June 27, 2002
Men herregud. Om vargen,björnen och Lon fick finnas här i sin fulla prakt så skulle vi inte behöva ha jägare längre. Det är ju det som skrämmer dem så jävla mycket att de inte får nöjjesskjuta längre och få några dagar ledigt från jobbet.
Eftersom vi inte jagar för att få mat nu utan har skyddsjakt för att inte älgarna och resten av viltet ska bli för många, har vi rovdjur så sköter sig det själv och då skulle de inte behöva äta jakthundar och inte riva lika många får längre.
Min far är jägare och har samma puckade syn på varg och björn som vissa här inne men men den generationen försvinne rju allt mer och därmed deras idiotiska synsätt på våra vackra djur.
June 27, 2002
Bjornsson wrote: håller man inte stammarna nera så kommer vi ju snart ha vargar och björnar gåendes runt husknutarna...
NEJ.
En varg och björn är skygga för människor, kan vara därför man inte kan hitta skrifter som kan garantera att en människa har blivit riven av varg i sverige på över 100år i andra fall än där människor trängt en varg i skogen när de har ungar, och då är det ju så att alla djur anfaller.
Björnen har bara slagit nån under björnjakten då den är trängd och stressad.
October 24, 2002
Hauk wrote: Typiskt stockholmare att sitta och tycka till om vad man får och inte får göra i våra norrländska skogar.
Det är väl själva fan att han inte ska få skjuta en varg utan att det blir en massa gnäll!
Samma sak när det sitter någon nisse någonstans lååååååååångt ner i Stockholm och pekar ut vart vi får och inte får köra skoter eller vad ni nu hittar på...
Varför kan inte republiken få vara ifred!?
Det är ni som röstar sossarna hela tiden...
Redfaction wrote: Men herregud. Om vargen,björnen och Lon fick finnas här i sin fulla prakt så skulle vi inte behöva ha jägare längre. Det är ju det som skrämmer dem så j**la mycket att de inte får nöjjesskjuta längre och få några dagar ledigt från jobbet.
Eftersom vi inte jagar för att få mat nu utan har skyddsjakt för att inte älgarna och resten av viltet ska bli för många, har vi rovdjur så sköter sig det själv och då skulle de inte behöva äta jakthundar och inte riva lika många får längre.
.
Tror du på det där själv??
Älgkött är stommen i kosten för väldigt många häromkring iaf..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 21, 2004
Fattar inte varför det är ett sånt jävla gnäll om vargar, jag bor i värmland där Sveriges största vargstam ska finnas. Jag har då aldrig sett en för det. Dom är så skygga att man i princip måste leta upp dom för att få en skymt. Om vargen nu attackerade hans hund må det ha varit i "självförsvar" men det är vargens instinkter som gör att den river får, hur ska dom kunna veta att det inte är deras mat utan bondens mat?
September 30, 2004
August 7, 2001
En polare blev inbjuden som gäst i ett jaktlag uppe i norrland.
När jaktlaget såg dom en varg från en höjd.
Dom började hetsa vargen för att få en anledning att skjuta den.
Min polare gick och anmälde dom och alla utom 1 i det jaktlaget blev med sina jaktlicenser.
Jakt överhuvudtaget är laglöst i norrland.
Ingen som bryr sig om vad och vart dom skjuter bara att dom får skjuta i stort sett.
Väldigt sällan dom kallar in spårhund efter skadeskjutning.
Hoppas det blir förbjudet med jakt i norrland.
September 30, 2004
dree wrote: En polare blev inbjuden som gäst i ett jaktlag uppe i norrland.
När jaktlaget såg dom en varg från en höjd.
Dom började hetsa vargen för att få en anledning att skjuta den.
Min polare gick och anmälde dom och alla utom 1 i det jaktlaget blev med sina jaktlicenser.Jakt överhuvudtaget är laglöst i norrland.
Ingen som bryr sig om vad och vart dom skjuter bara att dom får skjuta i stort sett.
Väldigt sällan dom kallar in spårhund efter skadeskjutning.Hoppas det blir förbjudet med jakt i norrland.
kunde du inte behålla det för dig själv 👿
´knäcka en så här fin dag 👿 fy på dig
October 28, 2002
Problemet med varg är inte att dom hotar människor på något vis, det måste ni väl ändå förstå...
Snarare ställer den till med stora problem för alla som har någon form av djur ute. Kor dödas, får etc... alla dödas inte ens, många bönder ha gått upp på morgonen och haft åkern full av halvöda djur. Där snackar vi djurplågeri. Men dom får inte göra något åt det...
Sen var det någon som gillade katter. Vet du hur många tamkatter som blir dödade av varg?
Jag bor i en "tätort" (Östersund) och skiter i vargen igentligen, men när man bor här uppe förstår man vilka problem vargen medför på allvar.
Bönder har det jävligt nog som det är.
Men det är väldigt enkelt att sitta där nere och inte drabbas av problemet på något vis och sedan sitta och säga hur synd det är om vargen...
Samma sak med byn som blir lika invarderat av mygg varje år. Dom kan inte ens vara ute på sommrarna, men man vägrar låta dom bespruta... det bestämmer någon nisse i stockholm som inte ens vart där själv.
Sen jakt överhuvudtaget... det är ett nöje, det stämmer. Jag gillar det inte och skulle aldrig få för mig att jaga något. MEN, det håller folk kvar på glesbygden. Tror ni dom har mycket att göra därute eller? Att ta bort jakten i glesbygden vore som att ta bort krogen i stockholm. Eller internet kan man väl säga, mer passande exempel här ;).
Samma sak med snöskotern...
December 13, 2003
ilg@dd wrote: [quote=Bjornsson][quote=Hauk]Typiskt stockholmare att sitta och tycka till om vad man får och inte får göra i våra norrländska skogar.
Det är väl själva fan att han inte ska få skjuta en varg utan att det blir en massa gnäll!
Samma sak när det sitter någon nisse någonstans lååååååååångt ner i Stockholm och pekar ut vart vi får och inte får köra skoter eller vad ni nu hittar på...
word!!
får man fråga vilken republik du pratar om?
Torde vara Jamtland han menar..
RobB wrote: släpper man hunden lös i vargens revir så får man väl skylla sig själv
låt vargarna vara, det finns värre djur, kollar ni er i spegeln så hittar ni säkert ett
Har inte funnits varg här de senaste hundra åren, dom dök upp först för ett par år sen..
Så markerna är nog att betrakta som människans " revir"..
Hugge wrote: Vargen höll på att döda hans jakthund? Skulle inte ni skjuta den då om ni hade en bössa i handen? Jag klandrar varken vargen eller jägaren. Men nått straff ska han inte ha (om det nu visar sig att vargen faktiskt attackerade hunden). Annars är väl våldtäkt med trubbig grävskopa ett alternativ.
Och hur vanligt kan det tänkas vara att man kontaktar polisen själv om man "nöjesskjutit" en varg??
Den här killen gjorde det.
Personligen skulle jag nog bara dumpat vargeländet i nått surhål och hållit käften...
kom inte och påstå att skogen är något annat än djurens revir, era hundar härstamar från vargen, så att se den som ondska själv är fel, vad är det som skilljer vargen från hunden? och vad är det som skilljer oss från vargen?
Vad är det som du ogillar hos vargen?
Varför ska vi vara hårdare mot vargen än oss själva?
Att vargen dödar andra djur ligger i dens natur, och vargen tillhör sveriges natur. (Tycker att det är bättre att ni flyttar som inte tycker om vargen och den svenska naturen.)
Vi kör ständigt runt i bilar och skitar ner världen och förbrukar jordens resurser, ska vi skjutas för det?
Vi påverkar vargen mer än den har påverkat oss, och vad är det som säger att det är rätt?
Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62
dree wrote:
Jakt överhuvudtaget är laglöst i norrland.
Väldigt sällan dom kallar in spårhund efter skadeskjutning.Hoppas det blir förbjudet med jakt i norrland.
Det där vara bara en bekräftelse på att du inte vet vad du skriver om..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
RobB wrote: [quote=ilg@dd][quote=Bjornsson][quote=Hauk]Typiskt stockholmare att sitta och tycka till om vad man får och inte får göra i våra norrländska skogar.
word!!
får man fråga vilken republik du pratar om?
Torde vara Jamtland han menar..
RobB wrote: släpper man hunden lös i vargens revir så får man väl skylla sig själv
låt vargarna vara, det finns värre djur, kollar ni er i spegeln så hittar ni säkert ett
Har inte funnits varg här de senaste hundra åren, dom dök upp först för ett par år sen..
Så markerna är nog att betrakta som människans " revir"..
Hugge wrote: Vargen höll på att döda hans jakthund? Skulle inte ni skjuta den då om ni hade en bössa i handen? Jag klandrar varken vargen eller jägaren. Men nått straff ska han inte ha (om det nu visar sig att vargen faktiskt attackerade hunden). Annars är väl våldtäkt med trubbig grävskopa ett alternativ.
Och hur vanligt kan det tänkas vara att man kontaktar polisen själv om man "nöjesskjutit" en varg??
Den här killen gjorde det.
Personligen skulle jag nog bara dumpat vargeländet i nått surhål och hållit käften...
Massa storstadsbotrams..
Vilda djur har inget i närheten av människobyar att göra..
Som någon tidagare skrivit, storstadsbor förstår inte problematiken med storvilt inpå knutarna, så den gruppen av människor kan vi glesbygdare gott ignorera..
För min del får det väl finnas hur mycket varg som helst, bara dom inte håller till häromkring..
Dom kan väl fångas in och släppas runtomkring "vargkramarnas" bostadsområden så får dom ju som dom vill.
*Edit*
Varningsskott hade avlossats..
http://www.dagbladet.nu/artikel.php?id=327630&avdelning_1=103&avdelning_2=
March 11, 2003
ilg@dd wrote: [Vilda djur har inget i närheten av människobyar att göra..
Som någon tidagare skrivit, storstadsbor förstår inte problematiken med storvilt inpå knutarna, så den gruppen av människor kan vi glesbygdare gott ignorera..
För min del får det väl finnas hur mycket varg som helst, bara dom inte håller till häromkring..
Dom kan väl fångas in och släppas runtomkring vargkramarnas bostadsområden så får dom ju som dom vill.
Snack. Kan inte folket i glesbyggden klara sitt normala liv utan att bryta mot lagen, så skall de inte bo där. Dax att flytta till stan om inte läget duger.
Du sade att det inte har funnits vargar i dina trakter de senaste 100 åren. Det kanske stämmer, men det beror ju bara på att de även då var utrotade av inskränkta jägare.
denstore wrote: [quote=ilg@dd][Vilda djur har inget i närheten av människobyar att göra..
Dom kan väl fångas in och släppas runtomkring vargkramarnas bostadsområden så får dom ju som dom vill.
Snack. Kan inte folket i glesbyggden klara sitt normala liv utan att bryta mot lagen, så skall de inte bo där. Dax att flytta till stan om inte läget duger.
Du sade att det inte har funnits vargar i dina trakter de senaste 100 åren. Det kanske stämmer, men det beror ju bara på att de även då var utrotade av inskränkta jägare.
Hmm, och storstäderna har naturligtvis alltid varit storstäder och fria från vilt??
Sitt du hemma i storstan och agera trädkramare, vargälskare och fan och hans moster. Du har ingen som helst inblick i frågan..
När folk här uppöver har problem med riven boskap och oro över att vistas i skog och mark obeväpnad så är något fel.
Här har varit vargfritt och minimalt med björn förr om åren och skall så förbli..
Jag är inte beredd att acceptera att mitt liv skall förändras för att några stadsbor ska få sina intressen tillgodosedda..
Hur intresserad skulle du vara av att släppa ut ditt/dina barn ut i skogsbrynet för att bygga kojjor etc. när du vet att björn och varg observerats i trakterna?
Tala inte om för mej hur jag vill ha min tillvaro, det vet jag själv..
March 14, 2004
Måste nog delvis hålla med både Hauk och ilg@dd. En kompis till mig bor i Jämtland och dom förlorade djur till ett värde av över 10.000 över en natt. Det slår jävligt hårt.
Jag skulle själv ha skjutigt varjen om den gick till attack mot min hund.
2 Guest(s)