Hiphop och rasism|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hiphop och rasism
Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
sp_UserOfflineSmall Offline
384746
August 5, 2003 - 12:28 am
sp_Permalink sp_Print

Vart skriver jag att man inte ska få bidrag? Det jag skriver om att man inte ska få bidrag är i den form som dom ges ut idag. Om du läser mina inlägg innan du kritiserar vore bra.

Punkt 3 Gäller folk som flyttar in "för nöjes skull" (som det du säger om Australien, inte för att du måste utan vill) och dom ska inte få någon form av bidrag.
Bidragen är för svenskar och invandrare som fått stanna pga giltiga anledningar och ska komma i form av utbildning. Pengar ska endast betalas ut till folk med utbildning som inte kan få jobb.

Klart det blir omöjligt att slappa, alla måste plugga eller jobba, gör alla det kommer sverige att bli ett ännu rikare land.

Jag är 17 år om du vill veta. Tycker du det jag skriver är korkat kom med lite bra inlägg och bevisa motsatsen då, det du skriver visar knappast upp dig själv som någon som är bättre.

Elakast moderator tråden skapades på begäran av en moderator.

Om du har mer kritik kan du kontakta mig på IRC, finns i #nordichardware @ qnet. Annars PM. Förstör inte tråden och dra på den hänglås för att du inte kan bete dig. finns andra som vill diskutera.

Hauk
Member
Medlem
384747
August 5, 2003 - 12:29 am
sp_Permalink sp_Print

Din mamma jobbar, betalar skatt, pratar svenska, har jag inte sagt att det är sådana invandrare vi vill ha? Sådana vi ska försöka få alla att bli genom att lära dom svenska och erbjuda dom utbildning istället för rena pengar?

Du pluggar, jobbar, gör ditt till. Bra. andra invandrare drar på dig dåligt rykte, sådana invandrare ska vi inte ha. Dom ska hem, om möjligt. Vi ska förebygga att det "uppstår" sådana invandrare med en bättre integrations politik.

Jag skiter i vad du har för hudfärg. Invandrare kan ha alla möjliga hårfärger mm. spelar ingen roll.

Jag aktar mig för invandrare. Jag håller mig undan. har fått det bevisat för mig väldigt många gånger att dom är bråksugna. inte alla, jag är kompis med invandrare, men jag håller mig borta för säkerhetsskull.

Om du bara läser mina inlägg, jag säger jue att vi ska försöka få invandrare att bidra till samhället istället för att vara en börda.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
384748
August 5, 2003 - 12:30 am
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Vart skriver jag att man inte ska få bidrag? Det jag skriver om att man inte ska få bidrag är i den form som dom ges ut idag. Om du läser mina inlägg innan du kritiserar vore bra.

Punkt 3 Gäller folk som flyttar in "för nöjes skull" (som det du säger om Australien, inte för att du måste utan vill) och dom ska inte få någon form av bidrag.
Bidragen är för svenskar och invandrare som fått stanna pga giltiga anledningar och ska komma i form av utbildning. Pengar ska endast betalas ut till folk med utbildning som inte kan få jobb.

Klart det blir omöjligt att slappa, alla måste plugga eller jobba, gör alla det kommer sverige att bli ett ännu rikare land.

Jag är 17 år om du vill veta. Tycker du det jag skriver är korkat kom med lite bra inlägg och bevisa motsatsen då, det du skriver visar knappast upp dig själv som någon som är bättre.

Elakast moderator tråden skapades på begäran av en moderator.

Om du har mer kritik kan du kontakta mig på IRC, finns i #nordichardware @ qnet. Annars PM. Förstör inte tråden och dra på den hänglås för att du inte kan bete dig. finns andra som vill diskutera.

Se inlägget över ditt senaste.. Orkar inte tjafsa mer.. tycker bara att folk har sjuka åsikter ibland..!

EDIT: en grej till om SD hade makten i sverige så skulle iallafall inte jag känna mig så välkommen här..! även fast jag kallar mig själv svensk

ruski
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 470
384755
August 5, 2003 - 12:40 am
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: [quote=ruski]men hallo, har ni glömt bort gulingarna?
ska man säga kines lr japan lr korean lr vietnames om man inte vet vem det e?

Varför inte bara namnet! vad e det som är så viktigt med hudfärgen?? säg mig det!!! Ärligt talat blir jag en sämre människa för att jag är gul, svart, röd, blå , lila, grön eller vit? NEJ!

Det som styr mig är personligheten och uppfostran.. INTE hudfärg och usteende!

FÖR ATT JAG INTE VET VAD "den" HETER!!!!
då måste jag väl gå efter hur han ser ut.
o guling e väl samma som svarting, viting, lr? det e ju inga "rasistiska" ord väl?

Hauk
Member
Medlem
384756
August 5, 2003 - 12:40 am
sp_Permalink sp_Print

Jag känner mig inte välkommen i mitt eget land, hur tror du det är?

Nu är det "chatt" dvs regelbrott. Återkommer imorgon. uppe n¨ån timme till om nån vill diskutera på IRC 😉

jonte_power
Member
Medlem
384765
August 5, 2003 - 12:53 am
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Din mamma jobbar, betalar skatt, pratar svenska, har jag inte sagt att det är sådana invandrare vi vill ha? Sådana vi ska försöka få alla att bli genom att lära dom svenska och erbjuda dom utbildning istället för rena pengar?

Du pluggar, jobbar, gör ditt till. Bra. andra invandrare drar på dig dåligt rykte, sådana invandrare ska vi inte ha. Dom ska hem, om möjligt. Vi ska förebygga att det "uppstår" sådana invandrare med en bättre integrations politik.

Jag skiter i vad du har för hudfärg. Invandrare kan ha alla möjliga hårfärger mm. spelar ingen roll.

Jag aktar mig för invandrare. Jag håller mig undan. har fått det bevisat för mig väldigt många gånger att dom är bråksugna. inte alla, jag är kompis med invandrare, men jag håller mig borta för säkerhetsskull.

Om du bara läser mina inlägg, jag säger jue att vi ska försöka få invandrare att bidra till samhället istället för att vara en börda.

När jag argumenterar emot dig så menar jag inte dig enbart utan de flesta som har skrivit nått i denna tråd.. eller rättare sagt folk med fördomar.. Hur ska man se om det är en "bra" eller "dålig" invandrare..? INTE på hudfärgen (precis som du oxå skrev att man inte kunde göra) men många i sverige gör tyvär det.. alltså dömmer folk efter utseende.. Det är det jag vill åt! Jag vill oxå få bort alla idiotiska grejer som moskén som finns mitt i sthlm.. Varför ha en morke i sthlm när det skulle vara helt oacceptabelt med en kristen kyrka i ett muslimskt land...

Aja.. skit samma.. anledningen till att jag löpte amok i denna tråd var för att jag har sett endel rasistiska antydningar här på NH en längre tid nu..

skit samma.. Godnatt på dig Hauk, No Hard Feelings.. Ok?

ruski wrote: [quote=jonte_power][quote=ruski]men hallo, har ni glömt bort gulingarna?
ska man säga kines lr japan lr korean lr vietnames om man inte vet vem det e?

Varför inte bara namnet! vad e det som är så viktigt med hudfärgen?? säg mig det!!! Ärligt talat blir jag en sämre människa för att jag är gul, svart, röd, blå , lila, grön eller vit? NEJ!

Det som styr mig är personligheten och uppfostran.. INTE hudfärg och usteende!

FÖR ATT JAG INTE VET VAD "den" HETER!!!!
då måste jag väl gå efter hur han ser ut.
o guling e väl samma som *censur*, viting, lr? det e ju inga "rasistiska" ord väl?

Varför inte säga Asiat.. eftersom guling, neger, svenne m.m. allt oftare används som skällsord.. Så kan man väl försöka undvika dom orden sålänge man inte menar något illa...

..och föresten, jag blir irreterad när folk kallar mig guling (är 50% Sydkorean och 50% Svensk) För att det börjar bli irreterande.. känns lika idiotiskt som att bli kallad ap-jävel eller svartskalle eller ris- (odlare, plockare m.m.)

Säg mitt namn Jonathan eller om du vill beskriva mitt utseende så kan du säga: Kille i 20års åldern med asiatiskt ursprung!

ruski
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 470
384766
August 5, 2003 - 12:58 am
sp_Permalink sp_Print

men det var ju det jag ville veta hela tiden... vad man skulle kalla folk istället för gulingar

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
384808
August 5, 2003 - 7:45 am
sp_Permalink sp_Print

Om vi summariserar ihop så vill de flesta att invandrare som kommer hit till Sverige åtminstonde försöker integrera sig i samhället. Så mycket som Sverige egentligen har hjälpt dem så är de skyldiga oss det. (ja, Sverige har gjort mycket för att invandrare ska känna sig välkommna).

Visst, vi behöver inte säga neger eller blatte men då vill inte jag höra svennejävel efter mig heller...

Självklart måste väl alla förstå att om man invandrar (eller bara besöker, på semester tex) till ett annat land ska man försöka anpassa sig till det landet. Åker jag och vill besöka tex en moske och vägrar ta av mig skorna blir jag väl knappast insläppt...

Och den som ser något rasisitiskt i det jag skrivit... ja, synd om er

Nice
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 241
384810
August 5, 2003 - 7:47 am
sp_Permalink sp_Print

Mycke tjafs .....men de e kul att läsa alla inlägg hehe...
Inte konstigt att en del "svenskar" blir mer eller mindre fientliga mot invandrare....o därmed drar alla över den feta kammen.....kolla in stockholm med dessa getton som har växt upp !
När jag var 17 år (fasligt länge sen) så skulle jag cykla från Tyresö till Särna o tillbaka......när jag kom till de norra förorterna till stockholm så..ujujuj....jag ville bara veta den snabbaste vägen mot Enköping...men fan inte en enda kunde svara på mitt modersmål...som hör o häpna e svenska.......

Nu kanske ni undrar vad jag ville ha sagt med detta......tja inge speciellt men otäckt var de !

Om man flyttar eller flyr till ett land som man ska stanna kvar i så ska man banne mig lära sig språket så att man kan bla hjälpa små vilsekomna svenska ungdomar.....(de va de jag ville ha sagt :). )

Hauk
Member
Medlem
384829
August 5, 2003 - 8:25 am
sp_Permalink sp_Print

Det är just det man blir tvnigad att göra, dra alla över en kam för att vara på den säkra sidan. Skulle alldrig i helvete stanna och fråga en invandrare efter vägen, rädd o bli rånad och nerslagen. Håller mig undan.

Och då blir det synd om alla som verkligen försöker att anpassa sig och vill tillföra vårt land något. Dom får inga jobb för att dom är invandrare, även om dom har svensk utbildning. Man tar hellre en kalle än en machmud, vilket jag kan förstå, tyvärr.

Om man bara gav fan i att låta alla som missköter sig stanna och integrerar dom som kommer skulle allt bli så mycket bättre.

Men inget parti har bra integrations politik så då röstar jag på SD istället som slänger ut dom. Tråkigt att det ska vara så, men det går inte göra annat, alla partier är så rädda för rasist stämpeln.

Kolla på FP, dom föreslog att alla invandrare skulle lära sig svenska, genast blev FP och folkpartister stämplade som rasister.

Aftonbladet kom med "undersökningar" om att XX% av alla folkpartister var "rasister".

Men så blir det väl i detta kommunist välde...

NP Jonte_Power wink

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
384843
August 5, 2003 - 9:07 am
sp_Permalink sp_Print

Jonte, du snurrar till det rejält.

Jag har aldrig sagt att det är något fel på att vara mörkhyad, inte änns kommit nära en antydan. Det var du som plötsligt kläckte ur dig: "Vad är det för fel på att vara mörkhyad?"

Sedan att du jämför ordet guling med ap-j***l och svartskalle är ju bara ännu ett bevis på att folk gillar att associera till rasism för att skydda sig och knuffa undan saker som är svåra att handskas med. Guling är ingen fin beskrivelse av asiater, men väldigt många kommer fortsätta säga det endå. Vad som är dumt är att de som använder ordet i fel bemärkelse, som slagord är fler än de som använder det som en kortare beskrivning av folk som kommer från Asien.
Det går inte att bannlysa ord, det kommer alltid finnas folk som använder dem. Vad man kan göra är att förändra innebörden av dem och synen på dem.

Det är synd att ordentliga invandrare ska behöva ta emot skit som de störiga har skapat. Men samma är det för svenskar, det finns rötägg där också och många invandrare går runt och tror att alla svenskar är skinnskallar och att de hatar invandrare.
Båda sidorna måste ta kraft tag mot sina dåliga sidor, inte bara anpassa sig efter dem och sedan försöka göra det bästa av situationen.
För att lösa problemet långsiktigt måste man gå till kärnan av problemet, men som vanligt börjar sossarna i fel ände.
(Jämförelse med deras ekonomiska politik: De försöker spara och omplacera pengarna när de väl har fått dem i händerna. När de borde lägga ner mer engergi på att öka grundsumman.)

Om jag har skrivit fel eller osammanhängade är det för att jag är nyvaken o.s.v. 😛

Hauk
Member
Medlem
384844
August 5, 2003 - 9:10 am
sp_Permalink sp_Print

Pain en grej bara, Invandrarna ska anpassa sig efter oss, det är dom som ska göra den störtsa ansträngningen. VI ska inte behöva tillåta turbaner på våra poliser och bygga moskeer.

Och ja, det är sossarnas fel. Men ingen av dom borgeliga skulle göra någon större skillnad, alla är så rädda för rasist stämpeln. SD vågar ta smällen, och tar itu med problemet.

PaiN
Member
Medlem
384845
August 5, 2003 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Pain en grej bara, Invandrarna ska anpassa sig efter oss, det är dom som ska göra den störtsa ansträngningen. VI ska inte behöva tillåta turbaner på våra poliser och bygga moskeer.

Och ja, det är sossarnas fel. Men ingen av dom borgeliga skulle göra någon större skillnad, alla är så rädda för rasist stämpeln. SD vågar ta smällen, och tar itu med problemet.

Vi måste ge oss på "skinnskallarna" och invandrar hatarna också. Annars är allt i onödan. Våld föder våld. Hat föder hat. Om det inte finns några "störiga" invandrare kvar kommer de svenska "rötäggen" fortsätta och då är det självklart att det kommer att komma ett svar från invandrarnas sida.
Om man lägger allt ansvar på "de andra" och vägrar inse att det finns fel i de egna leden blir det bara värre.

Hauk
Member
Medlem
384846
August 5, 2003 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

Felet i vårat led är sossarna.

Om man rättar till problemen med invandrare kommer det bli väldigt mkt färre rasister. Det som blir kvar är det inte så mkt man kan göra åt, alla länder har rötägg.

PaiN
Member
Medlem
384847
August 5, 2003 - 9:17 am
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Felet i vårat led är sossarna.

Om man rättar till problemen med invandrare kommer det bli väldigt mkt färre rasister. Det som blir kvar är det inte så mkt man kan göra åt, alla länder har rötägg.

Jo, men vi är de enda som inte tar itu med dem. De måste bort de också. (Svenska rötäggen)

jonte_power
Member
Medlem
384874
August 5, 2003 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: Jonte, du snurrar till det rejält.

Jag har aldrig sagt att det är något fel på att vara mörkhyad, inte änns kommit nära en antydan. Det var du som plötsligt kläckte ur dig: "Vad är det för fel på att vara mörkhyad?"

Sedan att du jämför ordet guling med ap-j***l och svartskalle är ju bara ännu ett bevis på att folk gillar att associera till rasism för att skydda sig och knuffa undan saker som är svåra att handskas med. Guling är ingen fin beskrivelse av asiater, men väldigt många kommer fortsätta säga det endå. Vad som är dumt är att de som använder ordet i fel bemärkelse, som slagord är fler än de som använder det som en kortare beskrivning av folk som kommer från Asien.
Det går inte att bannlysa ord, det kommer alltid finnas folk som använder dem. Vad man kan göra är att förändra innebörden av dem och synen på dem.

Det är synd att ordentliga invandrare ska behöva ta emot skit som de störiga har skapat. Men samma är det för svenskar, det finns rötägg där också och många invandrare går runt och tror att alla svenskar är skinnskallar och att de hatar invandrare.
Båda sidorna måste ta kraft tag mot sina dåliga sidor, inte bara anpassa sig efter dem och sedan försöka göra det bästa av situationen.
För att lösa problemet långsiktigt måste man gå till kärnan av problemet, men som vanligt börjar sossarna i fel ände.
(Jämförelse med deras ekonomiska politik: De försöker spara och omplacera pengarna när de väl har fått dem i händerna. När de borde lägga ner mer engergi på att öka grundsumman.)

Om jag har skrivit fel eller osammanhängade är det för att jag är nyvaken o.s.v. 😛

Godmorgon..

Kan du vara snäll o läsa mitt inlägg en gång till..
Fortfarande har jag INTE Skrivit att du tycker att det är fel att vara mörkhyad.. Vart i min mening hittar du ordet "VARA"?

Jag skrev.. vad är det för fel på att använda ORDET mörkhyad.. istället för neger osv..?

PaiN
Member
Medlem
384881
August 5, 2003 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

Men execute me, du uttryckte dig inte så klart och jag kopplade inte så bra 😛

Det är inget fel på det, men det är längre och kräver två stavelser 😉

jonte_power
Member
Medlem
384898
August 5, 2003 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

Okej.. bra.. Nu kanske du kan svara på frågan oxå..
Alltså. Vad är det för fel på att använda ordet mörkhyad istället för neger osv.?

PaiN
Member
Medlem
384923
August 5, 2003 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: Okej.. bra.. Nu kanske du kan svara på frågan oxå..
Alltså. Vad är det för fel på att använda ordet mörkhyad istället för neger osv.?

Då tar vi det en gång till: "Det är inget fel på det, men det är längre och kräver två stavelser"

Folk är lata by nature, de gör allt för att göra så lite som möjligt.

Hauk
Member
Medlem
385409
August 6, 2003 - 2:34 am
sp_Permalink sp_Print

Skumt! trodde jag svarade på detta förut ;S måste stängt utan att posta..

iaf.

Mörkhyad låter som man e rädd typ, sådär äckligt politiskt korrekt. man vågar inte kalla folk för det dom är, folk hör på en att man väljer sina ord noga och verkligen aktar sig när man säger "mörkhyad" eller "person av utländskhärkomst". Det låter tillgjort bara.

Sen kan en "mörkhyad" lika gärna vara en solbränd svensk.

Neger it is.

Eller som jag, jag säger kort och gott turk. alla fattar vad man menar, EXAKT vad man menar.

Why sugar coat it?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 244
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL