hemmabio?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
hemmabio?
Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1577
sp_UserOfflineSmall Offline
240198
December 25, 2002 - 12:32 am
sp_Permalink sp_Print

rsastin wrote: Det är HIFI, ja. Den har en THX stämpel på sig så det bådar ju för bra ljud. 5 * 100 Watt RMS. Vikt: ca. 22 Kg, DD, DTS mm. Den tar allt.

Enda nackdelen med DVD:n är att den inte tar MP3. Men det beror ju på att den är 2 år gammal.

En gång för alla, THX säger inte ett skit om en förstärkare är bra eller inte.

tom491
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 194
240233
December 25, 2002 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

men alltså .. ..

-vad är ev nackdelar med att ha en PC som DVD (& dylikt) -spelare, som CD & MP3-spelare .. .. ..
-och vad är fördelen med en "vanlig" DVDspelare ?

och jooo.. jag har stereo och förstärkaren väger 22kg (gjutna element)
vad nu det har med hemmabio att göra vet jag inte 🙂

High Density
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 194
240452
December 25, 2002 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Pioneer har alltid gjort bra och prisvärda DVD spelare,har iofs. själv en Denon spelare med några år på nacken som jag är nöjd med

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
240507
December 25, 2002 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Hogan wrote: [quote=rsastin]Det är HIFI, ja. Den har en THX stämpel på sig så det bådar ju för bra ljud. 5 * 100 Watt RMS. Vikt: ca. 22 Kg, DD, DTS mm. Den tar allt.

Enda nackdelen med DVD:n är att den inte tar MP3. Men det beror ju på att den är 2 år gammal.

Jo THX säjer en del om ljudet, det måste vara en viss kvalite på ljudet för att dom ska få marknadsföra en produkt som är THX märkt.

och ju tyngre stereo dästo bättre , ( i största allmänhet )

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
240523
December 25, 2002 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote:
personligen väntar jag på att det ska komma lite fler spelare med divx-stöd (å andra sidan e det menlöst eftersom alla j**la releaser ligger i 3.11 fortfarande grrrr)

Blev lite intresserad av detta när du nämnde det, drog en sökning på Google... Mkt intressant må jag säga.

http://biz.yahoo.com/iw/021022.....47810.html

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
240544
December 25, 2002 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

AntiChrist wrote: [quote=UndaC] personligen väntar jag på att det ska komma lite fler spelare med divx-stöd (å andra sidan e det menlöst eftersom alla j**la releaser ligger i 3.11 fortfarande grrrr)

Blev lite intresserad av detta när du nämnde det, drog en sökning på Google... Mkt intressant må jag säga.

http://biz.yahoo.com/iw/021022/047810.html

har sett att det finns åtminstånde en till som klarar det
men precis som Sigmas kort så klarar de bara divx 4.xx och 5.xx och juts nu kommer alla releaser i 3.11 eller XviD tyvärr

Kiss kanske inte känns som det mest pålitliga märket?
har aldrig hört talas om dem förrän deras pressrelease angående denna spelaren kom upp lite överallt på nätet

Peter Blom
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1441
240632
December 25, 2002 - 11:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite offtopic här tyvärr, men känner att jag måste räta ut vad som ser ut att vara lite missförstånd här 🙂

Mind wrote: [quote=Hogan][quote=rsastin]Det är HIFI, ja. Den har en THX stämpel på sig så det bådar ju för bra ljud. 5 * 100 Watt RMS. Vikt: ca. 22 Kg, DD, DTS mm. Den tar allt.

Jo THX säjer en del om ljudet, det måste vara en viss kvalite på ljudet för att dom ska få marknadsföra en produkt som är THX märkt.

och ju tyngre stereo dästo bättre , ( i största allmänhet )

FEL FEL FEL!.

Fel fel!

Låter som om vi får ta o reda ut lite begrepp här! wink

Bägge två av er har RÄTT, och bägge FEL. Skulle man iaf kunna säga, lite grovt.

THX, det ständiga gissel, och detta ständiga dravel THX hit, "superklasse" dit med mera.

Vad tjänar du på att ha något som är THX-märkt? :

Tja, loggan är ju ganska trevlig/snygg, och ger iaf lite respekt wink men sen då?

Sen finns det en hel dröse med olika THX märkningar, THX, THX select, THS ultra, THX ultra2.

EXAKT vad innebär THX? Det är ju förstärkaren du dillar om, så vi tar väl den biten bara 🙂

Förstärkaren du har, gissar jag på, är någon Pioneer eller Yamaha, de enda i den prisklassen jag kan komma på som är THX-märkta.

Re-Equalization™, Timbre Matching™, Adaptive Decorrelation™, Bass Management™, Bass Peak Level Manager™, and Loudspeaker Position Time Synchronization™

Vet du själv vad de ovanstående termerna innebär? =) Mycket möjligt att du gör, men jag har stött på alldeles för många som ser THX och säger "OJ, va bra, va fett" o.s.v utan att veta ett smack om vad THX egentligen innebär. (menar dock inte att du inte vet, vad du vet och inte vet vet jag ingeting om :D, men med tanke på ditt "Den har en THX stämpel på sig så det bådar ju för bra ljud" så anar jag att du inte har full koll på vad THX EXAKT innebär 😉 )

För att räta ut några:

Re-Equalization - Jämnar ut de högre frekvenserna lite, då de behöver sänkas en aning jämfört med vad som är normalt för en biograf då man sitter avsevärt längre ifrån högtalarna. I dagsläget är detta dock inte så användbart då det är nya ljudmixar på nästan alla DVD's jämfört med biografmixarna. Olika mixar m.a.o.

Timbre Matching - Ser till så att ljudet rör sig lite mer smidigt runt i rummet, mera flyt i ljudet mellan de olika högtalarna istället för att ljudet "hoppar " mellan högtalarna. Hur mkt det påverkar vågar jag inte inte yttra mig om men något lite gör det säkert.

Bass Management™ - Låter lite bättre än vad det är, delningsfrekvensen mellan till subben är låst vid 80Hz i THX-läge. Dock en väldigt lämplig delning som man givetvis kan/bör köra även om man inte har något som är THX-godkänt.

Bass Peak Level Manager™ - Tämligen simpelt, men dock användbart om du har en subwoofer som inte riktigt hänger med i svängarna. Du kan ställa in en maxvolym för subben, även om du höjer mastervolymen så kommer subben aldrig att spela över den låsta maxvolymen. Kan rädda livet på en klen subb.

Loudspeaker Position Time Synchronization™ - Ja, behöver väl knappast nån närmare förklaring, man kan ställa in position och fördröjning på högtalarna beroende på placering o.s.v. Finns på så gott som alla hembiostärkare idag, THX klassade eller ej

Adaptive Decorrelation - Mixtar lite med bakkanalerna som ofta är i mono (ja, det är mkt monoeffekter i bakkanalerna även i DD/DTS), men gör så att det inte låter som mono genom lite fördröjningar mm.

Det där är väl egentligen det viktigaste med THX märkningen. Sen är det vissa krav på hårdvaran också. Men för de lägre klasserna av THX är det inte speciellt mkt att hänga i julgranen. Visst kikar vi på kraven för THX Ultra 2 o.s.v så är det rejäla prylar, men då är vi också upp i 30 000+ klassen.

En 13k THX stärkare vs. en 13k icke THX stärkare.

Ja, oddsen att den icke THX godkända håller högre kvalitet är ganska överhängande. Det kostar tillverkarna en hel del att få produkterna THX godkända vilket gör att dom får kompromissa på andra punkter.

Är THX så väldigt mycket måste ha dådå? Nej, det tycker jag inte. Ser man på riktigt tunga tillverkare, Krell, o.s.v så är det många som inte ens ser till att få dom THX godkända, det låter inte bättre bara för att dom THX godkänner sina apparater som redan är 4 gånger över THX specifikationer :bgrin:

THX när du lyssnar på musik? Nej minsann, det tjänar man inget på. Wattangivelserna säger inte heller speciellt mycket, vad man bör titta på är strömstyrkan. Ofta anger man en förstärkar med t.e.x 5*100W, hur mäter man då det? Jo, man testar en kanal i taget, och visst, då kan den leverera 100W. Men drar vi igång alla kanalerna samtidigt så är det inte många stärkare i dessa prisklasser som lever upp till sina specifikationer. Ett enkelt sätt att kolla är att se hur stor maximal effektförbrukning ens förstärkare har. Oftast får man sig en liten funderare 😉

T.ex. Maskinen är specificerad till 5*100W men har en maximal störmförbrukning på 350W, det hänger inte riktigt ihop eller hur 😉

Vikt BHÖVER inte vara det samma som kvalitet, även om det hänger ihop i viss mån. Varför hänger det ofta ihop? Jo, högre vikt innebär kratigare trafo vilket i sin tur innbär strömstarkare förstärkare, vilket i slutändan oftast ger bättre ljud så fort man drar på volymen lite.

När vi ändå diskuterar vikten får vi ju ta med i beräkningarna vad man är ute efter!? Du kan ju få lättviktsprylar med GRYMT ljud t.e.x en S.A.T amplifix och DynAudio Countur 1.3 SE högtalarna. Detta är ju iof tvåkanalsprylar, men som sagt samma sak kan man föra över till flerkanalsljud. T.ex. Arcam-förstärkare. Men det beror ju på om det är kvantitet eller kvalitet man är ute efter! Men oftast blir det ju tyngre och tynger ju högre upp i prisklasserna man kommer, och framförallt om det är kvantitet man är ute efter, är man dessutom ute efter kvantitet och kvalitet kan man nog få ihop en anläggning på ett par ton :eye: 8) .

Att det är svårt att få tag på en hemmabioförstärkare med klös i råder inga tvivel om. Att klämma in 5-7 st slutsteg i något som inte ska vara så mkt större än något som i vanliga fall rymmer 2 slutsteg slutar aldrig väl.

Själv använder jag för tillfället två monoblock som skall driva fronthögtalarna (har inte införskaffat dom egentliga frontarna än). Målet är att ordna med separata slutsteg till alla kanaler då jag inte har mycket till övers för själva förstärkardelen i förstärkare i dessa prisklasser. Ja, det finns ju dock H&K, NAD, Rotel, men då rör vi oss i ca 15k och lite över. Att jag själv valde min Pioneer 2011 beror beror på alla funktioner den har att erbjuda.

T.ex. min egen förstärkare, en Pioneer VSX 2011, specificerad till 7*100W. Personligen tror jag inte den levererar mer än kanske 60-70W/kanal. Eller varför inte en sonystärkare specad till 6*100W, men som egentligen levererar 6*39W.

STIRRA ER INTE BLINDA PÅ WATT!!!!!!!!!!! Det säger defentivt inte allt.

När man använder ordet hifi betyder det inte genast högkvalitativa komponenter, vilket ni verkar tro. Inget illa menat.

Sen har vi det här med pris/prestanda. Man kan ju få tokbilliga förstärkare/högtalare och likaså kan man köpa svindyra prylar.

Svindyra prylar är aldrig något jag skulle köpa. Typ Nautilis, Krell etc.

Men inte heller riktigt lågprismodeller. Någon sorts mellanklass tycker jag passar. Men det är ju högst individuellt, hur mycket man är beredd att spendera, vad man har för krav, vad för musik man lyssnar på mm.

För att ta det lite grovt skulle man kunna säga nåt sånt här: man köper ett par högtalare för 1195 kr (stora golvhögtalare), vi byter till ett par liknande högtalare fast säg 10 000 kr dyrare, säg runt 10 -15k kr. Dett steg i uppgraderingen skulle säkerligen bli ganska märkbart. Men för att få samma Wow-känsla en gång till i fråga om ljudförbättring måste kanske gå upp i prisklasser på 100-200k. Vilket nog får ses som ganska omotiverat för en normal människa.

Nu är det ganska grovt tilltaget, kunde lika bra vara säg 1000 ---> 8000 ----> 130 000 poängen är iaf att sista "hoppet är väldigt dyrt.

Ungefär som en Saab 900 och byta upp sig till en halvhyffsat sportbil, säg en begagnad porche eller BMW 5 för 150 000, Skillnaden skulle förstås vara enom. Men att köpa en splitter ny Lambroghini för 6 miljoner är kanske lite väääl tilltaget wink wink

Ang. det där paketet på netonnet så ser det ju tämligen prisvärt ut får man säga!

Men jag hade även letat efter begagnat! På t.e.x blocket. Nån begagnat Harman Kardon reciver, beg. dvd o.s.v och kanske få ihop lite mer kvalit'et för pengarna.

Paketet på Netonnet är säkert kanon beroende på vad man är van med/har för krav, man får mkt prylar för pengarna iaf laugh

Nej, nu blev det här alldeles för långt!!! Nu får det minsann räcka för idag!! =D Trött är jag också, säkert en hel del uppochner och bakåfram i inlägget, men det får ni leva med 8) laugh embarassed

Peter Blom
Kommer du hit ofta?
Medlem
240848
December 26, 2002 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej nu jävlar! Har satt man i en över 1 timme o fila på ett jävla inlägg! Nu får ni se till o läsa/kommentera det också!!! :cy: :cy: :bgrin: 😀 😀 laugh 8)

gasolin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 591
240859
December 26, 2002 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Peter aka [NH wrote: mr Voodoo]Nej nu j**lar! Har satt man i en över 1 timme o fila på ett j**la inlägg! Nu får ni se till o läsa/kommentera det också!!! :cy: :cy: :bgrin: 😀 😀 laugh 8)

hahaha alldelses för långt för att man ska orka läsa det, iaf så här tidigt på morgonen laugh :arg: laugh 😡 👿 😮 🙁 🙂 😀 :bgrin:

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
240949
December 26, 2002 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Ojoj...

Det var ett inlägg som hette duga det där...man fick sig iaf en lextion man inte glömmer i första taget...har länkat denna tråd till några polare som är sjukt störiga audiofiler men dom håller helt och hållet med.

Ett mkt givande inlägg 🙂

Peter Blom
Kommer du hit ofta?
Medlem
241006
December 26, 2002 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Ah, lite uppskattning!! wink 😀 :eye: Tja, nu gick jag väl inte igenom allt i det där inlägget precis =D och inte heller är jag nån expert i ämnet, även om jag kanske vet aningen mer än "svensson" (stackars svensson, beskylls alltid för att inte veta så mkt, och alltid vara den inte speciell smarta människan med villa, 2 barn, volvo kombi och en hund i ett förortsområde. Inbiten sosse ska han visst också vara. 😀 👿 ).

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
241200
December 27, 2002 - 1:28 am
sp_Permalink sp_Print

Jo 😮 blev lite smått imponerad över hur j**la lång inlägget var 😀

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
241201
December 27, 2002 - 1:29 am
sp_Permalink sp_Print

[DiP wrote: Sphinx]Jo 😮 blev lite smått imponerad över hur j**la lång inlägget var 😀

me 2 🙂 men de va nyttig läsning..

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
241202
December 27, 2002 - 1:34 am
sp_Permalink sp_Print

Peter, hmm fick du inte skrivkramp.. ????

Vädligt långt o säkert innehållsrikt... ska läsa det imorgon när man är lite piggare i ögonen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 164
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL