det. :bok:

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1040562
May 11, 2006 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: [quote=maedhros]Nu är det så här att jag är en ganska stordrickare av den underbara drycken coca cola. och nu för nån vecka sen så har jag kännt att det inte är lika gott längre och sen börjar jag må illa efter jag druckit det.

Kan bara säga så här: Coca Cola är ingen dryck som jag skulle rekommendera, rent ut sagt farlig. En 33 cl Coke innehåller ruggigt många sockerbitar, vet inte exakt, säg 30 sockerbitar :arg:. Socker=farligt! Sen är den frätande och inte speciellt nyttig för tänder eller mage.

Light innehåller kanske i bästa fall hälften säg runt 16 bitar.

Jag vet för jag har Diabetes. Dricker jag en Coke så skjuter blodsockret i höjden och jag blir dålig som **** ***.

Drick citronvatten med is i. Svalkande i sommarhettan, och smakar helt ok.

/Dani

Lightdricker sötade med aspartam, sukralos eller dylikt innehåller ingen energi; alltså inget socker. Det frisätter inte heller insulin. (=som frisätts vid blodsockerhöjningar).

Am J Clin Nutr. 2005 Nov;82(5):1011-6. Functional magnetic resonance imaging of human hypothalamic responses to sweet taste and calories.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
1040563
May 11, 2006 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

tycker folk jämför så dåligt med beroende. ciggaretter är kemisk beroende (nikotin) coca cola t.ex. är nog mer på smaken! shopping beroende är ju för att det är så himla kul att få nya grejer. kaffe är nog också mer kemisk baserat.
knark är ju också ganska kemiskt av sig. och alkohol. hmm. finns det nåt beroende framkallande i det? eller är det bara lyckokänslan och självförtroendet man är efter?

edit: nån som håller med? minst två olika sorters beroenden ?

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
1040564
May 11, 2006 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Booris wrote: Menar du att Cola skulle vara lika beroendeframkallande som tobak och koffeinrikt kaffe.

Cola innehåller både socker och koffein.
http://hem.passagen.se/gnui/pr.....arbete.htm

Rökning har fjortisstämpel på högstadiet. Går du där nu? wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 315
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL