Hemuppgift angående upphovsrätten|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hemuppgift angående upphovsrätten
richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 986
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 27, 2005 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

Håller på med en hemuppgift angående upphovsrättslagen och jag har fastnat helt på två frågor.

"Får jag ta ut ett självkosnadsorus om jag säljer kopierade filmer eller CD inom den närmsta bekantskapskretsen?"

Har försökt googla men jag har inte hittat någon vettig sida som jag kan lita på.

Jag är inte helt säker på vad självkostnadspris betyder.

Om jag skulle gissa så betyder "självkostnadspris" t.ex att jag måste betala min kompis 7 kr om han ska bränna en film åt mig, efterssom skivan han köpte kostade 7 kr. Om det stämmer borde det väl svaret på frågan vara ja, eftersom man får kopiera sin egna, köpta film och dela med sig till sin närmsta familj/vänkrets?

"Är det lagligt att kopiera en hyrd videofilm?"

Jag har faktiskt ingen aning om detta, skulle gissa på nej, men jag är inte helt säker.

Har kollat på APB, Piratbyrån och sökt på google men jag hittar ingenting om detta.

Tack på förhand! :]

holetaker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
942624
August 27, 2005 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

Självkostnadspris är som du säger. Skivan kostar 7 kronor i inköp, alltså är materialkostnaden-utan pålägg- 7 kr.

Det är inte lagligt att kopiera vare sig en hyrd film eller en köpt film. Inte ens för eget bruk.
Däremot tror jag att du lagligt kan kopiera din inköpta musik för eget bruk.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
942625
August 27, 2005 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

på notisum.se finns hela lagboken, lusläs där =)

jag tror att du får ta självkostnadspris förutsatt att det är lagligt att kopiera, och jag tror inte att du får kopiera en hyrd videofilm.

men som sagt, kolla upp det på den sidan. det går till och med att söka om du registrerar dig

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
942655
August 27, 2005 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte att man får det, vilket är lite kul då han likaväl kan gå och köpa skivan själv för 7spänn 🙄

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 986
942675
August 27, 2005 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Ah, jag gjorde det här lite sent igårkväll. Såg nu att piratbyrån inte har uppdaterat sin juridik sida på ett tag.. det var därifrån jag fick tag i att man får kopiera för enskilt bruk.

Men det är alltså olagligt numera?

Frågställningarna på pappret jag fick är lite luriga. Första frågan lyder "Är det tillåtet att kopiera egna DVD-filmer och ge bort dessa inom den närmsta bekantskapskretsen?"

Sedan kommer andra frågan: "Får jag ta ut självkostnadspris om jag säljer kopierade filmer eller CD inom den närmsta bekantskapskretsen?"

Om man svaret på den första frågan är nej så är ju svaret på den andra frågan rätt uppenbar.. :S

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 332
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL