August 11, 2001
Har precis köpt mig en projektor och duk.
Jag har möjlighet att ha min dvd framme vid förstärkaren, eller bak vid projektorn.
Vilket tror ni blir bäst? Att ha en lång componentkabel (bild), eller att ha en lång Coaxialkabel (ljud).
Vilken längd på kabel ska man akta sig för att överstiga? E det tio meter som vid HDMI?
March 5, 2002
Helt utan tvekan så kommer du få bäst resultat om du drar lång kabel till ljudet (koaxial eller optisk), då denna signalen är digital. Bilden via komponent försämras ju längre kabel du har, så försök ha så korta komponentkablar som möjligt. Av nyfikenhet, vad är det för grunkor du har köpt? 🙂
August 11, 2001
Fackamato wrote: Helt utan tvekan så kommer du få bäst resultat om du drar lång kabel till ljudet (koaxial eller optisk), då denna signalen är digital. Bilden via komponent försämras ju längre kabel du har, så försök ha så korta komponentkablar som möjligt. Av nyfikenhet, vad är det för grunkor du har köpt? 🙂
Köpte mig en Sanyo Z5:a och en Euroscreen Connect Autolink 104".
Till detta kommer jag tillsvidare köra en philips dvd av enklare sort. Ska uppgradera till en dvd med HDMI så småningom. Alternativt blir det BD eller HDDVD i framtiden. MEn detta får duga så länge
Stod och valde mellan Z5:an och en Epson TW700, samt en Dlpprojje. Valde denna då den har bra bild samt ultralågt fläktljud.
November 22, 2001
Poontus wrote: DVD på 104" duk akta suddit,
eller det funkar kanske om du sitter långt ifrån och inte vänjer dig med HD-upplösning, för att när du väl har sett några filmer högupplöst och sedan startar en DVD så är det inte så kul.
jag har 100" duk själv.
Har han en bra dvd-spelare bör det se helt ok ut.
Nu har jag iofs bara en 88" duk, men så mycket kan det inte skilja.
August 16, 2003
Json_81, jo visst, tur är väl det i så fall? jag antar att det inte kan anses vara dåligt att ha det som jag har det, att genom HTPCn via HDMI se DVD eller 720p
frågan är om inte det här med en DVD spelare med HDMI inte är lite överskattat också? det är ju fortfarande samma låga upplösning 720 × 480
edit: opps standard PAL DVD-Video är visst 720 × 576, men fortfarande lågt...
December 11, 2002
Har en Z5a med och det funkar kalas med 104" och 15m HDMI på det. Kör iof med bluray och inte dvd. Dvd med hdmi känns lite fånigt med tanke på upplösningen men vem är jag att uttala mig när jag inte är någon professor innom ämnet 🙂
Kör på din dvd med component och byt till HDDVD/Blåstråle istället senare tycker jag. Kanske en ide att köra lite mindre storlek tills du uppgraderar dock, kan inte tänka mig att 104" "enklare sortens" dvd blir superkul, men det beror väl också på hur pass kräsen man är 😀
Mycket nöje med projjen iaf!
November 22, 2001
Poontus wrote: Json_81, jo visst, tur är väl det i så fall? jag antar att det inte kan anses vara dåligt att ha det som jag har det, att genom HTPCn via HDMI se DVD eller 720p
frågan är om inte det här med en DVD spelare med HDMI inte är lite överskattat också? det är ju fortfarande samma låga upplösning 720 × 480
edit: opps standard PAL DVD-Video är visst 720 × 576, men fortfarande lågt...
Beror ju helt på vad du använder för mjukvara. Jag testade runt lite och det är ju som dag o natt mellan vissa spelare.
November 22, 2001
Poontus wrote: Json_81, vilka är bra och vilka är dåliga?
jag kör både DVD och x264 genom VLC
Har du gjort några inställningar i VLC?
Jag tyckte VLC gav sämre bild än senaste powerdvd på dvd-film iaf.
Orkar man sätta sig in i det finns det en jäkla massa grejer man kan ställa in med ffdshow för att få riktigt fin bild, jag orkade dock aldrig testa det.
August 11, 2001
hmm, snacka om att topicen ändrades 😉
Men hursomhelst.
Köpte mig en kort componentsladd(den dyraste) på elgiganten och en längre coaxial(billigare sort), Endast för att prova allt.
Bilden blev över förväntan faktiskt. Å ljudet funkade, men jag har inte möblerat om ännu så jag fick ljudet helt fel.
MEN, nu har jag mätt måtten lite bättre och ser att jag kan klara mig på en 15meters componentkabel, så det får det bli...Jag menar, hur fult är det inte att ha dvd:n bakom sig 😉
Tack för tipsen och råden iaf.
1 Guest(s)