April 14, 2002
hawkie wrote: Vad skriver ni på nätet egentligen eftersom ni är så rädda för att bli avlyssnade? Ni har väl inget att dölja?
Jag tycker bara att det känns påträngade att folk kan läsa mina privata mail. Skulle gärna inte vilja att någon lyssnade när jag pratade i telefon med folk.
January 22, 2003
hawkie wrote: [quote=Black_light]Det är inte bara på nätet man blir kollad hawkie. Stog nått om telefoner osv också. Samt e-mail och SMS. Kan jag få läsa dina mejl hawkie? Det tror jag inte va?
Nej, du får inte det. Men konstapel Evert får gärna läsa mina mail om han tror jag är pedofil/terrorist. Förstår ni hur många kriminella handlingar man kan stoppa om detta går igenom? Värdetransportsrån, organiserad kriminallitet osv.
Jag tror inte dom gör sig all detta besvär för att stoppa piratkopiering, kom igen nu, det finns lite grovare brott som förekommer på nätet.
Piratkopiering ger ju inte ens fängelse, tror du verkligen dom skulle göra sig besväret att avlyssna Albert,19 för att sätta dit han för piratkopiering. Det tror inte jag.
Jag kan gärna säga upp min integritet om det betyder att vi får färre rån, färre kvinnor som tvingas till prostitution, färre vapen ute på gatorna, mindre narkotika osv.
Vad skriver ni på nätet egentligen eftersom ni är så rädda för att bli avlyssnade? Ni har väl inget att dölja?
För mig spelar det ingen roll om jag har något att dölja eller inte, det känns bara väldigt fel att veta att allt jag gör registreras och kontrolleras av andra, min personliga integritet är viktigare för mig än att brottsligheten sjunker med kanske 1 eller 2 procent.
January 17, 2002
hawkie wrote: [quote=Black_light]Det är inte bara på nätet man blir kollad hawkie. Stog nått om telefoner osv också. Samt e-mail och SMS. Kan jag få läsa dina mejl hawkie? Det tror jag inte va?
Nej, du får inte det. Men konstapel Evert får gärna läsa mina mail om han tror jag är pedofil/terrorist. Förstår ni hur många kriminella handlingar man kan stoppa om detta går igenom? Värdetransportsrån, organiserad kriminallitet osv.
Jag tror inte dom gör sig all detta besvär för att stoppa piratkopiering, kom igen nu, det finns lite grovare brott som förekommer på nätet.
Piratkopiering ger ju inte ens fängelse, tror du verkligen dom skulle göra sig besväret att avlyssna Albert,19 för att sätta dit han för piratkopiering. Det tror inte jag.
Jag kan gärna säga upp min integritet om det betyder att vi får färre rån, färre kvinnor som tvingas till prostitution, färre vapen ute på gatorna, mindre narkotika osv.
Vad skriver ni på nätet egentligen eftersom ni är så rädda för att bli avlyssnade? Ni har väl inget att dölja?
Jag skiter fullständigt i hur många brott som kan stoppas av att förslaget går igenom, jag vill ha kvar min rätt att säga vad jag vill utan att nån stornäst jävel tittar över axeln på mig.
Om jag vill säga till min kompis att negrer är en undermålig ras och att vi bör utföra en massavrättning på alla ickearier så vill jag kunna göra det utan att farbror blå kommer och hälsar på dagen efter och hävdar att jag är skyldig till hets mot folkgrupp. Inte heller vill jag ha det registrerat nånstans för framtiden.
Tomas Bodström kommer en dag att somna för att aldrig mer vakna om han forcerar igenom detta, kan inte i mina vildaste fantasier tänka mig att vi bara böjer oss inför verkligheten. Många kommer att löpa amok, det är jag säker på.
January 4, 2001
En liten fundering jag fick bara:
Hur många av er som säger att det inte känns bra att andra människor kan se exakt vad ni skriver i era mail etc kör all sådan kommunikation krypterat idag?
Ni skickar mail, skriver på icq/msn, surfar, laddar ner etc okrypterat idag och vill inte att detta ska gå igenom för att då kan folk se allt detta ni håller på med. Guess what, det kan folk redan nu.
Förövrigt så är det som hawkie säger att endast trafik från personer som är misstänkta för ett allvarligt brott kommer att synas.
May 1, 2005
Coore wrote: En liten fundering jag fick bara:
Hur många av er som säger att det inte känns bra att andra människor kan se exakt vad ni skriver i era mail etc kör all sådan kommunikation krypterat idag?
Ni skickar mail, skriver på icq/msn, surfar, laddar ner etc okrypterat idag och vill inte att detta ska gå igenom för att då kan folk se allt detta ni håller på med. Guess what, det kan folk redan nu.Förövrigt så är det som hawkie säger att endast trafik från personer som är misstänkta för ett allvarligt brott kommer att synas.
Men vem kollar om de som sitter vid spakarna övervakar andra också? I vilket fall. Detta är nog bara en massa hype, mycket av det iaf. Om nu förslaget går igenom så kommer vi nog inte märka någon skillnad, tror jag iallafall.
January 2, 2002
Coore wrote: Förövrigt så är det som hawkie säger att endast trafik från personer som är misstänkta för ett allvarligt brott kommer att synas.
Det brukar heta så till en början, sen blir det för mindre och mindre allvarliga brott, kolla t.ex på övervakningen i london, den var enbart tänkt att hindra/skydda mot våldtäkt, mord osv.. men används idag till allt du kan tänka dig(En smula överdrivet kanske).
Edit: Hittar fan inte källa, men det gick ett program om detta på svt för ett bra tag sedan.
September 5, 2001
CoLiC wrote: [quote=hawkie][quote=Black_light]Det är inte bara på nätet man blir kollad hawkie. Stog nått om telefoner osv också. Samt e-mail och SMS. Kan jag få läsa dina mejl hawkie? Det tror jag inte va?
Jag skiter fullständigt i hur många brott som kan stoppas av att förslaget går igenom, jag vill ha kvar min rätt att säga vad jag vill utan att nån stornäst j**el tittar över axeln på mig.
Om jag vill säga till min kompis att negrer är en undermålig ras och att vi bör utföra en massavrättning på alla ickearier så vill jag kunna göra det utan att farbror blå kommer och hälsar på dagen efter och hävdar att jag är skyldig till hets mot folkgrupp. Inte heller vill jag ha det registrerat nånstans för framtiden.
Tomas Bodström kommer en dag att somna för att aldrig mer vakna om han forcerar igenom detta, kan inte i mina vildaste fantasier tänka mig att vi bara böjer oss inför verkligheten. Många kommer att löpa amok, det är jag säker på.
Det är ju just sådanna som du som ska åka dit, nazister och annat kräk som inte står för sina åsikter utan smyger med dom på nätet, sitter och smårunkar på bilder av hitler, men sen när ahmed väl är frame 2cm från ditt ansikte och undrar "hur läget är kompis" så bajsar dom ner sig, det är ju manligt.
Jag skiter i din integritet, om det kan stoppa tusentals barnvåldtäkter, rån, trafficking och annan organiserad brottslighet.
Tycker att lagen bör rikta sig mot alla misstänkta, dvs minsta misstanke som kan leda att man straffas med minst fängelsestraff bör ge rätt för total avlyssning. Genialiskt!
Hoppas det går igenom, jag gillar det.
May 1, 2005
Kan jag få lösenordet till ditt e-mail konto hawkie? Du kanske gör något olagligt. Jag tänker inte ta "nej, jag gör inget olagligt så varför ska du få mitt lösen" som svar heller. Jag har ju bara ditt ord, varför ska jag tro på det? Jag måste se det med egna ögon. Dessutom, när vi ändå är igång så kan jag väl få lyssna på alla dina telefonsamtal samt läsa dina sms? Bara så jag med säkerhet vet att du är en snäll medborgare.
November 26, 2002
Varför vänta tills lagen gått igenom? Redan nu kan ni informera Bodström om vad ni gör: http://www.stoppaovervakningen.nu/
September 5, 2001
Black_light wrote: Kan jag få lösenordet till ditt e-mail konto hawkie? Du kanske gör något olagligt. Jag tänker inte ta "nej, jag gör inget olagligt så varför ska du få mitt lösen" som svar heller. Jag har ju bara ditt ord, varför ska jag tro på det? Jag måste se det med egna ögon. Dessutom, när vi ändå är igång så kan jag väl få lyssna på alla dina telefonsamtal samt läsa dina sms? Bara så jag med säkerhet vet att du är en snäll medborgare.
Vad är det du inte förstår?
Hade du varit en polis hade du gärna fått det, för det är polisen som kommer göra detta, inga 15 åringar. Läs vad jag skriver.
January 17, 2002
hawkie wrote: [quote=CoLiC][quote=hawkie][quote=Black_light]Det är inte bara på nätet man blir kollad hawkie. Stog nått om telefoner osv också. Samt e-mail och SMS. Kan jag få läsa dina mejl hawkie? Det tror jag inte va?
Jag skiter fullständigt i hur många brott som kan stoppas av att förslaget går igenom, jag vill ha kvar min rätt att säga vad jag vill utan att nån stornäst j**el tittar över axeln på mig.
Det är ju just sådanna som du som ska åka dit, nazister och annat kräk som inte står för sina åsikter utan smyger med dom på nätet, sitter och smårunkar på bilder av hitler, men sen när ahmed väl är frame 2cm från ditt ansikte och undrar "hur läget är kompis" så bajsar dom ner sig, det är ju manligt.
Jag skiter i din integritet, om det kan stoppa tusentals barnvåldtäkter, rån, trafficking och annan organiserad brottslighet.
Tycker att lagen bör rikta sig mot alla misstänkta, dvs minsta misstanke som kan leda att man straffas med minst fängelsestraff bör ge rätt för total avlyssning. Genialiskt!
Hoppas det går igenom, jag gillar det.
Det är just sådana som du som blir nästa Bodström, det är just sådana som du som är ett hot mot mänskligheten.
F.ö, kalla mig inte nazist då Dr. Mengele skulle ha satt skalpellen i mig med vild blick, inse ett skämt då du ser det.
MEN, nazister har inte gjort något fel förrns de gett sig på någon fysiskt. Eftersom HMF lagen är det dummaste påfundet hittils ignorerar jag den. Jag håller inte med dem, men likt väl värnar jag om allas yttrandefrihet.
August 21, 2001
CoLiC wrote: [quote=hawkie][quote=Black_light]Det är inte bara på nätet man blir kollad hawkie. Stog nått om telefoner osv också. Samt e-mail och SMS. Kan jag få läsa dina mejl hawkie? Det tror jag inte va?
Svenskar löper inte amok. Vi skriker högt i två veckor.. Sen föds det en ny panda på zoo som är jättegullig och söt, så har vi glömt allt.
March 19, 2003
Börja använda TOR eller liknande tjänster? 🙂
Om de väljer att ta "hårdare" tag så får man väll själv göra samma sak, blir bara svårare för dem.
Endast använda krypterad trafik ut på nätet till en viss del där det inte går direkt att avgöra var det kommer ifrån eller vad syftet med det är.
Men att vara lite logisk så är det mycket mycket och åter mycket information som skyfflas fram och tillbaka igenom näten och för att en ISP ska kunna lagra all information så kommer det krävas galet med kapacitet.
Nått i stil med googles datahall kanske?
Men frågan är om det filtrerar vilken information de sparar då det klart i helvette att de inte kan spara allt.
Tänk bara alla DC, Torrent, FTP tomtar, heh motchos trafik och inte direkt att en server av valfri sort med en lagrings kapacitet på tusen petabyte skulle räcka länge.
Men det kan vara så att de sparar ner lite IP nummer, sessions tider bla bla bla bla.
Vilket skulle reultera i gigantiska loggar och en maffig databas med bara massa text.
Ne fyfan, lycka till.
March 19, 2003
DiDi wrote: Om vi vänder på situationen...
Maffialigan som precis mutat konstapel Evert har väldigt mycket enklare med att få information om olika saker.
Men det är välla inte så svårt att borsta igen sina spår på väg ut i cyber rymden.
Just pga sådarna härna saker som TOR skapades för.
Tor: An anonymous Internet communication system
Tor is a toolset for a wide range of organizations and people that want to improve their safety and security on the Internet. Using Tor can help you anonymize web browsing and publishing, instant messaging, IRC, SSH, and other applications that use the TCP protocol. Tor also provides a platform on which software developers can build new applications with built-in anonymity, safety, and privacy features.
1 Guest(s)