Har också LF, aldrig haft några problem med dom. Ett annat alternativ kan kanske vara typ "sockenbolaget" ifall det finns något sådant där du bor.
Antar att du känner till det, men utifall inte så brukar det gynna premierna om man samlar alla försäkringar i ett och samma bolag.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 1, 2004
Snacka om att folk älskar LF här. 🙂 Jag har oxå dem lite pga. att de är så stora (ledande) i Skåne och mina föräldrar alltid haft bra erfarenheter av dem, dels på hemförsäkring och dels i arbetssammanhang. Jag skulle inte säga att de är dyrast, oftast är Trygg-Hansa t.ex. dyrare än dem men tror inte LF:s villkor är de generösaste. De har 1500:- i självrisk vilket är rimligt, T-H har haft 1800:- länge t.ex.) Jag blev av med en väska två dar när jag reste nyligen t.ex. och jag tror vissa försäkringsbolag låter en köpa ersättningskläder de första 24-48 timmarna som de betalar. Men icke LF. 🙁 Så vill du verkligen vara säker är det bara att läsa igenom deras och andras villkor.
En sak de är väldigt bra på är om man behöver förlänga reseförsäkringen. Reser man mer än 45 dagar i sträck måste man göra det och de tar inte några hutlösa pengar för det som fristående försäkringsbolag gör utan lägger bara till exakt det antal dagar du begär vilket blir billigt. På en resa, 3 månader, betalade jag ca 700:- för dagarna utöver de första 45 och blev bestulen på en mängd saker. Det fick jag bra med pengar tillbaka från LF för så jag var jättenöjd!
November 27, 2003
TryggHansa. Funkat klockrent, men så har hela familjen det vilket ger fina rabatter och säkert lite bättre service.
I vilket fall ska du nog utgå ifrån http://www.insplanet.com.
De är riktigt bra på att hitta rätt.
//Andreas
April 20, 2008
wow, tack för många svar..
Det är som så att jag har LF idag, och har väl inget problem med dom egentligen, men skulle mest kontrollera om det var den allmänna uppfattningen..
Nån som råkar veta på rak arm om länsförsäkringar täcker om TVn trillar ner från väggen? kom på det att den skall upp på väggen nu när jag flyttat.
=)
October 22, 2002
Delph1 wrote: TryggHansa. Funkat klockrent, men så har hela familjen det vilket ger fina rabatter och säkert lite bättre service.
I vilket fall ska du nog utgå ifrån http://www.insplanet.com.
De är riktigt bra på att hitta rätt.
//Andreas
Insplanet är inte alla bolag med i.
De bästa sättet att ta reda på villkor och pris är att ägna 1-2h i telefonen för att ringa till olika bolag. Där efter klura ut vad som passar dig bäst.
När det gäller bilar så kan man spara många kronor genom att ringa runt några minuter. Generellt för mig på bilar genom att kolla på internet så har IF dubbla kostnaden mot LF. Fördelen med IF internettjänst är att den är öppen dygnet runt 🙂
December 6, 2006
ProCurve wrote: Nån som råkar veta på rak arm om länsförsäkringar täcker om TVn trillar ner från väggen? kom på det att den skall upp på väggen nu när jag flyttat.
För att LF ska ersätta dig för tappad TV måste du ha "Merrisksförsäkringen".
Detta står i kontraktet:
Dina ägodelar kan skadas eller förloras genom andra händelser än de som täcks av hemförsäkringen. Det är för de tillfällena Merriskförsäkringen finns.
Merriskförsäkringen gäller för skada eller förlust genom en plötslig och oförutsedd händelse, till exempel när du städar och välter en dyrbar vas i golvet, när du flyttar TV:n och tappar den i golvet.
Här borde de gälla om TV:n skulle dimpa i marken eftersom det var en oförutserbar händelse. Dock skulle möjligtvis LF kunna skylla på att du fäst TV:n på fel sätt i väggen genom att du kanske använt fel slags skruvar för just den väggen.. så var nogrann med sådant när du väljer väggfäste och skruvar till detta.
March 19, 2003
Har trygg-hansa, till bostadsrätten, mig själv och tjejen.
Får lite rabatt pga avtal med facket.
Vet inte om de är billigast osv.
Bara haft kontakt med den ang ett "fall" när jag slogg på arslet och bröt fot osv, löste betalning osv genom deras mail förmulär på sidan mer eller mindre bara.
Ersättning för kläder, sjukhus osv.
April 20, 2008
Tackar för alla svar...
Tänkte vi skulle köra vidare lite.. eftersom många nämner facket,
Ni som är medlemmar.. Vad får ni ut av det egentligen?
Jag jobbar nu som IT konsult.. Har aldrig känt att jag behöver facket, ligger väl mkt i att jag e så mån om att jag klarar mig själv, men det hade vart kul å höra hur ni andra resonerar?
November 29, 2003
ProCurve wrote: Tackar för alla svar...
Tänkte vi skulle köra vidare lite.. eftersom många nämner facket,
Ni som är medlemmar.. Vad får ni ut av det egentligen?Jag jobbar nu som IT konsult.. Har aldrig känt att jag behöver facket, ligger väl mkt i att jag e så mån om att jag klarar mig själv, men det hade vart kul å höra hur ni andra resonerar?
Tack vare facket så fick jag mer eller mindre fastanställning där jag jobbar nu. Min chef hade skrivit fel i ett par papper och våran ena fackrepresentant såg det. Så hon ringde upp mig och frågade om hon fick driva det vidare.
Hon sa att enligt hans ifyllnande av paprerna så kunde man tolka det som att jag var fast anställd. Jag gick den tiden som vikarie.
Hon drev det vidare och jag fick heltidsanställning. 🙂
Nu i höstas skulle vi göra diverse personalförändringar.
Dom ville säga upp mig p.g.a min syn, jag hade ett skydsombud med mig vid varje förhandling eftersom han hade mer eller mindre med med den avdelning att göra som jag ville byta till.
Han tog upp det med kvinnan som står i det tidigare fallet.
Hon sa att der är ren och skär diskriminering.
Så hon tog upp det under förhandlingarna.
Så istället för uppsägning fick jag komma till en ny och bättre avdelning.
Facket har alltså räddat mig två gånger.
Kosta vad det kostar men jag tänker INTE gå ur facket och riskera något.
1 Guest(s)