March 15, 2004
Nu är det så här att jag är en ganska stordrickare av den underbara drycken coca cola. och nu för nån vecka sen så har jag kännt att det inte är lika gott längre och sen börjar jag må illa efter jag druckit det.
Är det nåt farligt? Kan också tillägga att ibland på dagarna dras jag med yrsel och ibland illamående.
Någon som vet nåt om min situation?
Jag har varit hos läkare flera gånger och kolla blodtryck och sånt och dom säger alltid att jag har blodtryck som en idrottsman (hur dom nu får för sig om det). Har även gjort en datortomografi (hjärnröntgen) för 2 år sen och dom hittade ingenting. (haha) bara några hjärnceller...
March 15, 2004
Snorch wrote: [quote=[-Pale-]]Diabetes?
Hah vilka roliga minnen du väcker till liv.. :hehe:
Aja.. Kanske är så att du helt enkelt tröttnat på det och din lilla hjärna ser det som något giftigt du stoppar i dig.. 🙄
tss min hjärna är inte så smart.
men kan stress ha nåt med det här o göra?
känner mig så stressad. mycket att göra som jag inte orkar göra pg.a att jag mår dåligt. en lärare i skolan tar knäcken på mig med all särbehandlig och är rädd för dåliga betyg nu.
August 9, 2005
Varför ens fortsätta dricka cola om det inte är gott? Det finns ju substitut till allt ändå. Om du bara vill dricka duger ju vatten, om du vill hålla dig uppe finns koffeintabletter. Dricker sjävl mycket cola, men vill sluta. Skulle gärna vara så att man mår illa av det. Skulle spara en hel del pengar och skulle må bättre av det fysiskt.
Sen det där med att du blir yr och så vidare är ju inte lika bra. Men ett tips kan ju vara och kolla med en annan läkare, tex i Linköping eller Kalmar om du orkar ta dig dit och se vad den säger.
June 17, 2005
helt sjukt...bli beroende av cola, ganska skrattretande faktiskt, har druckit det mycket men aldrig varit beroende.
visst har man känt: faan va gott det skulle vara med en cola...men då brukar jag finna den optimala njutningen i vatten.
drick vatten säger jag bara! så sjukt gott!
January 12, 2004
addeee wrote: helt sjukt...bli beroende av cola, ganska skrattretande faktiskt, har druckit det mycket men aldrig varit beroende.
visst har man känt: faan va gott det skulle vara med en cola...men då brukar jag finna den optimala njutningen i vatten.
det är inte sjukare eller mer skrattretande än att bli beroende av kaffe, cigaretter eller choklad.
March 15, 2004
obelix wrote: [quote=addeee]helt sjukt...bli beroende av cola, ganska skrattretande faktiskt, har druckit det mycket men aldrig varit beroende.
det är inte sjukare eller mer skrattretande än att bli beroende av kaffe, cigaretter eller choklad.
åh kaffe... mitt andra beroende, minst 3 koppar om dagen. med en burk cola också samtidigt.
hmm japp nåt stort fel med mig! ska ta tag i det här och sätta upp ett mål! inget kaffe och cola på två veckor! minst!
March 15, 2003
obelix wrote: [quote=addeee]helt sjukt...bli beroende av cola, ganska skrattretande faktiskt, har druckit det mycket men aldrig varit beroende.
Menar du att Cola skulle vara lika beroendeframkallande som tobak och koffeinrikt kaffe.
March 15, 2004
Booris wrote: [quote=obelix][quote=addeee]helt sjukt...bli beroende av cola, ganska skrattretande faktiskt, har druckit det mycket men aldrig varit beroende.
Menar du att Cola skulle vara lika beroendeframkallande som tobak och koffeinrikt kaffe.
jag skulle kunna påstå att det är det iallafall. den goda smaken, beroende framkallande koffein. kyld dryck som är väldigt skönt på sommaren när det är varmt osv. vad har cigaretter? äcklig cancer framkallande rök, nikotin och fjortisstatus. undrar egentligen hur det kan vara beroende framkallande?
January 12, 2004
Booris wrote: [quote=obelix][quote=addeee]helt sjukt...bli beroende av cola, ganska skrattretande faktiskt, har druckit det mycket men aldrig varit beroende.
både ja och nej.
February 17, 2004
maedhros wrote: Nu är det så här att jag är en ganska stordrickare av den underbara drycken coca cola. och nu för nån vecka sen så har jag kännt att det inte är lika gott längre och sen börjar jag må illa efter jag druckit det.
Är det nåt farligt? Kan också tillägga att ibland på dagarna dras jag med yrsel och ibland illamående.
Jag har varit hos läkare flera gånger och kolla blodtryck och sånt och dom säger alltid att jag har blodtryck som en idrottsman (hur dom nu får för sig om det). Har även gjort en datortomografi (hjärnröntgen) för 2 år sen och dom hittade ingenting. (haha) bara några hjärnceller...
Kan bara säga så här: Coca Cola är ingen dryck som jag skulle rekommendera, rent ut sagt farlig. En 33 cl Coke innehåller ruggigt många sockerbitar, vet inte exakt, säg 30 sockerbitar :arg:. Socker=farligt! Sen är den frätande och inte speciellt nyttig för tänder eller mage.
Light innehåller kanske i bästa fall hälften säg runt 16 bitar.
Jag vet för jag har Diabetes. Dricker jag en Coke så skjuter blodsockret i höjden och jag blir dålig som **** ***.
Drick citronvatten med is i. Svalkande i sommarhettan, och smakar helt ok.
/Dani
January 14, 2002
maedhros wrote: [quote=Booris][quote=obelix][quote=addeee]helt sjukt...bli beroende av cola, ganska skrattretande faktiskt, har druckit det mycket men aldrig varit beroende.
jag skulle kunna påstå att det är det iallafall. den goda smaken, beroende framkallande koffein. kyld dryck som är väldigt skönt på sommaren när det är varmt osv. vad har cigaretter? äcklig cancer framkallande rök, nikotin och fjortisstatus. undrar egentligen hur det kan vara beroende framkallande?
Du sa det själv, Nikotin, alla borde väll veta att det är beroendeframkallande? http://sv.wikipedia.org/wiki/Nikotin
July 27, 2002
maedhros wrote: [quote=Booris][quote=obelix][quote=addeee]helt sjukt...bli beroende av cola, ganska skrattretande faktiskt, har druckit det mycket men aldrig varit beroende.
Nikotin blir de flesta dödliga beroende av. Dock så blir kanske en alv som du inte det. :bok:
July 27, 2002
Dani wrote: [quote=maedhros]Nu är det så här att jag är en ganska stordrickare av den underbara drycken coca cola. och nu för nån vecka sen så har jag kännt att det inte är lika gott längre och sen börjar jag må illa efter jag druckit det.
Kan bara säga så här: Coca Cola är ingen dryck som jag skulle rekommendera, rent ut sagt farlig. En 33 cl Coke innehåller ruggigt många sockerbitar, vet inte exakt, säg 30 sockerbitar :arg:. Socker=farligt! Sen är den frätande och inte speciellt nyttig för tänder eller mage.
Light innehåller kanske i bästa fall hälften säg runt 16 bitar.
Jag vet för jag har Diabetes. Dricker jag en Coke så skjuter blodsockret i höjden och jag blir dålig som **** ***.
Drick citronvatten med is i. Svalkande i sommarhettan, och smakar helt ok.
/Dani
Lightdricker sötade med aspartam, sukralos eller dylikt innehåller ingen energi; alltså inget socker. Det frisätter inte heller insulin. (=som frisätts vid blodsockerhöjningar).
Am J Clin Nutr. 2005 Nov;82(5):1011-6. Functional magnetic resonance imaging of human hypothalamic responses to sweet taste and calories.
March 15, 2004
tycker folk jämför så dåligt med beroende. ciggaretter är kemisk beroende (nikotin) coca cola t.ex. är nog mer på smaken! shopping beroende är ju för att det är så himla kul att få nya grejer. kaffe är nog också mer kemisk baserat.
knark är ju också ganska kemiskt av sig. och alkohol. hmm. finns det nåt beroende framkallande i det? eller är det bara lyckokänslan och självförtroendet man är efter?
edit: nån som håller med? minst två olika sorters beroenden ?
March 30, 2003
Booris wrote: Menar du att Cola skulle vara lika beroendeframkallande som tobak och koffeinrikt kaffe.
Cola innehåller både socker och koffein.
http://hem.passagen.se/gnui/pr.....arbete.htm
Rökning har fjortisstämpel på högstadiet. Går du där nu?
1 Guest(s)