Help me drink cola igen...|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Help me drink cola igen...
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
sp_UserOfflineSmall Offline
1040565
May 11, 2006 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle påstå att alkohol i sig inte är beroendeframkallande. Men man kan komma till en punkt där man behöver exempelvis en återställare hela tiden. Koffein och nikotin är kemiskt beroende. Cola är beroendeframkallande för det innehåller koffein.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
1040567
May 11, 2006 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Urax wrote: [quote=Booris]Menar du att Cola skulle vara lika beroendeframkallande som tobak och koffeinrikt kaffe.

Cola innehåller både socker och koffein.
http://hem.passagen.se/gnui/projektarbete.htm

Rökning har fjortisstämpel på högstadiet. Går du där nu? wink

iofs gymnasiet, men dom flesta man ser som röker ser ut som fjortisar. förutom dom svartklädda som man håller sig lite undan ifrån laugh
sen städtanter och lärare och så är ju svårt o fjortisstämpla

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 608
1040568
May 11, 2006 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: Kan bara säga så här: Coca Cola är ingen dryck som jag skulle rekommendera, rent ut sagt farlig. En 33 cl Coke innehåller ruggigt många sockerbitar, vet inte exakt, säg 30 sockerbitar :arg:. Socker=farligt! Sen är den frätande och inte speciellt nyttig för tänder eller mage.

Light innehåller kanske i bästa fall hälften säg runt 16 bitar.

Jag vet för jag har Diabetes. Dricker jag en Coke så skjuter blodsockret i höjden och jag blir dålig som **** ***.

Drick citronvatten med is i. Svalkande i sommarhettan, och smakar helt ok.

/Dani

Inte 30, 11. Light innehåller inte något socker alls, men aspartam som är ett sötningsmedel. Därför det vara typ 1 kalori per burk.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1040570
May 11, 2006 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte 30, 11. Light innehåller inte något socker alls, men aspartam som är ett sötningsmedel. Därför det vara typ 1 kalori per burk.

Jo vars 11 är nog ett önsketänkande, men ska inte säga något då jag inte har säkra uppgifter på det. Det jag skrev att det var hälften med socker i Light var min dietist som sa till mig. Sen om det var hälften med sötnings medel låter jag vara osagt. Vet bara att även Light höjer mitt blodsocker, dock mindre än "vanlig" Coke.

Kontentan av det hela, båda dryckerna är onyttiga och troligtvis farliga.

maedhros skrev:

iofs gymnasiet, men dom flesta man ser som röker ser ut som fjortisar. förutom dom svartklädda som man håller sig lite undan ifrån
sen städtanter och lärare och så är ju svårt o fjortisstämpla

HA HA HA vaddå fördomsfull 😀

/Dani

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1040578
May 11, 2006 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Ni är ju hopplösa.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1040590
May 11, 2006 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker det låter lite som vanlig magkatarr jag..
Inte så konstigt heller ifall du häller i dej en massa rostlösare + kaffe också då..
Ta det lugnt med kaffet och rostlösaren några dagar + dra ner på cigg, snus och skogsstjärnan så rättar det nog till sej, annars finns det ju pepsid eller vad det heter receptfritt på närmsta apotek.
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
1040628
May 12, 2006 - 6:37 am
sp_Permalink sp_Print

Rekommenderar, drick vatten istället för cola och te istället för kaffe. Och inte i extrema mängder.

Har känt att Cola inte är lika gott som det var innan precis som du. Så jag lade ner allt läskdrickande för ca 2-3 månader sedan. Vatten fungerar utmärkt, och man mår bättre.

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
1040651
May 12, 2006 - 8:22 am
sp_Permalink sp_Print

köpte pepsi max igår... slipper sockret iallafall 🙂 faan det var ett tag sen man köpte läsk...

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1040656
May 12, 2006 - 8:37 am
sp_Permalink sp_Print

Käka mycket mat och drick efteråt när du är sötsugen. Ta inte för mycket av det goda!
Livets godsaker ska man använda som kryddor och bör därför inte "missbrukas" :).

Tar man för mycket av det goda så blir det till en vardag och man njuter inte lika mycket av det längre.

ilg@dd wrote: Tycker det låter lite som vanlig magkatarr jag..
Inte så konstigt heller ifall du häller i dej en massa rostlösare + kaffe också då..
Ta det lugnt med kaffet och rostlösaren några dagar + dra ner på cigg, snus och skogsstjärnan så rättar det nog till sej, annars finns det ju pepsid eller vad det heter receptfritt på närmsta apotek.
wink

...sen där har vi den andra faktorn.
Mest troligt om du får ont i magen och mår illa när du dricker cola som du nu gör.

addeee wrote: köpte pepsi max igår... slipper sockret iallafall 🙂 faan det var ett tag sen man köpte läsk...

Inte alls lika gott men det går an ibland. 😎

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
1040686
May 12, 2006 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Tycker det låter lite som vanlig magkatarr jag..
wink

ska testa en prövotid nu utan kaffe och cola, cigg och alkohol är jag inte mycket för, om det inte är fest förstås :eye:
mina vanliga drycker är just te, kaffe, cola och mineralvatten. dom tre första dricker jag varje dag. mineral vatten och te ska jag bara försöka dricka nu ett tag för o se om jag blir normalare.

Tycker detta är konstigt med tanke på att alver inte får sjukdomar 😮

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
1040734
May 12, 2006 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

dricker alltid mineral vatten på jobbet, bytte från cola.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
1040744
May 12, 2006 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

addeee wrote: dricker alltid mineral vatten på jobbet, bytte från cola.

sitter och dricker cola just nu igen, fan för morsan som köpt hem 😛
måste bara ha mer nu, kan verkligen inte motstå

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
1040747
May 12, 2006 - 2:48 pm
sp_Permalink sp_Print

cola är inte gott! thats it. ibland dricker man det av ren vana
jag föredrar en iskall fanta eller något annat fruktigt

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1040750
May 12, 2006 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: [quote=[-Pale-]]Diabetes?

Hah vilka roliga minnen du väcker till liv.. :hehe:

Aja.. Kanske är så att du helt enkelt tröttnat på det och din lilla hjärna ser det som något giftigt du stoppar i dig.. 🙄

Ovanligt att någon säger att det är diabetes.

Klart det är diabetes förresten!

EDIT: Vafan ska du dricka Cola för om du inte tycker det är något gott? Idioti.
Cola är grymt onyttigt och det är bara lägga ner skiten om du inte tycker om det. Var nöjd med det åtminstonde.

Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
1040752
May 12, 2006 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Ge fan i colan ett tag, får du inte suget tillbaks så är det ju ingen idé att dricka det längre.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
1040765
May 12, 2006 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

dom första glasen är alltid goda däremot i stora mängder så börjar det bli lite jobbigt, och colan är inte direkt äcklig bara att jag mår dåligt när jag dricker den eller direkt efteråt. och känns inte som diabetes. borde ju vara lite allvarligare än så då.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1040825
May 12, 2006 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

maedhros wrote: dom första glasen är alltid goda däremot i stora mängder så börjar det bli lite jobbigt, och colan är inte direkt äcklig bara att jag mår dåligt när jag dricker den eller direkt efteråt. och känns inte som diabetes. borde ju vara lite allvarligare än så då.

Symptom diabetes typ 1:

* extrem törst
* extremt kissnödig (typ kissa 1 gång i timmen cry)
* illamående

Detta är något jag bl a får när jag har högt blodsocker. Symptomen kan variera från person till person. Har du inte något av ovan särskillt 1 el 2 så har du troligtvis inte diabetes!

Är du osäker kan du ta ett blodprov, på närmaste vårdcentral. De kan avgöra om du är sjuk eller inte.

/Dani

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
1040926
May 13, 2006 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: [quote=maedhros]dom första glasen är alltid goda däremot i stora mängder så börjar det bli lite jobbigt, och colan är inte direkt äcklig bara att jag mår dåligt när jag dricker den eller direkt efteråt. och känns inte som diabetes. borde ju vara lite allvarligare än så då.

Symptom diabetes typ 1:

* extrem törst
* extremt kissnödig (typ kissa 1 gång i timmen cry)
* illamående

Detta är något jag bl a får när jag har högt blodsocker. Symptomen kan variera från person till person. Har du inte något av ovan särskillt 1 el 2 så har du troligtvis inte diabetes!

Är du osäker kan du ta ett blodprov, på närmaste vårdcentral. De kan avgöra om du är sjuk eller inte.

/Dani

det andra stämmer inte så bra iallafall. extrem törst vet jag inte heller men kanske.
illamående är bara ibland, inte nu på helgerna visst, när jag inte dricker något kaffe alls, bara i skolan.

roxerthedead
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 569
1041588
May 15, 2006 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Antagligen dricker du för mycket cola, men för lite annan vätska som t. ex mjölk eller vatten. Cola innehåller ju som bekant mycket koffein, du blir antagligen uttorkad. Drick bara ett par glas cola på en dag och drick mycket mer vatten så kommer du nog bli av med yrseln, och efter ett tag kommer nog colasuget tillbaka. Om det nu är bra.. 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 270
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL