Hiphop och rasism|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hiphop och rasism
PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
sp_UserOfflineSmall Offline
384646
August 4, 2003 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote:
jag menade inte just 'neger', utan mest skällsord generellt.

dessutom.. jag går och lägger mig nu.. så du får nog lämna mig ifred iallafall =)

Ouu, svagt att inte stå för vad man skriver 😉
Jaja, sov gott!

-Eagl3
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 192
384650
August 4, 2003 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

det värsta är att jag inte får ha på mig en tröja med en svensk flagga (MITT LANDS FLAGGA) på mig utan o bli kallad rasist och chansen att bli nedslagen av blattegäng ökar med 500%.

det näst värsta är att turkar som är 130 cm går fram till en o säger "äru kaxi?!?". säger man "a" så kommer d 15 miniturkar till...

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
384651
August 4, 2003 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är precis samma sak som att folk kan ta åt sig för att de är överviktiga.

Går man runt och kallar sin kompis för sitt namn, grannen för "grannen", den smala killen för "snubben" eller "killen"... och överviktiga killen för "tjockis", då har man genast gjort så att han blir en grupp för sig... "vi och du", genom att kalla honom efter hur han ser ut.
Vi ser det inte som något så himla fel att kalla någon för tjockis, eftersom han ÄR tjock... han måste acceptera det. Men om han får höra det tillräckligt mycket kan det börja bli tjatigt. Han är minst lika värd och samma sorts människa som alla andra... men bara för att han råkar tillhöra de få som väger mer än andra måste han stämplas som tjockis.. medan alla andra kallas för sitt namn... eller åtminstone inte efter sitt utseende.

Detta gäller homosexuella, överviktiga, spinkiga, fula, snygga.. i princip alla... ingen är lik sin näste.

Att kalla en folkgrupp för negrer, måste tas med försiktighet... på samma sätt som man kallar folkgruppen av överviktiga personer för "tjockisar". Man har all rätt i världen att kalla dem så för att kunna bemärka vilka sorts personer man menar. Men att använda det för mycket skapar en segregation... man skapar denna "vi och ni" anda.
Vi tillhör alla samma lag... och ALLA lag har rötägg som förstör för resten.

Jag har stött på minst lika många svenska rötägg som utomländska. Det jag har att säga om det, är att utomländska rötägg har blivit offer för situationer som de inte har makt över. Så som media( hiphoppare från USA som har helt andra problem, som invandrare här identifierar sig med), deras kultur (kan vara stötande eller helt idiotisk i andras ögon), plus svenska rötägg som protesterar aktivt mot dem genom att slå dem på gatorna.. så kallade rasister o nasister.
Deras intryck av det nya landet är inte särskillt underbart kan jag säga.
DÄRFÖR använder offren, invandrarna som är unga, alla möjliga medel för att dra åt sig uppmärksamhet och omtänksamhet. De snedvrider alla möjliga svenskheter emot svenskarna själva, på samma sätt som hiphoppare predikerar i sina låtar.

Därför gör det inte saken bättre att vi utmärker dem med ord som neger... om det nu är nödvändigt att bemärka folkgruppen, kalla dem för afrikaner, eller afroamerikaner (helt olika), eller indier, eller saudiaraber, eller brazilianer... alla dessa är negrer i allmänhet men är helt olika varandra... deras utseende bestämmer inte hur de uppför sig. Deras utseende, precis som för överviktiga, bestämmer inte över hur snälla eller benägna till brott de är.

Dom tar illa upp när man kallar negrer för negrer för att dom har något att tjäna på det. Dom själva har gjort det till ett fult ord. Så man gör mest nytta av att låta bli.

Homosexuella, har till exempel lärt sig att vara stolta över att vara som dom är.. och har förvandlat ordet "gay" eller "bög" till något de kan vara stolta över (många av dem iaf), de har skaffat sig en sån attityd att när de blir kallade för bögar, så blir dom mer integrerade i samhället.
Förut var en bög någon som förtjänade att bli stenad på gatan (överdrift, men ni ser poängen), nu är bög bara en benämning på sexualitet. De försöker åtminstone själva förstöra "vi och ni" andan. De hade ju naturligtvist inte något att tjäna på om de blev nerslagna på gatan (till skillnad från svarta och invandrare i allmänhet)

Invandrare tog andra vägen och försökte förstora klyftan mellan "dem och oss", så att de skulle tyckas synd om "dem", det är mer en sorts hämd mot samtliga vita (genom att de tas ifrån rätten av att ha flagga, sjunga nationalsång osv), för något som endast de vita rötäggen borde få straff för.

Nu har jag en väldigt stor risk för att säga emot mig själv i inlägget... det kan främst bero på att vi snackar om en mkt individuell fråga, folk från samma folkgrupp kan vara helt olika...
Poängen är dock att man ska ta benämningarna med måtta... endast i nödfall.. och om man vet att ordet retar andra så är det inte så svårt att låta bli.
(man kan tycka att man har all rätt att peka på någon för att visa vem man menar, men om personen tar illa upp så låter man bli att peka... ungefär nått sånt vill jag komma fram till)

EDIT: kanske borde tilllägga att jag själv är invandrare, men inte svart dock 😛

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
384653
August 4, 2003 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

shit va långt det blev 😛
aja.. eftersom jag inte har deltagit i andra rasism-trådar så gör jag det en gång för alla.

[-Pale-]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
384654
August 4, 2003 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

angående negerboll så kallar vi i min familj dem för: Asylsökare med mjäll (stavning)

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
384675
August 4, 2003 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: Det är precis samma sak som att folk kan ta åt sig för att de är överviktiga.

Går man runt och kallar sin kompis för sitt namn, grannen för "grannen", den smala killen för "snubben" eller "killen"... och överviktiga killen för "tjockis", då har man genast gjort så att han blir en grupp för sig... "vi och du", genom att kalla honom efter hur han ser ut.
Vi ser det inte som något så himla fel att kalla någon för tjockis, eftersom han ÄR tjock... han måste acceptera det. Men om han får höra det tillräckligt mycket kan det börja bli tjatigt. Han är minst lika värd och samma sorts människa som alla andra... men bara för att han råkar tillhöra de få som väger mer än andra måste han stämplas som tjockis.. medan alla andra kallas för sitt namn... eller åtminstone inte efter sitt utseende.

BRA SAGT!!! 1 poäng till dig!!

PaiN wrote: [quote=Öwall]Jag sa inte att det var ett faktum, jag sa att det var så jag hade blivit uppfostrad.
När jag pratar om en annan människa försöker jag låta bli att göra skillnad på utseende och härkomst och liknande överhuvudtaget.

Sen om jag har en kompis som jag känner väl, så kan jag skoja med honom. Bara jag vet att han inte tar illa upp.

Skoja med honom? Så du ser alltså 'neger' som en beskrivning av något dåligt/fult?
Det är en beskrivning av en människa som är väldigt mörkhyad.
Ena sekunden säger du att du blivit uppfostrad att inte säga det för att vara på säkra sidan. Det finns ju folk som har missuppfattat ordet neger. Sen helt plötsligt är du en av dem som har missuppfattat det, hmm.
Öwall, du ger bort dig själv alldeles för lätt.

Är det en beskrivning av en männsika som är väldigt mörk? VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ MÖRKHYAD??? Samma sak som vita männsikor, ska man hitta på ett roligt namn för dom oxå??

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
384680
August 4, 2003 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jonte_power, det är vad ordet neger betyder. VAR HAR JAG SKRIVIT ATT DET ÄR NÅGOT FEL PÅ ATT VARA MÖRKHYAD? (Tänk så mycket kul man kan ha med versaler.)

Det finns säkert samlingsnamn för vita också, ja. Men gör det dem automatiskt till idioter? Nej, det är bara ett ord, en beskrivning, för att underlätta associationen.

jonte_power
Member
Medlem
384683
August 4, 2003 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: Jonte_power, det är vad ordet neger betyder. VAR HAR JAG SKRIVIT ATT DET ÄR NÅGOT FEL PÅ ATT VARA MÖRKHYAD? (Tänk så mycket kul man kan ha med versaler.)

Det finns säkert samlingsnamn för vita också, ja. Men gör det dem automatiskt till idioter? Nej, det är bara ett ord, en beskrivning, för att underlätta associationen.

Varför måste man säga Neger? När det finns folk som tar illa upp?
Varför inte bara säga personens namn?

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
384686
August 4, 2003 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: Det är inget fult att kalla någon annan för neger. Att gå runt att flagga med vår svenska flagga är ingen rasistisk handling heller.

Det är bara det att det finns vissa som gillar att våldta innebörden av vissa ord och ting. Och som svenskar anpassar vi oss efter detta och tiger.

MYCKET riktigt sagt... Med svenska flaggan iaf... Svensken e ett fegt folkslag... Vi tiger för allt...

Om vi tar ett ex.. när bensin priset skulle höjas i sverige för ett tag sen sa vi ingenting o bara lydde...

När dom skulle göra samma sak i Frankrike så vart det FETA demonstrationer med t ex Långtradare som blocka varenda stor väg i hela landet...

Stå på er Svenskar!!!

Spaic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
384688
August 4, 2003 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Staten hade dock mage att gnälla över höjda oljepriser trots att 2/3 av besinpriset är skatt

ruski
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 470
384698
August 4, 2003 - 11:21 pm
sp_Permalink sp_Print

men hallo, har ni glömt bort gulingarna?
ska man säga kines lr japan lr korean lr vietnames om man inte vet vem det e?

jonte_power
Member
Medlem
384702
August 4, 2003 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: [quote=PaiN]Jonte_power, det är vad ordet neger betyder. VAR HAR JAG SKRIVIT ATT DET ÄR NÅGOT FEL PÅ ATT VARA MÖRKHYAD? (Tänk så mycket kul man kan ha med versaler.)

Varför måste man säga Neger? När det finns folk som tar illa upp?
Varför inte bara säga personens namn?

Föresten.. så jag jag inte skrivigt att du har skrivit det..! Läs igenom mitt inlägg en gång till.. Jag skrev.. (läs noga nu) "VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ MÖRKHYAD???" (ordet mörkhyad alltså)..

jonte_power
Member
Medlem
384704
August 4, 2003 - 11:36 pm
sp_Permalink sp_Print

ruski wrote: men hallo, har ni glömt bort gulingarna?
ska man säga kines lr japan lr korean lr vietnames om man inte vet vem det e?

Varför inte bara namnet! vad e det som är så viktigt med hudfärgen?? säg mig det!!! Ärligt talat blir jag en sämre människa för att jag är gul, svart, röd, blå , lila, grön eller vit? NEJ!

Det som styr mig är personligheten och uppfostran.. INTE hudfärg och usteende!

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
384709
August 4, 2003 - 11:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: En kille i ett annat forum som skrev något väldigt intressant tidigare idag.

Det diskuterades Hel, Thule mm.

"Men vad är då så många hiphop låtar om inte rasistisk?"

Slå på ZTV: "Ska *censur* alla svenne horor fett och baxxa deras para yo i betongen e d knaaaas" osv. Det är inget snack om rasism där inte.

detta då: "ska *censur* alla turk horor fett och sno deras pengar osv..." Hets mot folkgrupp, 8 års fängelse.

någon som håller med?

jag håller med.

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
384720
August 4, 2003 - 11:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag förstår vad du menar Kame_Boy , men här kommer det jag stör mig på: Att vi ska anpassa oss i vårat land och skänka våran välfärd. Våra traditioner, vår kultur mm. Detta är S V E R I G E, inte turkiet. Jag blir inte förbannad över Turkiska flaggor och deras nationalsång när jag är i turkiet. Detta förbannade daltande med invandrarna och vänsterns snack om mångkultur står mig i halsen! denna förbannade dubbelmoral! "noll rasism", det är bara invandrare som kan bli utsatta för det.

Squarepusher håller med dig. Denna förbannade korekthet! Vi har itne yttrande frihet i sverige längre.

Och vilka är det som begår flest brott? Inte är det svenskarna iaf..

Istället för att tro att detta kommer sluta och hoppas på någon form av integrering röstar jag SD och hoppas på att dom kommer låta en tycka som man vill, ha sina traditioner och låta sverige vara svenskt, och svenskarnas land.

Till att börja med skulle jag gärna se utvisning på alla invandrare som upprepade gånger begår brott.

För alla som inte jobbar och där det är säkert att återvända, utvisning.

Asylsökande som inte är utsatta för någon fara i deras länder osv (90%) ska vända vid gränsen.

Tvång på att studera svenska för att få stanna i sverige.

Man måste försöka skaffa jobb eller plugga för att få stanna.

Bidragen ska inte komma i form av en check, utan utbildning (detta ska gälla svenskar också, endast dom med utbildning ska få bidrag i form av pengar i väntan på jobb)

När SD har fått lite ordning på sverige så man slipper skämmas för att vara svensk tänker jag rösta FP, eftersom det enda jag gillar med SD i princip är invandringspolitiken. Dom vågar iaf ta itu med problemen.

jonte_power
Member
Medlem
384730
August 5, 2003 - 12:06 am
sp_Permalink sp_Print

Jag blir så jävla förbannad på endel människor!!

Hauk wrote: Jag förstår vad du menar Kame_Boy , men här kommer det jag stör mig på: Att vi ska anpassa oss i vårat land och skänka våran välfärd. Våra traditioner, vår kultur mm. Detta är S V E R I G E, inte turkiet. Jag blir inte förbannad över Turkiska flaggor och deras nationalsång när jag är i turkiet. Detta förbannade daltande med invandrarna och vänsterns snack om mångkultur står mig i halsen! denna förbannade dubbelmoral! "noll rasism", det är bara invandrare som kan bli utsatta för det.

Squarepusher håller med dig. Denna förbannade korekthet! Vi har itne yttrande frihet i sverige längre.

Och vilka är det som begår flest brott? Inte är det svenskarna iaf..

Istället för att tro att detta kommer sluta och hoppas på någon form av integrering röstar jag SD och hoppas på att dom kommer låta en tycka som man vill, ha sina traditioner och låta sverige vara svenskt, och svenskarnas land.

Till att börja med skulle jag gärna se utvisning på alla invandrare som upprepade gånger begår brott. Svenskar som gör det då?

För alla som inte jobbar och där det är säkert att återvända, utvisning. Om dom har mycket pengar o inte vill jobba. Men trivs jätte mycket i sverige?

Asylsökande som inte är utsatta för någon fara i deras länder osv (90%) ska vända vid gränsen. Om dom vill flytta hit då? T ex som att jag vill nångång flytta till Australien. Ska jag försöka bli mördad här i sverige för för att senare få söka asyl i nått annat land då?

Tvång på att studera svenska för att få stanna i sverige. Varför? Jag skulle absolut inte vilja bli tvingad att lära mig Turkiska ifall jag flyttade till Turkiet

Man måste försöka skaffa jobb eller plugga för att få stanna. Men svenskar kan slappa eller?

Bidragen ska inte komma i form av en check, utan utbildning (detta ska gälla svenskar också, endast dom med utbildning ska få bidrag i form av pengar i väntan på jobb)

När SD har fått lite ordning på sverige så man slipper skämmas för att vara svensk tänker jag rösta FP, eftersom det enda jag gillar med SD i princip är invandringspolitiken. Dom vågar iaf ta itu med problemen.

Läs det jag har skrivit i kursivt!

Och ja, jag älskar sverige... o tycker det är fel att vissa utlänningar beteer sig illa.. men det finns rötägg bland oss alla! Även svenskar!

EDIT: tycker att du skrev endel korkade grejer!
Hur gammal e du Hauk? Du verkar ha endel korkade inlägg och trådar.. t ex Elakast moderator m.m.

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
384734
August 5, 2003 - 12:11 am
sp_Permalink sp_Print

1. Vi svenskar är dom som i första hand har rätten till den offentliga sektorn, och ska därför få kriminalvård i första hand. Utvisning ska inte tillämpas i lika stor skala på svenskar.

2. Om dom har mycket pengar betalar dom enormt mkt skatt och bidrar på det viset till sitt uppehälle, en aspekt jag förbisåg. my bad.

3. Ska dom flytta in i sverige ska dom kunna få jobb och dom ska inte leva på bidrag. dom ska "dra sitt strå till stacken" om dom ska ha tillstånd.

4. Nej, det finns för och nackdelar med att flytta till andra länder. ska du leva i turkiet får du väl ta och lära dig språket så du kan komma in i samhället och bidra med något, inte bara snika.

5. Det blir omöjligt för svenskar att slappa eftersom jag skrev att bidrag inte skulle ges i form av kontanter. man måste plugga eller jobba. läs.

jonte_power
Member
Medlem
384738
August 5, 2003 - 12:16 am
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: 1. Vi svenskar är dom som i första hand har rätten till den offentliga sektorn, och ska därför få kriminalvård i första hand. Utvisning ska inte tillämpas i lika stor skala på svenskar.

2. Om dom har mycket pengar betalar dom enormt mkt skatt och bidrar på det viset till sitt uppehälle, en aspekt jag förbisåg. my bad.

3. Ska dom flytta in i sverige ska dom kunna få jobb och dom ska inte leva på bidrag. dom ska "dra sitt strå till stacken" om dom ska ha tillstånd.

4. Nej, det finns för och nackdelar med att flytta till andra länder. ska du leva i turkiet får du väl ta och lära dig språket så du kan komma in i samhället och bidra med något, inte bara snika.

5. Det blir omöjligt för svenskar att slappa eftersom jag skrev att bidrag inte skulle ges i form av kontanter. man måste plugga eller jobba. läs.

3. Du säger emot dig själv! För man ska ju inte äns kunna få bidrag enligt dig!

5. Då är det väl lika omöjligt för invandrare att slappa eller?

Orkar inte argumentera med dig.. Du verkar ju ändå klara dig så bra.. du lyckas ju till och med knäcka dig själv!

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
384741
August 5, 2003 - 12:20 am
sp_Permalink sp_Print

Snart får man väl lära sig fornnordiska och flytta till Island... Där lever man iallafall längst.. Och så har dom riktigt låg brottslighet (hur kan det komma sig :roll:)

jonte_power
Member
Medlem
384745
August 5, 2003 - 12:28 am
sp_Permalink sp_Print

Föresten så att alla vet det!

Anledningen till att jag blir så arg på folk som drar alla över en kant.. o bla bla bla

Är för att jag själv är invandrare (2:a generationen) Min pappa är svensk men mamma är invandrare.. I min familj är det så att det är min så kallade far som är idioten och borde bli utvisad.. (han är kvinnomisshandlare och narkoman och alkoholist) Men som tur är så har han redan flyttat härifrån för han hade snuten efter sig...

Min morsa däremot (invandraren) hon jobbar och försörjer mig o min store syrra.. Hon gör allt för att det ska gå bra för oss.. hon betalar skatt m.m. OCH framförallt hon kan prata svenska lika bra som vilken svensk som helst..

Nu lite om mig. Jag är ju svartskalle (mörkhårig)
Jag jobbar (deltid) och pluggar.. jag betalar skatt. Är inte kriminell.. Kan svenska nationalsången och tycker att sveriges nationaldag ska vara helgdag..!

Säg mig.. vad är det för fel på mig mer än att jag är "en såndär" (svartskalle)

Det är inte alltid så lätt för oss om ni tror det.. Tror du inte att man kan bli sårad om man sitter på t ex tunnelbanan och alla platser är fulla och folk måste stå...eller rättare sagt alla platser är fulla förutom dom runt mig.. För att jag är ju så farlig.. eller om man råkar göra nått litet fel (som är mänskligt att göra) så hör man nån gammal kärring säga "jävla svartskalle" eller "typiskt svartingar" Tror du/ni att det är så kul eller?

Jag ville bara veta.. Nu ska jag iallafall gå o röka en cigg sen gå o lägga mig.. jag svarar på detta imorron om det är nån som har nått att tillägga/fråga/säga..!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 328
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL